ترویج فرهنگ قانون مداری در بین مردم، نظم و رشد جامعه را به دنبال دارد
کد خبر: 3693980
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

ترویج فرهنگ قانون مداری در بین مردم، نظم و رشد جامعه را به دنبال دارد

گروه اجتماعی - معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت : با عمل کردن مردم به قانون و ترویج فرهنگ قانونمداری، عدالت، رفاه، نظم و رشد جامعه پدید می آید.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان، امین رستم زاده، معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در نشست بررسی قانون مداری و قانون گرایی از منظر اسلام و قرآن که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد با بیان اینکه بستر حقوقی طی دهه های گذشته درجامعه ما مغفول مانده بود تصریح کرد: با بررسی و مطالعه متون و قوانین کشورهای دیگر پی به کارکرد حقوق در تمامی حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سرمایه گذاری می بریم.
رستم زاده گفت: قانون گذاران از طریق تنقیح قوانینی که متناسب با نیازهای ان جامعه است مدیریت و راهبری توسعه جامعه را کنترل و اجرایی می کنند.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه حقوق تاثیر بی بدیلی در تمامی حوزه ها دارد اظهار کرد: هرچه قدر مردم جامعه فرهنگ قانون مداری را با المانهای مختلف در جامعه که توسط متولیان جامعه ارائه می شود نهادینه کنند، اثربخشی آن درتمامی حوزه های جامعه نمایان خواهد شد.
رستم زاده با اشاره به اهمیت آموزه های نهج البلاغه در مباحث فوق خاطرنشان کرد: تمام خطبه های نهج البلاغه غنی از آموزه های متعالی است اما نامه 53 یا همان نامه مالک اشتر در این زمینه در حوزه های مختلف حائز اهمیت بسیار زیادی می باشد که نیازمند به مطالعات بین رشته ای عمیق تری می باشد.
معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هدف از فرستادن انبیاء اجرای حق و عمل مطابق بر قوانین متعالی است گفت: در آیه 105 و 65 سوره نساء و 23 بقره و آیه 48 و 49 سوره نور و آیه 15 شوری و آیه 8 سوره مائده بر قانون مداری در قرآن تاکید شده است.


هدف نهایی اسلام و قانون سعادتمند کردن جامعه از طریق برقراری نظم و عدل است

ارحام هاشم پور، مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ادامه این نشست با بیان اینکه دین و قانون در مبنای تعریف قانون مداری اشتراک دارند تصریح کدر: هدف نهایی اسلام و قانون سعادتمند کردن جامعه از طریق برقراری نظم و عدل است.
وی ضمن ارائه تعریفی از قانون اظهار کرد: قانون عبارتست از هنجارهایی که توسط قوه مقننه اجرایی می شود.
هاشم پور با بیان اینکه قانون به دودسته الهی و بشری تقسیم می شود گفت: قوانین الهی خود به دو دسته تکوینی و تشریعی تقسیم می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ارومیه با بیان اینکه قوانین تدوین شده توسط بشر در هیچ نظام حکومتی کامل نبوده و به سبب شراطی دستخوش تغییراتی شده است گفت: قوانین الهی در مقایسه، به مراتب کامل تر و جامع تراز قوانین بشری بوده و درحقیقیت قوانین بشری در سایه قوانین الهی تکمیل می شوند.
این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به کارکردهای قانون در جامعه اظهار کرد: برقراری عدل و نظم یکی از کارکردهای قانون در جامعه بوده که در سیره نبوی و اسلام نیز به برقراری نظم و عدالت تاکید داشته اند.
هاشم پور با تاکید بر اینکه قوانین در جامعه باید ضمانت اجرایی داشته باشند تصریح کرد: وضع قوانین بدون داشتن ضمانت اجرایی قابل قبول و مجازاتهای متناسب و مطابق با میزان خسارت وارده در صورت عدم اجرای آن قوانین، عملاً نتایج نا امید کننده ای در بر خواهد داشت.
وی گفت: ضمانت اجرایی در قوانین الهی هم جنبه دنیوی و هم جنبه اخروی دارد اما در قوانین بشری، تنها جنبه دنیوی آن ملموس است.
وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی قوانین بشری ناقص است افزود: حاکمان در اجرای قوانین گاهی مصلحت اندیشی کرده و ملاحظاتی را در اجرای قوانین لحاظ می کنند.
هاشم پور با مطرح کردن این سوال که برای قانون مدار شدن جامعه چه باید کرد گفت: هدف از بیان قوانین آشنایی صرف با ان نبوده بلکه هدف اصلی قانون مدار شدن مردم، جامعه است که برای این منظور از سنین کودکی آموزش های لازم شروع و الزامات در نهاد فرد از همان دوران خردسالی پایه گذاری شود.
مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه قانون مداری در اسلام ریشه درونی دارد اظهار کرد: ضمانت اجرایی قوانینی بشری جنبه مادی داشته و یکی ازدلایل عدم رعایت قانون در جامعه از سوی برخی افراد ، مادی گرایی آنها است و در صورتیکه این مردم را به سمت معنویات سوق دهیم قانون مداری در بین افراد جامعه نیز بیشتر می شود.
ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

captcha