ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور/ ایجاد شهرک سوغات
کد خبر: 3693828
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
محمودیان:

ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور/ ایجاد شهرک سوغات

گروه جامعه ــ‌ مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور ‌بر ضرورت ورود به جریان شبکه سازی برای سوغات زیارت اشاره و اظهار کرد: جلسات برگزار شده در این زمینه باید منجر به انعقاد یک تفاهم نامه در راستای شبکه سازی سوغات شود به نحوی که همکاران این پروژه، طرحی را ارائه دادند تا منطقه‌ای را در شهرک صنعتی در نظر بگیرند و شهرک سوغات را ایجاد کنند.

ب
 
پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور در گفت وگو با ایکنا، در ارتباط با وضعیت فعلی دبیرخانه سوغات زیارت گفت: از سال ۹۳ مطالعات میدانی بر موضوع سوغات زیارت آغاز و کالا‌هایی که قابلیت قرار گرفتن در سبد سوغات زیارت را داشتند از بسیاری از استان‌ها شناسایی و نمایشگاه‌های متعددی در این زمینه برگزار شد.
وی فرهنگ سازی در زمینه سوغات زیارت را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: در فاز نخست در خراسان رضوی به صورت ویژه شهر مشهد مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از بازرگانان و تجار این استان ابراز علاقه کردند که از صنایع دستی استفاده کنند و بسته‌های سوغات زیارت که شامل صنایع دستی است را تهیه کنند. سایت‌های تجارت الکترونیک نیز به صورت آنلاین به ارائه بسته‌های سوغات زیارت می‌پردازند.
محمودیان ایجاد دبیرخانه سوغات زیارت را به خاطر توجه ویژه‌تر به سایرشهر‌های مذهبی همچون قم و شیراز به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و شاهچراغ دانست و عنوان کرد: در برنامه ریزی‌های بعدی مقرر شده است در نگاهی کلان‌تر به سوغات زیارت عتبات عالیات نیز نظر داشته باشیم تا بازار سوغات این شهر را نیز با استفاده از هنر دست ایرانیان تحت اشراف خود قرار دهیم.
‌وی بر ضرورت ورود به جریان شبکه سازی برای سوغات زیارت اشاره و اظهار کرد: جلسات برگزار شده در این زمینه باید منجر به انعقاد یک تفاهم نامه در راستای شبکه سازی سوغات شود به نحوی که همکاران این پروژه، طرحی را ارائه دادند تا منطقه‌ای را در شهرک صنعتی در نظر بگیرند و شهرک سوغات را ایجاد کنند.
محمودیان از برپایی نمایشگاه سوغات زیارت در شهر قم طی سال آینده خبر داد و گفت: سرمایه گذاران بخش گردشگری می‌توانند با برپایی این نمایشگاه با پتانسیل‌های صنایع دستی آشنا شوند تا در هتل‌ها و فروشگاه‌های خود به فروش سوغات زیارت بپردازند.
وی در خصوص چرایی ورود سوغات زیارت از سایر کشور‌ها همچون چین به ایران گفت: طی نامه نگاری‌های صورت گرفته محصولات صنایع دستی که مشابه ایرانی دارند از ورود آن‌ها به صورت قانونی جلوگیری می‌شود و یا اینکه تعرفه آن‌ها بالاتر می‌رود. در برخی کالا‌ها با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش روبرو بودیم و درصدد هستیم سقفی برای ورود این صنایع دستی از سایر کشور‌ها در نظر بگیریم.
محمودیان از نامه نگاری با ۳۱ استان و نهاد‌های مربوطه به منظور شکل گیری گشت‌های مربوطه و کشف و شناسایی محموله‌های صنایع دستی قاچاق خبر داد و گفت: در سیاست گذاری‌ها به جلوگیری از ورود صنایع دستی خارجی به کشور از راه قاچاق و حتی قانونی توجه داشته ایم، اما به دلیل اینکه این فرآیند تیمی و گروهی است، ممکن است تا به نتیجه رسیدن آن مدت زمانی به طول انجامد.

انتهای پیام/

captcha