ائمه(ع) در طول زندگی مراتب مختلفی از سیر کمالی را داشته‌اند
کد خبر: 3672240
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

ائمه(ع) در طول زندگی مراتب مختلفی از سیر کمالی را داشته‌اند

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه ائمه(ع) موجوداتی بشری مانند بقیه انسان‌ها هستند که به اوج کمال رسیده‌اند گفت: ائمه(ع) در طول زندگی، مراتب مختلفی از سیر کمالی صعودی را داشته‌اند و در نهایت نیز به قله کمال الهی نایل شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» گفت: در آیه ۱۵ این سوره خداوند خطاب به مشرکان و کفار فرمود که هر چیزی را می‌خواهید عبادت کنید، ولی بدانید هر راهی را که انتخاب کنید به همان نتیجه‌ای که در قوانین طبیعت بر آن مترتب است خواهد رسید.

وی افزود: اگر راه انحرافی را بروید خود شما و همه اطرافیانی که از شما تبعیت کنند مبتلا به خسران آشکار و مبین خواهند شد که در روز قیامت آشکار می‌شود.

وی افزود: برای این افراد سایبانی از آتش در بالای سر و پایین سر آنان قرار داده می‌شود و همه وجود آنان در حصار آتش است و نفس آنان به جای نوری شدن، ناری می‌شود.

هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» با اشاره به تسخیر نیروی باد به اذن خدا برای حضرت سلیمان بیان کرد: سلیمان به مرتبه‌ای از قدرت روحی رسیده بود که خداوند این نعمت را به او عطا کرد که در حقیقت بیان مرتبه‌ای بالاتری از مراتب روحی است.

وی افزود: اگر سلیمان می‌تواند در باد اثر بگذارد بنابراین پیامبر به طریق اولی می‌تواند در امور طبیعی موثر باشد و به تبع آن، نیز ائمه (ع) دارای چنین کمالاتی هستند.

این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: البته این تصور درست نیست که بگوییم پیامبر و ائمه (ع) از ابتدای خلقت، همه کمالات را تمام و کمال در وجودشان داشته‌اند و در زندگی سیر صعودی در کار نبوده است.

وی در توضیح این مسئله تصریح کرد: اینکه برخی مدعی شدند که ائمه موجوداتی غیربشری هستند که به شکل بشر درآمده‌اند درست نیست، زیرا ایشان سیر صعودی دارند، ولی به قله‌های کمال رسیده‌اند و ما در ته دره باقی مانده‌ایم؛ در مورد سلیمان نیز فرمود که ما آن را به تسخیر سلیمان درآوردیم؛ یعنی بعد از مدتی که از سیر کمالی او گذشت، زیرا خداوند بر همه چیز قادر است، ولی ظرفیت قابل تعیین کننده است.

این استاد تفسیر حوزه با اشاره به شیاطین ذکر شده در داستان سلیمان که به تسخیر وی در آمدند اظهار کرد: طبق دیدگاه اغلب مفسران و علامه، شیاطین جنی، مسخر سلیمان بودند مراد شیاطین انسی نیستند.

وی با اشاره به ماهیت جن بیان کرد: در این امور متکلمان بحثی دارند و آن اینکه جن موجودی مادی است که خصوصیات متفاوتی از انسان دارد البته متکلمین، همه موجودات مادی حتی روح را هم مادی می‌دانند و عوام نیز برخی حرف‌های جاهلانه در این زمینه می‌زنند.

captcha