مسجدی که درب خود را به روی نمازگزاران بسته است
کد خبر: 3586013
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

مسجدی که درب خود را به روی نمازگزاران بسته است

گروه اجتماعی: مسجد جامع ارومیه قبلا سه ورودی داشته که مدت زمان طولانی است یکی از ورودی‌هایی که به سمت بازار تاریخی باز می‌شود، بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، مسجد همواره مشعل هدايت،  نشانه توجه به ارزشهای والای انسانی، محل طرد آلايشهای مادی، نشانگرهويت فرهنگ و هنر اسلامي و بالاخره مركز پيشگيری و كاهش بزهكاریهای  اجتماعی است. مسجد در اسلام، قلب تپنده حيات اين دين حنيف و جايگاه پيوند آسمان و  زمين  (دو نماد آخرت و دنيا) است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تكامل می يابد.

مسجد، جايگاه حضور مؤمنان براي ذكر و ياد خدا، انجام عبادت شايسته، قرائت قرآن، دعا و نيايش بوده و يكي از كاركردهای مهم مسجد برگزاری نماز جماعت و جمعه است و در واقع جايگاه اصلي نماز و عبادت مسجد است و بر اين اساس، يكي از فلسفههای ساخت مسجد، جهت برگزاری نمازهای واجب به صورت جماعت است تا اين جلوه عبادی- جمعي در خانه خدا تأثيرگذارتر شود.

هر کدام از مساجد دارای کارکردهای گوناگون سنتی بودهاند که تاکنون نیز این کارکردها را حفظ کردهاند؛ مسجد جامع ارومیه نمونه‌ای از اینگونه مساجد است.

مسجدی که درب خود را به روی نمازگزاران بسته است
گشوده بودن درب مساجد بنا بر ماهیت، ضرورت اجتناب‌ناپذیر مساجد برای اقامه نمازهای جماعت و استفاده بهینه از کارکردهای مساجد است که در غیر این صورت مسجد از کارکرد خدمات‌رسانی اجتماعی دور می‌شود.
صحن مسجد به صورت مربع مستطیل است و با دو درگاه به راسته سنگ تراشان و بازار قدیمی شهر ارتباط پیدا می کند .
مسجد جامع ارومیه دارای سه ورودی است که بعدها به محوطه‌های ستون‌دار پیوند زده شد، از طرفی یکی از ورودیهای بازار تاریخی ارومیه نیز به سمت مسجد جامع باز می شود.
با وجود اینکه ورودی اصلی مسجد جامع جهت برگزاری نمازهای جماعت باز است و هم اکنون نیز نمازهای جماعت در این مکان مقدس برگزار می‌شود؛ اما مدت زمان طولانی است که یکی از ورودهای مسجد جامع که به سمت بازار تاریخی ارومیه باز می‌شود بسته بوده و بازاریان جهت اقامه‌ی نماز جماعت به مشقت افتاده‌اند و فقط در ایام تعطیلات نوروزی برای بازدید مسافران نوروزی باز بوده است.

مسجدی که درب خود را به روی نمازگزاران بسته است

بنابراین تحت تاثیر این شرایط می‌توان گفت که کارکرد خدمترسانی اجتماعی مسجد دچار خدشه شده بطوری که موجب کاهش مراجعه کنندگان مسجد به خصوص در بین بازاریان که به دلیل موقعیت کاری جهت اقامه نمازهای یومیه نیازمند حضور بیشتر در مسجد نسبت به سایر مردم عادی هستند، شود.
با توجه به اینکه تهاجم فرهنگی و جنگ نرمی که دشمن سالیان زیادی است برما تحمیل کرده و چه حرکتی بهتر و بالاتر از گسترش فرهنگ نماز در سطح جامعه است که بتواند توطئههای دشمن را ناکام بگذارد و بنابراین مسئولان فرهنگی اگر می خواهند جلو انحرافات و ناهنجاری های اجتماعی را بگیرند باید به نماز توجه جدی داشته باشند.
بر این اساس برای حل مسائل پیچیده و متعدد امروز، با حداقل هزینه و زمان، می‌بایست الگوهای موجود متناسب با اقتضائیات زمانه تقویت شوند که یکی از راه‌های تقویت الگوهای موجود هم‌افزایی و غنی‌سازی کارکردهای مساجد است و بنظر می‌رسد باز بودن درب ورودی بازار تاریخی ارومیه به سمت مسجد جامع یکی از راه‌های موثر در افزایش هم‌افزایی کارکردهای مسجد باشد.

اعظم اسدپور

captcha