بدترین جنبندگان از منظر قرآن
کد خبر: 3550741
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
/آیه روز/

بدترین جنبندگان از منظر قرآن

گروه معارف: هدف از خلقت نوع بشر رسیدن به کمال الهی است و برای این منظور خدای متعال «ابر و باد و مه خورشید و فلک» را مسخر انسان قرار داده است ولی هستند افرادی که علی‌رغم این همه نشانه الهی، هیچ‌گاه ایمان نمی‌آورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، فرصت زندگی در دنیا، مسیری برای رسیدن به سعادت جاودانی است و خوش به سعادت آنهایی که این مسیر را به سلامت طی می‌کنند. اما افرادی هستند که علی‌رغم همه آیات و نشانه‌هایی که طریق سعادت را به آنها نشان می‌دهد، ایمان نیاورده و حتی کفران نعمت نیز می‌کنند.

خدای متعال در آیه ۵۵ از سوره مبارکه انفال می‌فرماید: «إنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ؛ به یقین، بدترین جنبندگان نزد خدا، کسانى هستند که کافر شدند و (به هیچ وجه) ایمان نمى آورند».

در تفسیر این آیه شریفه است که؛ آیه کافران را بى‌ارزش‌ترین موجودات زنده این جهان معرفى کرده مى‌گوید: بدترین جنبندگان نزد خدا کسانى هستند که راه کفر پیش گرفتند و همچنان به آن ادامه مى‌دهند و به هیچ رو ایمان نمى آورند. تعبیر به «الَّذینَ کَفَرُوا» شاید اشاره به این باشد که بسیارى از یهود مدینه قبل از ظهور پیامبر اسلام(ص) طبق آنچه در کتب خود دیده بودند نسبت به وى اظهار علاقه و ایمان مى‌کردند، بلکه مبلغ آن بودند و مردم را براى ظهورش آماده مى‌ساختند، ولى پس از ظهورش چون منافع مادى خویش را در خطر دیدند به کفر گراییدند و آنچنان در این راه سرسختى نشان دادند که هیچ امیدى به ایمان آنها نبود؛ آنچنان که قرآن کریم مى‌فرماید: «فَهُمْ لایُؤْمِنُونَ».

با اندکی تفکر و دقت در آیات الهی می‌توانیم در مسیر الهی خلقت گام برداریم تا مصداق این آیه شریفه نباشیم.

captcha