دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک ایران برگزار می‌شود
کد خبر: 3684365
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
به همت جهاددانشگاهی خراسان رضوی؛

دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک ایران برگزار می‌شود

گروه معارف: دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران به همت سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران، امروز دوم بهمن‌ماه با حضور اصحاب رسانه به میزبانی سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر مرتضی سعیدی، متخصص مغز و اعصاب، ‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی این همایش ابراز کرد: نوروژنتیک، دسته‌ای از بیماری‌ها است که جنبه ژنتیکی دارد و اگر به‌موقعه مورد تشخیص و پیشگیری قرار گیرند، مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌‌کنند.
وی با بیان اینکه بیمارهای متعدد سیستم اعصاب مرکزی و همچنین بیماری MS که امروز شیوع آن در حال افزایش است از جمله بیماری‌های نوروژنتیک به شمار می‌روند،‌ افزود: در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های خوبی در علم ژنتیک در ایران هستیم و از جمله اهداف ما در این کنگره معرفی ظرفیت های ژنتیکی موجود در کشور است.
سعیدی در ادامه، استقبال از کنگره را خوب ارزیابی کرد و گفت: 20 دی ماه آخرین ارسال مقالات به کنگره بود که تاکنون 250 مقاله برای ارائه در این کنگره ثبت شده است که در نوع خود شروع خوب و امیداوارکننده‌ای است.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: از این تعداد مقاله، بین 30 تا 40 مورد برای ارائه به صورت سخنرانی در کنگره پذیرفته شده است، همچنین حدود 200 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد که البته در مجموع آثار ارسال شده بین 5 تا 10 مقاله نیز قابل قبول و در حوزه این همایش نبودند.
سعیدی اضافه کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله تهران، اصفهان،‌ تبریز،‌ هرمزگان و کرمان مشارکت خوبی در این کنگره دارند و مقالات بسیاری از اساتید این دانشگاه‌ها به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.
وی افزود: همچنین مقالات و مشارکت‌های خوبی را هم از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی از جمله آلمان ایتالیا و انگلیس داشته‌ایم که چندین نفر از اساتید برجسته این دانشگاه ها در زمان برگزاری کنگره به ارائه مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت.
دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران در ادامه با بیان اینکه ظرفیت های علم ژنتیک در کشور رو به افزایش است،‌عنوان کرد: درست است که ما هنوز در مراحل اولیه این حرکت هستیم ولی نتایج و آثار این عرصه قابل توجه است.
وی اضافه کرد: از عمده بیماری‌های نوروژنتیک در ایران و مشهد می توان به آتروفی عضلانی، انواع صرع و‌ میگرن‌ها اشاره کرد که هر کدام داری زیرشاخه هایی هستند و بیماریms که امروزه شیوع بیشتری پیدا کرده است نیز از جمله این موارد به شمار می‌رود.
سعیدی همچنین با بیان اینکه بعد از تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی ـ مغزی و سکته‌ها، بیشترین علت مرگ و میرها در کشور ما بیماری های مغز و اعصاب است،‌ ادامه داد: از همین رو در بحث پیشگیری و تغییر سبک زندگی می‌توان به صورت جدی‌تر فعالیت و از بروز آثار این بیمار‌ها پیشگیری کرد.
سپس دکتر محمدرضا عباس‌زادگان، ‌متخصص ژنتیک پزشکی و ‌نائب رئیس انجمن علمی نوروژنتیک ایران شاخه خراسان رضوی،‌ نیز با اشاره به پروژه ژنوم ایرانیان با عنوان ایرانوم که قرار است در مرحله نخست آن گشایش رمز ژنتیکی 400 نفر به دست آید، گفت: بر این اساس، شش میلیارد رمز ژنتیکی به دست آمده از افراد در بانک اطلاعاتی ثبت خواهد شد.
نائب رئیس انجمن علمی نوروژنتیک ایران شاخه خراسان رضوی عنوان کرد: اطلاعات به دست آمده از ژنوم در این طرح می تواند به تشخیص، پیشگیری و درمان هدفمند بیماری ها کمک کند.
وی ابراز کرد: با پیشرفت هایی که در دهه اخیر در زمینه ژنتیک داشته ایم به تشخیص 600 بیماری ژنتیکی قبل از تولد دست یافته‌ایم و در این زمینه امکانات خوبی در مشهد داریم.
در ادامه دکتر آریانه صدرنبوی، ‌متخصص ژنتیک پزشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر اجرایی این کنگره نیز با بیان اینکه با راه‌اندازی انجمن نوروژنتیک ایران شاخه خراسان رضوی و همچنین بخش ژنتیک بیمارستان قائم، کار و پژوهش در این عرصه گسترش بسیاری یافته است و در بخش آزمایشگاهی پیشرفت های خوبی را شاهد هستیم، افزود: حتی تشخیص این نوع بیماری ها قبل از تولد نیز در خراسان رضوی فعال شده که یکی از مراکز فعال در این زمینه جهاددانشگاهی مشهد است.
وی در ادامه به زمان برگزاری این کنگره بین‌المللی اشاره کرد و افزود: 2 الی 4 اسفندماه سال جاری دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک در مرکز بین‌المللی برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و ‌دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار خواهد شد.
این ‌متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: در این کنگره تعدادی از اساتید توانمند در حوزه مغز و اعصاب، ناتوانایی‌های ژنی، ‌صرع، ‌اختلالات حرکتی‌، ژن درمانی و ... حضور دارند که برگزاری چند نشست علمی نیز در نظر گرفته شده است.
دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم در حوزه ژنتیک، آماده شدن طرح ایرانوم، تعیین ژنوم قومیت‌های ایرانی از حدود چهار سال پیش است و به صورت جدی از دو سال قبل این طرح وارد فاز عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای یک بار آزمایش ژنتیک به طور متوسط بین 500 هزار تومان تا سه میلیون تومان هزینه لازم است، افزود: مراجعه کنندگان عمده ما در بحث آزمایش‌های ژنتیک، زوجین و خانواده های دارای فرزند مبتلا هستند، البته این آزمایش‌ها در نخستین مرتبه آن هزینه‌بر است.
صدرنبوی افزود: در این زمینه برخی بیماری‌های تک ژنی را بیمه تحت پوشش قرار داده است و امیدواریم تا 10 سال آینده، همه بیماری‌های ژنتیکی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وی همچنین در پایان، ابراز کرد: برگزاری نمایشگاه جانبی با حضور شرکت های مختلف دارویی و بین المللی به ویژه از آلمان، حضور هشت سخنران بین‌المللی، فعالیت سایت کنگره به دو زبان فارسی و انگلیسی و حضور بیش از 600 مهمان داخلی و خارجی از دیگر اقدامات در راستی برگزاری این کنگره بین المللی است.

captcha