آغاز همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال از امروز
کد خبر: 3672237
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
صابری عنوان کرد:

آغاز همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال از امروز

گروه سلامت: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در سه بخش: شریعت، پژوهش و فن‌آوری و اقتصاد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد.

محمدرضا صابری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، از آغاز همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال خبر داد و تصریح کرد: این همایش در سه محور: شریعت و فرآورده‌های حلال، پژوهش، فناوری و فرآورده‌های حلال و اقتصاد فرآورده‌های حلال بر گزار می‌شود.
صابری ادامه داد: ویژگی و معیار غذای حلال و طیب؛ معیار حلیت گوشت و فرآورده‌های آن؛ قواعد فقهی مرتبط با فرآورده‌های حلال؛ طهارت و نجاست در فرآورده‌های حلال و مسائل مستحدثه در فرآورده‌های حلال محور شریعت این همایش را تشکیل می‌دهند.
دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی فراورده‌های حلال بیان کرد: ضوابط و مقررات تولید؛ عرضه، صادرات و واردات؛ شیوه‌های برندسازی؛ زنجیره تامین؛ فرهنگ‌سازی مصرف فرآورده‌های حلال و اقتصاد مقاومتی در بخش اقتصاد فرآورده‌های حلال بررسی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در این همایش به بررسی پژوهش‌ها و تحقیقات علمی در رابطه با فرآورده‌های حلال نیز پرداخته می‌شود عنوان کرد: روش‌های نوین در تولید فرآورده‌های حلال و تشخیص سریع اجزای حرام و آثار فرآورده‌های حلال بر سلامت جسم و روان مهمترین محور‌های بخش پژوهش و فناوری فراورده‌های حلال را تشکیل می‌دهند.
صابری با بیان اینکه هدف این همایش علمی، بررسی مسائل و خلأهای پژوهشی در حوزه غذا، دارو، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و پوشاک حلال است؛ تصریح کرد: عنوان حلال از کلید واژه‌های دینی بوده که مشخص‌کننده گستره و قلمرو و اعمال و رفتار مؤمنان است.
وی یادآور شد: مسئله حلیت و حرمت امروزه آمیخته با اموری عینی و مادی است، از همین رو در جهان امروز اقبال به استفاده از موضوعاتی با پسوند حلال در حوزه‌های مختلفی، چون غذا، دارو، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، پوشاک، گردشگری، خدمات حمل و نقل، تفریح و سرگرمی، رسانه، خدمات مالی و بانکی و ورزش مطرح است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: حجم قابل توجهی از استفاده‌ کنندگان از فرآورده‌های حلال مسلمانان و البته غیر متدینان به ادیان و مذاهب هستند. اهمیت مسئله استفاده از حلال و آثار آن بر زندگی مادی و معنوی مؤمنان و ابعاد فقهی و دینی آن از یک سو و ضرورت بهره‌گیری از پژوهش‌ها و فناوری‌های نوین در تولید و نظارت فرآورده‌های حلال از سوی دیگر همچنین توسعه صادرات و واردات محصولات متعدد با برچسب حلال در حوزه تجارت بین الملل و اقتصاد و سرمایه قابل توجه در گردش در این حوزه در سطح بین المللی موجب شد تا بر اساس مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذای استان خراسان رضوی، برگزاری همایشی بین المللی تحت عنوان فرآورده‌های حلال در راستای رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام (۲۰۱۷) در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: این همایش از امروز چهارشنبه، ۲۲ آذرماه، به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مهمانان و پژوهشگران ایرانی و خارجی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.
captcha