دستور تخصیص بودجه قرآنی و لغو جشنواره‌ای سراسری
کد خبر: 3693831
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

دستور تخصیص بودجه قرآنی و لغو جشنواره‌ای سراسری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد با مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان آغاز شد، با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تخصیص اعتبارات ردیف صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی ادامه یافت و با معرفی نمایندگان ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام به پایان رسید.

ایکنا

به گزارش ایکنا، در هفته ای که پشست سر گذاشته شد، اغلب رسانه های کشور حجم بسیار زیادی از خبرهای مخابره شده در روزهای پایانی بهمن و ابتدایی اسفندماه خود را به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی کشورمان اختصاص دادند تا فضای رسانه ای کشور تحت تأثیر این اتفاق قرار بگیرد، در عین حال در گوشه و کنار کشور شاهد برخی رخدادهای قرآنی بودیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
در اولین روز این هفته یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) در شهر قم و با پیام آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید عظام کار خود را آغاز کرد. در این دوره از مسابقات، ۴۶۰۸ نفر شرکت داشتند که ۵۰۵ نفر آنان از اتباع غیر ایرانی از ۱۶ کشور جهان بودند. این مسابقات در رشته های حفظ کل حفظ ۲۰ حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، قرائت و ترتیل برگزار شد. سرانجام پس از هفت روز رقابت 4608 نفر در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) این رقابت ها در روز جمعه چهارم اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد و نفرات برتر تجلیل شدند.
برگزاری جلسات کارگروه‌های مختلف کمیسیون تبلیغ و ترویج
کمیسیون فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، طی روزهای گذشته اقدام به برگزاری دور جدید جلسات کارگروه های مختلف این کمیسیون کرد. در اولین روز هفته جاری و در ادامه برگزاری دور جدید جلسات کارگروه های کمیسیون فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن اولین جلسه کارگروه «قرآن و هنر» با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد. همچنین در این هفته شاهد برگزاری اولین جلسه کارگروه «قرآن و رسانه» نیز بودیم. در این جلسات که به ریاست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در مورد ترکیب اعضای این کارگروه ها و دستورکارهای آن در جلسات آتی بحث و تبادل نظر شد.
لغو مرحله کشوری مدهامتان روستایی
در این روز همچنین از لغو برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن مدهامتان روستایی خبر داده شد. این مسابقات که در دو دوره گذشته با استقبال خوب علاقه‌مندان قرآن در روستاها همراه شده بود و حتی میزان حاضران در سالن مسابقات تنه به تنه مسابقات ملی و بین‌المللی می‌زد، امسال به خاطر مبلغی حدود ۵۰ میلیون تومان که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری آن اختصاص نیافته است، برگزار نمی‌شود، تا به این ترتیب جشنواره‌ای که راه خوبی را رفته بود و می‌رفت تا بر روی ریل اثرگذاری بیفتد به یکباره متوقف شود.
پایان بررسی اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ در جلسه کارشناسان
آخرین جلسه کارشناسان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با موضوع بررسی اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم روز یکشنبه هفته ای که پشت سر گذاشته شد، برگزار و در بخشی از آن پیشنهاد شد تا برای تحقق نهضت همگانی حفظ جزء ۳۰ قرآن که محور برنامه‌های دستگاه ها قرار گرفته است، قرارگاهی مستقل استقرار یابد. همچنین در این جلسه سه گام برای تقسیم فعالیت های قرآنی دستگاه ها تعریف شد.
دستور تخصیص اعتبارات قرآنی سال 96
با پیگیری‌های رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور تخصیص اعتبارات ردیف صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی سال جاری را در روز یکشنبه 29 بهمن ماه صادر کرد. در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اعتبارات ردیف صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی با کاهش ۶۰ درصدی نسبت به سال جاری از ۱۰۰ میلیارد به ۴۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود که با پیگیری حجت‌الاسلام پژمان‌فر و دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه به میزان سال جاری رسید.
انتخاب داوران مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
در این هفته، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به انتخاب داوران ایرانی و خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، گفت: در انتخاب داوران ایرانی، طرح ساماندهی داوران مسابقات که از قبل طراحی شده بود، اعمال نشده و نتایج این طرح از سال ۹۷ اعمال می‌شود.
تعیین مهلت ارسال مدارک طرح کمک هزینه تحصیل حافظان کل قرآن
در این هفته مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که متولی اجرای طرح اهدای کمک هزینه تحصیلی دانشجویان حافظ کل قرآن کریم که گواهی حفظ خود را از طریق قانون «اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر» دریافت کرده‌اند، است؛ طی اطلاعیه ای آخرین مهلت برای دریافت اسناد دانشجویان برای دریافت کمک هزینه تحصیل اعلام شد. بر اساس این اطلاعیه پانزدهم اسفندماه به عنوان آخرین مهلت جمع‌آوری اسناد هزینه‌ای مشمول طرح پرداخت کمک هزینه به دانشجویان حافظ کل قرآن کریم، اعلام شده است.
آغاز صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از روز ۳۰ بهمن‌ماه آغاز شد و تا یک روز قبل از زمان برگزاری این آزمون که 10 اسفندماه است، ادامه دارد. ثبت نام کنندگان در این آزمون می‌توانند با مراجعه به پایگاه www.quranedu.ir نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند. آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال به صورت مشترک توسط وزارت ارشاد و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.
معرفی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
در این هفته نماینده کشورمان برای حضور در پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور الجزایر که خردادماه سال آینده برگزار می‌شود، معرفی شد. بر این اساس «محمد محمودی» حافظ نوجوان کشورمان در این مسابقات حضور خواهد یافت. وی سال ۹۵ نیز نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت بود و در آن مسابقات موفق به کسب رتبه‌ای نشد.
تمدید مهلت ثبت نام در بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن
زمان ثبت نام برای حضور در بخش آواها و نغمات دینی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تا روز پنجم اسفندماه تمدید شد. این مهلت ابتدا روز 30 بهمن ماه اعلام شده بود. بر اساس دستورالعمل این مسابقات، رقابت‌های بخش آواها و نفمات دینی در رشته‌های اذان،‌ دعاخوانی، همخوانی، هم‌سرایی،‌ آثار دو یا چند زبانه و انشاد انفرادی برگزار می‌شود که در این بین رشته اذان، مقطع‌خوانی گروهی و انشاد انفرادی تنها مختص آقایان خواهد بود.
معرفی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان
آزمون انتخاب نماینده کشورمان برای حضور در سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان جهان اسلام، بعدازظهر روز چهارشنبه دوم اسفندماه با حضور 39 شرکت کننده در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم، برگزار شد. پس از پایان این رقابت، در نهایت، «احمد دباغ» در رشته حفظ کل قرآن کریم از استان قم و «امیدرضا رحیمی» در رشته قرائت تحقیق از استان گیلان به عنوان نمایندگان کشورمان معرفی شدند. این مسابقات به همت سازمان بهزیستی برگزار می شود.
انتشار آیین‌نامه نشست تخصصی شورای عالی قرآن
پوستر و آیین‎نامه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن که مردادماه سال آینده برگزار می شود، منتشر شد. این نشست در دو بخش که بخش اول به موضوع «دعا» و «اذان» و بخش دوم نیز جمع بندی دوره سیزدهم است، مرداد ماه سال آینده، در تهران و با حضور قاریان، حافظان و اساتید قرآنی سراسر کشور برگزار می‌شود. متقاضیان برای حضور در این نشست تا 15 تیرماه مهلت برای ارسال آثار خواهند داشت.

اختتامیه دومین دوره طرح ملی «دانشجو معلم قرآن کریم»

اختتامیه دومین دوره طرح ملی «دانشجو معلم قرآن کریم»، پنجشنبه‎شب، سوم اسفندماه، به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مشهد برگزار ‌شد.

در پایان مراسم دومین اختتامیه طرح ملی «دانشجو معلم قرآن کریم» و با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی،‌ قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حمید صابرفرزام،‌ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، علیرضا حاتمی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، هادی بختیاری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد و حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از تعدادی از دانشجو معلمان قرآن فعال در طرح و همچنین دانشجو معلمانی که موفق به برگزاری دوره آموزشی قرآن شده بودند، با اهداء هدایایی تجلیل شد.
گفتنی است، ۸۰ دانشجو معلم منتخب قرآنی از سراسر کشور که موفق به گذراندن این طرح ملی و دریافت مدرک شده بودند در دوره آموزشی سه روزه‌ای که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، حضور یافتند.

انتهای پیام

captcha