سوءخلق؛ محروم کننده انسان از فضائل معنوی
کد خبر: 3693791
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

سوءخلق؛ محروم کننده انسان از فضائل معنوی

گروه اجتماعی _ یک استاد حوزه علمیه گفت: انسان بدون اخلاق نیکو، از رسیدن به بسیاری فضائل محروم می‌شود.

سید محمدصادق ابطحی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره تاکید اسلام بر موضوع حسن خلق، اظهار کرد: آیات و روایات زجروی این مسئله تاکید کرده است، زیرا این عنصر در معاشرت انسان با دیگران  نقش بزرگی دارد. پیامبر (ص) فرمودند: «اسلام یعنی اخلاق خوب» و یا در جایی دیگر ایشان فرمودند:«نصف دین، اخلاق خوب است».
وی ادامه داد: نصف دین ما، اخلاق ما است، چون همواره در خانواده یا جامعه و در برخورد با دیگران، اخلاق نقش اصلی را به همراه دارد. اگر شخصی بدخلق باشد تمام تعاملاتش در خانه و اجتماع دچار مشکل خواهد شد. نقطه مقابل حسن خلق، سوءخلق است که پیامبر درباره آن فرمودند: «بداخلاقی از آن دسته گناهانی است که هرگز بخشیده نمی‌شود». زیرا در معاشرت با مردم تاثیرات اجتماعی بدی به همراه دارد.
ابطحی با اشاره به سخنی دیگر از پیامبر (ص) فرمودند: «خداوند ابا دارد از اینکه توبه شخص بداخلاق را بپذیرد، به این خاطر که از یک گناه توبه می‌کند، اما گناه بزرگ‌تری را انجام می‌دهد»؛ امیرالمونین (ع) نیز فرمودند: «اگر امید به بهشت و ترس از جهنم نباشد، باز هم حسن خلق داشتن برای انسان با ارزش است».

اخلاق نیکوی پیامبر(ص) سبب ترویج اسلام شد

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در تعامل و معاشرت با مردم باید به گونه‌ای عمل کنیم که رفتارمان جاذبه داشته باشد، افزود: سه چیز باعث ترویج اسلام شد؛ اموال خدیجه (س) در مکه، شمشیر امیرالمومنین (ع) در جنگ‌های اسلام و اخلاق پیامبر (ص) در دعوت مردم. آنچه در آن زمان و حتی اکنون برای مردم بسیار جاذبه داشته و دارد، اخلاق نیکوی پیامبر (ص) است،  مردم در برخورد با پیامبر (ص) جذب ایشان و لبخند ملیح چهره‌شان می‌شدند.
ابطحی گفت: انسان بدون اخلاق نیکو، از رسیدن به بسیاری فضائل محروم می‌شود. اخلاق خوش باعث آمرزش گناهان انسان شده، رزق و روزی را وسعت بخشیده و محبت خدا و مردم را جلب می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا افرادی این فریضه مهم اسلامی را محترم نمی‌شمارند، تصریح کرد: گاهی اوقات مشکلات و فشارهای زندگی باعث بدخلقی انسان می‌شود. حتی خواب و استراحت مناسب و کافی تنظیم کننده اخلاق انسان می‌باشد. البته افرادی هم ذاتا اخلاق خوبی ندارند و این اشکال ناشی از تربیت آنها است.

انتهای پیام 

captcha