حضور پنج‌تن آل عبا ۲ هزار سال قبل از خلقت آدم(ع)
کد خبر: 3654711
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

حضور پنج‌تن آل عبا ۲ هزار سال قبل از خلقت آدم(ع)

پیامبر(ص) به سلمان فرمود: ای سلمان، خداوند از ما و از نور حسین، ۹ ائمه را خلق کرد؛ پس آن‌ها را خواند و اطاعت شد. در آن هنگام خلقت آسمان بلند و زمین گسترده و فرشته و انسان صورت نگرفته بود و ما انوارى بودیم که پروردگار متعال را تسبیح می‌کردیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: بر اساس آیات قرآن و روایات ذیل آیات، اهل‌بیت(ع) به عنوان برترین مخلوقات عوالم هستی قبل از خلقت آسمان‌ها و زمین در قالب‌های مختلفی مثل قالب‌های عرشی و نوری حضور داشته‌اند و دارند و در دنیا نیز در قالب جسمانی تنها به مدت محدودی حضور یافتند.

اما درباره قالب‌های عرشی و نوری اهل‌بیت(ع) روایات فراوانی از اهل‌بیت(ع) در منابع روایی شیعه و سنی وارد شده است که به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1ـابى سعید خدرى گوید با رسول خدا(ص) نشسته بودیم، مردى پیش او آمد و عرض کرد یا رسول‌اللَّه خبر به من خبر بده از فرمایش خدا به ابلیس‏ «أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ؛ آیا تکبر ورزیدى یا از گروه عالین بودى.» (سوره ص- آیه 75.‏) «عالین» چه کسانى هستند؟ آیا از فرشتگان والامقام‌ترند؟

رسول خدا(ص) فرمود من و على و فاطمه و حسن و حسین علیهم‌السلام در برابر عرش پروردگار جهانیان بودیم و او را تسبیح می‌کردیم و فرشتگان به تسبیح ما تسبیح می‌گفتند پیش از دو هزار سال قبلاز خلقت آدم و هنگامى که خداوند آدم را آفرید، به فرشتگان امر کرد آدم را سجده کنند و ما را به این سجده امر نکرد. تمام فرشتگان سجده کردند مگر ابلیس که سرباز زد و سجده نکرد و سپس خداوند بزرگ فرمود« أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ‏؛ تکبر کردی یا از عالین هستی؟» مقصود از عالین پنج تن بودند که نام آنها بر سرادق عرش‏ الهى نوشته شده بود و ما کسانى هستیم که از راه ما خلایق مى‌‏توانند به خداى خود نزدیک شوند، به ما هدایت می‌شوند، و کسى که ما را دوست داشته باشد خداوند او را دوست دارد و در بهشت ساکنش مى‏‌کند و کسى که ما را دشمن بدارد خداوند او را دشمن دارد و در آتش جایش دهد، جز حلال‌زاده کسى ما را دوست ندارد.» (فَنَحْنُ بَابُ اللَّهِ الَّذِی یُؤْتَى مِنْهُ بِنَا یَهْتَدِی الْمُهْتَدِی فَمَنْ أَحَبَّنَا أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَسْکَنَهُ جَنَّتَهُ وَ مَنْ أَبْغَضَنَا أَبْغَضَهُ اللَّهُ وَ أَسْکَنَهُ نَارَهُ وَ لَا یُحِبُّنَا إِلَّا مَنْ طَابَ مَوْلِدُهُ (فضائل الشیعة شیخ صدوق، ص9؛ تأویل الآیات الظاهرة،  ص497)

2ـ همچنین در روایتی دیگر سلمان از رسول گرامی اسلام(ص) نقل می‌کند پیامبر(ص) به من گفت: ای سلمان، خداوند مرا از برگزیده نورش خلق کرد و مرا خواند پس او را اجابت کردم. و از نور من، علی را خلق کرد و او را صدا زد و او(علی) او را اطاعت کرد و از نور علی، فاطمه را خلق کرد ...فَقَالَ: یَا سَلْمَانُ، خَلَقَنِی اللَّهُ مِنْ صَفْوَةِ نُورِهِ، وَ دَعَانِی فَأَطَعْتُهُ، وَ خَلَقَ مِنْ نُورِی عَلِیّاً، وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ، وَ خَلَقَ مِنْ نُورِ عَلِیٍّ فَاطِمَةَ، وَ دَعَاهَا فَأَطَاعَتْهُ، وَ خَلَقَ مِنِّی وَ مِنْ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ: الْحَسَنَ، وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ، وَ خَلَقَ مِنِّی وَ مِنْ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ: الْحُسَیْنَ، فَدَعَاهُ فَأَطَاعَهُ.» پیامبر(ص) همین طور تا به امام حسین(ع) ادامه دادند و بعد فرمود: «سپس ما را به پنج اسم از اسمای خودش نامید: پس خداوند محمود است و من محمد؛ و خداوند علی است و این هم علی؛ خداوند فاطر است و این هم فاطمه؛ خداوند ذوالاحسان است و این حسن و خداوند محسن است و این هم حسین است؛ ثُمَّ سَمَّانَا بِخَمْسَةِ أَسْمَاءٍ مِنْ أَسْمَائِهِ، فَاللَّهُ الْمَحْمُودُ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ، وَ اللَّهُ الْعَلِیُّ وَ هَذَا عَلِیٌّ، وَ اللَّهُ الْفَاطِرُ وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ، وَ اللَّهُ ذو الْإِحْسَانِ وَ هَذَا الْحَسَنُ، وَ اللَّهُ الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحُسَیْنُ.»

پیامبر(ص) در ادامه به سلمان فرمود: «سپس خداوند از ما و از نور حسین، 9 ائمه را خلق کرد؛ پس آن‌ها را خواند و اطاعت شد. در آن هنگام ساختمان آسمان و گسترش زمین و وجود هوا و ملک و انسان صورت نگرفته و ما انوارى بودیم که پروردگار متعال را تسبیح و تقدیس کرده، و فرمان او را شنیده و پیروى می‌کردیم؛ ثُمَّ خَلَقَ مِنَّا وَ مِنْ نُورِ الْحُسَیْنِ: تِسْعَةَ أَئِمَّةٍ، فَدَعَاهُمْ فَأَطَاعُوهُ، قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ سَمَاءً مَبْنِیَّةً، وَ أَرْضاً مَدْحِیَّةً، وَ لَا مَلَکاً وَ لَا بَشَراً، وَ کُنَّانُوراًنُسَبِّحُ‏اللَّهَ‏، وَ نَسْمَعُ لَهُ وَ نُطِیعُ.» (دلائل الإمامة (ط - الحدیثة)، ص448؛ مصباح الشریعة، ص64)
captcha