پیروزی لذت گذشت بر حس انتقام
کد خبر: 3683839
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

پیروزی لذت گذشت بر حس انتقام

گروه اجتماعی: فردی که 16 سال پیش با همراهی یک نفر دیگر مرتکب قتل کیومرث فضلیان شده بود با وساطت برخی ریش سفیدان و معتمدان شهر و عوامل زندان و رضایت خانواده اولیای دم از قصاص نجات یافت.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، با تفکر در صحنه زندگی اجتماعی بشر متوجه می شویم که کمتر کسی را می توان یافت که از عیب پاک بوده و از لغزش مصون باشد.

چرا که انسان، گرفتار کشمکش غرایز حیوانی و تمایلات عالی انسانی خویش است و هر کاری هم که از او سر می زند، فرایند نزاع این 2 نیرو است.

هر کس با توجه به شرایط موجود کم و بیش لغزش هایی دارد، زیان ناشی از این لغزش ها، همیشه منحصر به خود انسان نمی شود، بلکه در مواردی گریبان دیگران را نیز می گیرد و موجودیت و منافع آنان را به خطر می اندازد ولی مسئله ای که بیشتر اهمیت دارد وجود حس مهربانی و محبت در ذات انسان است که یک موهبت الهی است که خداوند متعال در روح آدمی دمیده است.

با هر بار محبت و کمک به دیگران یک احساس آرامش درونی در قلب فرد بوجود می آید، با هر بار نیکی به بندگان، محبت خداوند به فرد بیشتر وبیشت می شود.

در بین این خصائل نیک و مورد پسند یک خصلت با ارزش در وجود آدمی است و آن هم خصلت گذشت بوده !

این خصلت در بسیاری از افراد زیاد و در بسیار کم است، فردی که بتواند از اشتباهات دیگران بگذرد و ضرر او را به پای لغزش او در زندگی و امتحان الهی بگذارد توانسته خود را به درگاه خداوند متعال نزدکی کند و یک درجه بالاتر از بندگان معمولی مورد رحمت خداوند قرار گیرد که  فرشتگان نیز به او درود می فرستند.

قصاص که حق هر فردی است و قرآن نیز این حق را بر بنده داده است ولی گذشت از این قصاص لذتی دارد که هیچ کس طعم این لدت را نمی تواند درک کند جز فرد گذشت کننده که مورد لطف خدا قرار گر فته و توانسته خشم خود را کنترل کند و از بنده خدا بگذرد، چرا که گذشت کردن یکی از فضیلت ها وارزش های اخلاق انسانی است و خداوند در آیه 178از سوره بقره عفو وگذشت به ویژه در حال قدرت بر انتقام ومجازات را می ستاید وبر کسانی که در حال قدرت وتوان از حق خویش می گذرند وبا بزرگواری چشم بر مجازات می بندندآفرین می فرستد وآن را مورد تشویق قرار می دهد.

در خصوص همین موضوع و عفو قاتل کیومرت فضلیان صفر اکبری رئیس اداره زندان میاندوآب در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) گفت: بخشش خانواده ای باگذشت موجب شد یک نفر تولدی دوباره پیدا کند و بتواند به آغوش خانواده خود بازگردد.پیروزی لذشت گذشت بر حس انتقام

اکبری ادامه داد: (ر.ا) فردی است که 16 سال پیش با همراهی یک نفر دیگر به دلیل مشکلات مالی مرتکب قتل کیومرث فضیلیان شده بود و محاکم قضایی حکم اعدام وی را صادر کرده بودند ولی با وساطت برخی ریش سفیدان و معتمدان شهر و عوامل زندان خانواده مقتول بدون هیچ چشم داشتی از خون عزیز خود گذشتند و رضایت دادند تا این این مرد دوباره به زندگی برگردد.

خسرو فضلیان برادر بزرگ خانوادی مقتول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایکنا گفت: ما از اول هم قصدی برای اجرای حکم اعدام نداشتیم و صرفاً می خواستیم که وی متنبه شود و بعد از این همه مدت فکر می کنیم به اندازه کافی تنبیه شده است و امیدواریم عاقبت این افراد درس عبرتی برای جوانان ما باشد.

برادر بزرگ اولیای دم گفت: با توجه به اینکه این مرد هیچ شناخت و خصومت شخصی با برادرم نداشته و این قتل را به خاطر سرقت خودرو برادرم و جهت برآورده کردن نیاز مالیش مرتکب شده بود با اجازه مادرمان تصمیم گرفتیم به خاطر خدا وی را ببخشیم تا بتواند در کنار عائله اش زندگی کند.پیروزی لذشت گذشت بر حس انتقام

رحیم اسدپور محکوم به اعدام این این پرونده هم اظهار کرد: احساس می کنم دوباره متولد شده ام و از لحظه ای که خبر رضایت اولیای دم را شنیده ام چندین بار به درگاه خداوند سجده شکر به جا آورده ام و می دانم که این خانواده محق بودند و اجازه داشتند حکم را اجرا کنند.

وی گفت: کارهای فرهنگی که در زندان انجام می شود طی امسال موجب شده بود با قرآن مانوس شوم و امروز به عین شاهد هستم که وعده خداوند مبنی بر بخشنده بودن بنده های صالحش محقق شد و ذره امید من برای زندگی به حقیقت پیوست می توانم کنار خانواده ام باشم و برای فرزندانم پدری کنم.

وی به وفاداری و همراهی و امید بخشی همسرش در این مدت هم اشاره کرد و گفت: عامل اصلی امید داشتن من به زندگی وجود همسرم بود.

کار بسیار بزرگ این خانواده در بخشش جان این فرد گناهکار مصادق آیه 14 سوره فصلت است که می فرماید: " وَ لا تَـستَـوِى الحَْـسـنَـةُ وَ لا السـیِّئـَـةُ ادْفَـعْ بِـالَّتـى هِـىَ أَحْـسنُ " هرگز نیكى و بدى یكسان نیست ، بدى را با نیكى دفع كن.

منوچهر آقایی

captcha