اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با حضور علما و نخبگان قرآنی + تلاوت نفر اول
کد خبر: 3693887
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با حضور علما و نخبگان قرآنی + تلاوت نفر اول

گروه مسابقات ــ مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه آقایان در محل دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی و نخبگان قرآنی کشور برگزار شد.

مراسم اختتامیه مسابقات امام علی(ع) با حضور علما و اساتید و نخبگان قرآنی

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) صبح امروز چهارم اسفندماه در دارالقرآن علامه طباطبایی واقع در شهر قم با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی و علما و نخبگان قرآنی کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با 30 دقیقه تاخیر آغاز شد، وحید خزایی، نفر اول رشته قرائت تحقیق بالای 16 سال این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

سپس محمد انصاری، موسس دارالقرآن امام علی(ع) دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم که توفیق بزرگی را نصیب ما کرده تا در این مسابقات، خدمتگزار قرآنیان باشیم. همچنین از همه داوران عزیز که این یک هفته را وقت گذاشتند، از جمله استاد شهریار پرهیزکار عزیز که پایه‌گذار و معمار حفظ قرآن در کشور هستند و بنده، شخصا در سنین 11 سالگی وقتی صدای ایشان را در رادیو شنیدم، شیفته قرآن کریم شدم و صوت و لحن ایشان، حقیر را در مسیر قرآن انداخت، تشکر می‌کنم.

انصاری ادامه داد: خداوند به همه دست اندرکاران این مسابقات، جزای خیر عنایت کند، همچنین جناب آقای قره‌شیخلو، ریاست محترم سازمان دارالقرآن الکریم که ارادت خاصی به این دارالقرآن دارند و همیشه پشتیبان ما بودند، همچنین، جناب آقای پورمعین که بنده و اخوی جزء شاگردان ایشان بودیم و در مقطع اول راهنمایی ایشان معلم حقیر بودند، تشکر می‌کنم.

انصاری با بیان اینکه هدف این مسابقات این است که ما لشکر قرآنی را اضافه کنیم گفت: همانگونه که همه از تهاجم فرهنگی و فضای مجازی مطلع هستید، شما قرآنیان که پرچمدار قرآن هستید، همانگونه که خودتان آموزش دیدید، باید دیگران را آموزش دهید و قرآنی تربیت کنید. پیامبر(ص) فرمودند: خیرکم من تعلم القرآن و علمه؛ بهترین شما کسی است که قرآن را یاد گیرد و به دیگران یاد دهد. همین علامه طباطبایی از ابتدا مفسر نبودند و شروعشان از کلاس های آموزش قرآن بود. تنها مفر ما در جامعه امروزی که پر از تهاجم فرهنگی در اشکال مختلف است، قرآن است.

وی در پایان گفت: در این مسابقات که بیش از 4000 نفر شرکت داشتند، 2400 نفر موفق به کسب حدنصاب شدند.

سپس، مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم دقایقی به سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه دارالقرآن امام علی(ع) نمونه موفق یک حرکت قرآنی ـ مردمی است، گفت: ما در کشورمان نیازمند این هستیم که مردم، مشارکت کنند که حضور مردم، تضمین کننده حرکت قرآنی در کشور خواهد بود.

قره شیخلو ادامه داد: بنده در اختتامیه بخش بانوان که چند ماه پیش برگزار شد به جناب آقای انصاری پیشنهاد دادم تا 150 جلسه آموزش تخصصی حفظ قرآن در کشور راه اندازی شود و ایشان هم موافقت کردند. دو پیشنهاد دیگر هم دارم یکی اینکه جناب آقای انصاری، ان شاءالله رشته تفسیر قرآن را هم به رشته های مسابقات سال آینده اضافه کنند. پیشنهاد دومم که بیشتر به محضر علمای حاضر در جلسه است، جوانان ما نیازمند  تولید منابع و محتواهای قرآنی هستند که شکل کاربردی داشته باشد و این جوانان و نوجوانان بتوانند با استفاده از این معارف، برنامه زندگی خودشان را تنظیم کنند. لذا ما در سازمان دارالقرآن، این آمادگی را داریم تا در خدمت نویسندگان و اهل قلم و علما باشیم تا تولید محتوای قرآنی از لحاظ کمی و کیفی و تنوع در کشور افزایش پیدا کند.

در ادامه این مراسم که با اجرای محمدرضا پورمعین همراه بود، سیدحسین عالمی، نفر اول حفظ کل قرآن کریم در یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه صف پرداخت.

مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن امام علی(ع)، سخنران بعدی این مراسم بود. وی با بیان اینکه در این مسابقات ۴۶۰۸ نفر موفق شدند به صورت اینترنتی در مدت زمان یک هفته ثبت نام کنند گفت: بلافاصله پس از ثبت نام با همکاری واحد فناوری اطلاعات دارالقرآن، برنامه‌ریزی در زمینه زمان‌بندی مسابقات صورت گرفت به‌طوریکه برای نخستین‌بار علاوه بر رشته، روز و ساعت حضورشان را هم خودشان انتخاب کردند.

نجفی قدسی در ادامه با اشاره به اینکه ما با اقبال کم‌نظیر جامعه قرآنی مواجه شدیم، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ نفر حافظ کل قرآن در این مسابقات شرکت کردند. معمولاً در مسابقات کشوری که نخبگان استان‌ها راه پیدا می‌کنند، در سطح ۴۰-۵۰ حافظ برگزار می‌شود. اینکه در این مسابقات ۵۰۰ حافظ در بخش آقایان و چند ماه پیش در بخش بانوان ۸۰۰ نفر حافظ کل شرکت کنند، اتفاقی است که در جمهوری اسلامی نظیر نداشته است. البته این اقبال مردمی به نوع نگاه دارالقرآن امام علی(ع) به مسابقات برمی‌گردد. مسابقات ما جنبه تشریفاتی ندارد که بخواهیم گزارش کار دهیم. ما هدفمان این است که هرچه بیشتر جامعه قرآنی را جذب کنیم. به خاطر همین مشوق‌هایی را گذاشتیم که آحاد قرآنی با اقبال در این مسابقات شرکت کنند.

سخنران پایانی این مراسم آیت الله العظمی مکارم شیرازی بود که در سخنانی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی در کشور تقویت کننده نظام است، گفت: باید در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی بر موضوع عمل به قرآن تأکید فراوان شود. بیانات کامل این مرجع تقلید را در اینجا مطالعه کنید.

در پایان جلسه از نفرات برتر هررشته تجلیل شد و سپس حاضران در مراسم، میهمان سفره اطعام قرآن کریم شدند. در ادامه تلاوت وحید خزایی ارائه می‌شود.

کد

 انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha