برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی از سوی این نهاد بستری اثربخش برای ارکان توسعه کشور است
کد خبر: 3697642
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
مسئولان دانشگاهی و استانی با تقدیر از جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تاکید کردند:

برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی از سوی این نهاد بستری اثربخش برای ارکان توسعه کشور است

گروه اجتماعی - مسئولان دانشگاهی و استانی با تقدیر از جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بر برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی از سوی این نهاد در راستای فراهم کردن بستری اثربخش برای ارکان توسعه کشور تاکید کردند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی؛ نظرات دانشگاهیان و مسئولان مرتبط با حوزه حقوق شهروندی در خصوص اجرای همایش ملی حقوق شهروندی از سوی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به شرح ذیل اعلام می گردد:
معاون استاندار آذربایجان غربی :
برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی بار دیگر پیشتازی علمی جهاد دانشگاهی را ثابت کرد

معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه میاندوآب گفت: برگزاری سومین دوره همایش حقوق شهروندی در توسعه کشور و استان بسیار موثر است .
ناصر امیری در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت اجرای حقوق شهروندی در کشور افزود: لازمه توسعه هر کشور و منطقه رعایت حقوق شهروندی است لذا با اجرای منشور حقوق شهروندی و برگزاری همایش هایی در این خصوص با ایجاد امینت و ارامش زمینه جذب سرمایه گذار فراهم شده و بسترهای توسعه کشور و استان مهیا می شود .
وی لازمه تحقق حقوق شهروندی را توجه ویژه نهادها و مردم به آن دانست و گفت: امیدواریم با رعایت موارد مربوط به حقوق شهروندی هم از سوی مردم و هم از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط با آن شاهد بهتر شدن وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور باشیم .
وی یادآورشد: برگزاری همایش حقوق شهروندی و حضور اساتید برجسته علمی نقش مهمی در شناساندن جایگاه شهرو استان داشته و این مهم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و جهاد دانشگاهی با بستر سازی علمی در موضوعات بکر و کاربردی همیشه پیشرو بوده است و این همایش نیز از جنس چنین کارهایی است .
امیری با اشاره به اهمیت اجرای منشور حقوق شهروندی و ابلاغ ان توسط رئیس جمهور محترم تصریح کرد: رئیس جمهور باید پیگیر اجرای دستور العمل ها و مصوبات منشور حقوق شهروندی توسط مسئولین در کشور باشد و قوه سه گانه نیز با نظارت بر اجرای صحیح انها زمینه نمود عدالت اجتماعی ،ارامش و امید و نشاط رادرجامعه فراهم کند.
شهردار ارومیه :
برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی در پیاده کردن منشور حقوق شهروندی موثر خواهد بود
شهردار ارومیه گفت: برگزاری سومین دوره همایش حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی در پیاده کردن منشور حقوق شهروندی موثر خواهد بود .
محمد حضرت پور در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی برگزاری همایش حقوق شهروندی را بسیار موثر عنوان کرد و گفت: اهداف این همایش اگر بعد از اجرای آن به فراموشی سپرده نشود و نیز همراهی ارگان ها و شخصیت های مختلف به زمان همایش محدود نشود طبیعتا برگزاری این همایش ها در پیاده کردن منشور حقوق شهروندی موثر خواهد بود .
شهردار ارومیه در خصوص اهمیت حقوق شهروندی در جامعه و برگزاری همایشی در این خصوص تصریح کرد: حقوق شهروندی از موضوعاتی است که همیشه دغدغه شهروندان است و در جاهای مختلف در آن خصوص باهم به گفت و گو می پردازند، بر این اساس برگزاری این گونه همایش ها می تواند این موضوع را در سطح کشوری و با سلایق مختلف از طریق مردم آذربایجان و شهر ارومیه که در فرهنگ مهمان نوازی و مردم داری زبانزد هستند مطرح کند و به آن جایگاهی که شایسته آن است نزدیک کند .
وی خاطر نشان کرد: برای فرهنگسازی حقوق شهروندی در جامعه باید اقدامات علمی، فرهنگی و هنری از سوی متولیان امر صورت پذیرد و ابزار فرهنگی مهم‌ترین امر در رسیدن به این مهم است .
حضرت پور همکاری نهاد های علمی و دانشگاهی را دراجرای بهتر همایش حقوق شهروندی تاثیر گذار دانست و افزود: حرکت های علمی برای رسیدن به اهدافی که جامعه ایرانی دارند باید شکل جامع و یکسان بگیرند و دستگاه های مرتبط نیز باید تعامل و همراهی داشته باشند تا به نتیجه مطلوب برسند .
شهردار ارومیه اظهار کرد:حقوق شهروندی رونمایی شده باید از طرف دانشگاه ها وبا برگزاری این گونه همایش ها به مردم معرفی و آموزش های شهروندی در قدم های بعدی با همکاری شهرداری ها اجرا شوند تا در سایه اقدام عملی دوجانبه از سوی مردم و دولت این بحث ضمانت اجرایی بگیرد .
وی با اشاره به مهمترین چالش در تحقق حقوق شهروندی اظهار کرد: مهمترین چالش در این حوزه در نحوه اجرای آن و فرهنگ سازی حقوق شهروندی و نیز همراه کردن مردم در این زمینه و اعتماد به آن است.
رئیس دانشگاه ارومیه :
برگزاری همایش حقوق شهروندی بستر ورود به توسعه سایر علوم و صنایع است
رئیس دانشگاه ارومیه گفت: آذربایجان غربی بعلت تنوع قومی و مذهبی می تواند بهترین محل برای نمود
رحیم حب نقی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی افزود:آذربایجان غربی بعلت تنوع قومی و مذهبی می تواند بهترین محل برای نمود حقوق شهروندی در کشورباشد چراکه باپرداختن عملی به این موضوعات دراین استان، میتوانیم یک نمونه و الگو از تبیین و رعایت حقوق افراد و شهروندان ایرانی فارغ از قومیت و مذهب به نمایش بگذاریم .
وی افزود: حقوق شهروندی از موضوعات محلی نیست بلکه یک موضوع کشوری است اگر چه نمود آن دراستان های مختلف می تواند متفاوت باشد ولی ورود دانشگاهیان به این حوزه می تواند آن را از هیجانات سیاسی معمول بدور نگه داشته و زمینه رابرای بررسی علمی این موضوع فراهم سازد .
رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برای هر اقدامی زمینه و بستر مناسب آن موردنیاز است تا زمانی که این بستر فراهم نشود اجرای هر پروژه فرهنگی به شکست خواهد انجامید تصریح کرد: برگزاری همایش حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی با مشارکت دانشگاههای استانی وکشوری، باعث آشناسازی خواص و عموم از چنین مقوله ای مهم می گردد تا جایی که بعد از مدتی آن را به مطالبه اصلی مردم تبدیل نموده و به شکل اتوماتیک مسئولین راوادار به رعایت بیشتر آن می کند .
وی مهمترین چالش حقوق شهروندی فرهنگ سازی حقوق شهروندی عنوان و خاطر نشان کرد:باید به جامعه و مردم روشن نمود که حق شهروندی امری زینتی نبوده و جز الزامات اولیه زندگی و ضامن پیشرفت یک جامعه به سوی مردم سالاری دینی است .
حب نقی ادامه داد:مشکلات اقتصادی می تواند دراین مسیر مارابه چالش بکشاند و حتی روند را کند ولی باید به این نکته توجه کرد که اکثر مشکلات اقتصادی ما نیز می تواند در پس زمینه حقوق شهروندی مورد بررسی قرارگرفته و برای آنها چاره ای اندیشیده شود .
رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید براینکه حقوق شهروندی یک مفهوم غربی نیست ادامه داد: اسلام از پیشروان حقوق شهروندی است و ما عالی ترین الگوی نظری و عملی رادردین اسلام داریم و میتوانیم دراین مورد در سطح ببن المللی بدرخشیم .
وی با اشاره به اینکه علوم انسانی زیربنای هرگونه تحول فکری است خاطر نشان کرد: تا زمانیکه ما بینش و نگرش مردم راتغییر ندهیم نمی توانیم در زمینه های دیگر علوم و صنعت وارد پیشرفت شویم و برگزاری چنین همایش هایی از سوی نهادهای علمی و دانشگاهی در استان و حضور شخصیتهای برجسته علمی و مشارکت اساتید و دانشجویان دانشگاههای کشور می تواند راه ما را در این مسیر هموار کند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری :
برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در برقراری عدالت اجتماعی موثر است
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در برقراری عدالت اجتماعی موثر است .
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری در گفت و گو با ایکنا از اذربایجان غربی یکی از اهداف انقلاب و نظام را حرکت در مسیر عدالت اجتماعی عنوان کرد و افزود:چنانچه برگزاری همایش حقوق شهروندی در راستای تبیین و تحلیل و گفت وگو در خصوص احقاق حقوق شهروندی در جامعه و یافتن چرایی مشکلات موجود باشد بی شک این همایش ها بسترساز عدالت اجتماعی خواهد بود .
وی باتاکید براینکه اجرای حقوق شهروندی از مسائل مهم جامعه است و دولت دوازدهم نیز بدنبال تحقق ان در جامعه است افزود: اگرچه حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است و بیان ان در محافل مختلف بسیار بوده اما انچه حائز اهمیت است تلاش در عملی ساختن اصول و بندهای مختلف این حقوق در جامعه است .
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی از اقدام جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی افزود: برگزاری کیفی این قبیل گردهمایی‌ها و همایش‌های علمی است که می تواند اثر مورد انتظار را در جامعه ایجاد کرده و مفید واقع شود .
حجت الاسلام شبستری با بیان اینکه جامه عمل پوشاندن به موارد مطرح شده در این همایش بیشتر از برگزاری آن اهمیت دارد، یادآوری کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات در هر جامعه‌ای عمل کردن به قوانین و مصوبات است چرا‌که در آن صورت منشور حقوق شهروندی به معنای واقعی کلمه در جامعه متبلور می‌شود.
وی با بیان اینکه اجرای بهتر همایش و برنامه های عملی در راستای حقوق شهروندی از مصادیق تحقق حقوق شهروندی در جامعه است اظهار کرد: تحقق حقوق شهروندی و برگزاری برنامه هایی با هدف محقق شد ان گامی موثر در جهت توسعه کشور می تواند باشد.
امام جمعه ماکو :
سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی بستر علمی برای عملیاتی کردن آموزه های حقوق انسانی است
امام جمعه ماکو گفت: برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی لازمه یك جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام ایوب رنجبری در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی افزود: تحقق حقوق شهروندان با ایجاد بستری برای عملی کردن مفاد منشور در جامعه وتلاش در جهت رفع مسائل مربوط به حقوق شهروندی که از یک جامعه اسلامی انتظار می رود، بواسطه برگزاری همایش حقوق شهروندی ظهور و بروز پیدا کند .
وی یکی از شاخصه های توسعه هر کشوری را رعایت حقوق شهروندی عنوان کرد و افزود: زمانی که اقشار مختلف مردم از هر طبقه اجتماعی احساس کنند حاکمیت در راستای تحقق حقوق شهروندیشان توجه کافی داشته و در تلاش است تا این حقوق اجرایی شود موتور محرکه ان جامعه فعالتر و پویاتر در مسیر توسعه حرکت خواهد کرد .
امام جمعه ماکو آگاهی بخشی و تحقق عدالت را از پیش زمینه های تحقق توسعه نام برد و ادامه داد: چنانچه همایش حقوق شهروندی در محور آموزه های دینی برگزارشود بدون شک به توسعه استان و در ابعاد گسترده تر به توسعه کشور کمک می کند و مقدمه ای برای برگزاری همایش های این چنینی در راستای به تحقق پیوستن حقوق انسانی در سطح جهانی می شود .
حجت الاسلام رنجبری با تاکید براینکه نظام دینی و سیاسی ما مردم را ولی نعمتان خود می دانند افزود: لازم است حقوق شهروندی این ولی نعمتان تحقق یابد تا مردم از طریق اجرای حقوق خود طمع شیرین انقلاب را بچشند .
امام جمعه ماکو برگزاری همایش حقوق شهروندی را با همکاری نهاد های آموزشی در جهت ارتقای کیفیت نمود حقوق شهروندی در جامعه، مثبت ارزیابی کرد وگفت: برای نهادینه شدن هر مسئله ای آموزش و همکاری با نهاد های آموزشی رکن اصلی محسوب می شود که با برگزاری چنین همایش هایی گام موثری در راستای تحقق عملی حقوق شهروندی برداشته می شود .
وی ادامه داد: سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی بستر علمی برای عملیاتی کردن آموزه های حقوق انسانی است .
وی ادامه داد: بمنظور اشنایی مردم با حقوق شهروندی مفاد مختلف منشور حقوق شهروندی باید در متون اموزشی ، مدارس و دانشگاههای کشور گنجانده شود .
حجت الاسلام رنجبری تصریح کرد: چنانچه برگزاری همایش حقوق شهروندی به یک مطالبه عمومی بدل شود ضمانت اجرایی می یابد.
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد ارومیه :
جهاد دانشگاهی بعنوان نهاد انقلابی و خوشنام، همواره پیشتاز و پیشگام ترویج حقوق شهروندی در کشور بوده است
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد ارومیه گفت: برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ضرورت ارتقاء ، توسعه مفهوم حقوق شهروندی است .
دکتر ارحام هاشم پور در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه حقوق شهروندی و اجرای صحیح ان در جامعه افزود: یکی از عوامل ناامیدی در کشور شکاف حاکمیت-ملت است که ازطریق تفاهم و اجماع میان حاکمیت، نخبگان و مردم و تقویت جامعه مدنی می توان به ترمیم این شکاف امید بست در این حوزه نهاد انقلابی و خوشنام جهاد دانشگاهی همواره پیشتاز و پیشگام ترویج این امر مهم بوده است .
وی گفت:ارتقای فرهنگ روحیه کار جمعی علمی از سوی جهاد دانشگاهی با مشارکت دادن همه دانشگاههای استان وکشور یکی از برکات ارزشمند علمی، عملی و فرهنگی و جهادی این نهاد انقلابی در برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی است .
این دکتری حقوق بین الملل افزود: حقوق شهروندی لازمه توسعه و پیشرفت جوامع بوده و همواره بر ضرورت اموزش و ترویج ان تاکیدات فروانی صورت گرفته است .
وی ادامه داد: با آموزش و ترویج حقوق شهروندی می توان به احیای امید در جامعه کمک نمود که این امر یکی از اهداف مهم حقوق شهروندی است و جهاد دانشگاهی در چند سال اخیر با تجمیع توان علمی دانشگاههای استان و کشور به خوبی توانسته در نهادینه سازی علمی حقوق شهروندی گام بردارد .
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مباحث حقوق شهروندی بسيار مهم و گسترده است افزود: مهم ترين نكته ای كه در اين حوزه بايد به آن توجه شود برگزاری همایش ها و دورهای تخصصی بوده که میتواند تاثیر به سزای در ترویج ان گذارد چراکه یافته ها و راهکارهای اینگونه همایش ها فرصت مغتنمی را در اختیار دولت و کشور قرار می دهد تا در این بزنگاه تاریخی سیاستها و تصمیمات درستی اتخاذ شود .
دکتر هاشم پور با تاکید براینکه بايد مردم را به حقوق خود آگاه سازيم چراکه رضايت اجتماعی شهروندان با رعايت مباحث حقوق شهروندی گره خورده افزود: با ترویج حقوق شهروندی هم مسئولان و هم خود مردم به حقوق و وظايف خود آگاهی و اشرافيت كامل پیدا خواهند کرد .
با اشاره به واژه «بلد امين» در قرآن كريم در خصوص حقوق شهروندی خاطر نشان کرد:عملی كردن حقوق مردم بر حاكم و حقوق حاكم بر مردم از زبان پیامبر و حضرت علی (ع) بارها تاکید شده است .
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد ارومیه با اشاره به اهمیت رعایت حقوق شهروندی از منظر معظم له تصریح کرد: مقام معظم رهبری نيز بارها در سخنرانی های خود بر رعايت حقوق شهروندی تأكيد داشته اند كه نمود عينی آن را می توان 20 پرسش مطرح شده ايشان در رابطه با سبک زندگی ايرانيان ملاحظه کرد .
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: تداوم و دوره خوردن همایش ملی برای سومین بار در استان نشان از شخصیت علمی فرهنگی رویدادهای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی است که با بستر سازی برای حضور اساتید و بزرگان علم حقوق در شهر ارومیه، شخصیت دانشگاهی استان در این حوزه بسیار مهم و حساس را که بعنوان یکی از شعارهای اساسی و اصلی دولت است در سطح ملی به منصه ظهور می رساند.
مدیرکل آموزش و پرورش اذربایجان غربی :
جهاد دانشگاهی با برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی در اتقاء دانش شهروندی مدیران گام موثری برداشته است
مدیرکل آموزش و پرورش اذربایجان غربی گفت: عدالت و امنیت از مولفه های اساسی حقوق شهروندی است .
سید سیاح در گفتگو با ایکنا از آذربایجان غربی با تاکید براینکه مولفه های اساسی حقوق شهروندی، عدالت و امنیت است که در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان بسیار تاثیرگذار هستند ئاظهار کرد: در فرآیند توسعه پایدار استان باید به مفهوم عدالت بین نسلی و عدالت درون نسلی توجه کنیم و برای تحقق این امر به نگرش کل نگر و نظام مند به توسعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، مدنی، اقتصادی و فرهنگی نیاز داریم تا توسعه به صورت همه جانبه و متوازن رخ دهد و از منابع استفاده معقول شود .
وی استقرار آرامش برای شهروندان و ارتقای امنیت و اعتماد نسبت به همه سطوح در جامعه، را هدف اصلی حقوق شهروندی دانست و افزود:این هدف در چارچوب برخی موازین حقوق شهروندی مانند حفظ حریم خصوصی، امنیت انسانی، حکومت قانون و نظام نظارت بر نهادهای عمومی و اداری محقق می‌ شود .
سید سیاح ادامه داد: ایجاد نظام حکمرانی مطلوب و دولت شایسته با توجه به هنجارهای نوین و ارزشمندی چون اصول کلی حقوق اداری از یک سو و تضمین و صیانت حقوق شهروند از طریق ساز و کارهای نظارتی و نیز ایجاد بستر ایفای نقش فعال او در عرصه اداره امور کشور از سویی دیگر دو گام اساسی در عملکرد دولت‌ها، سرلوحه حکمرانی نوین قرار گرفته است .
مدیرکل آموزش و پرورش اذربایجان غربی با اشاره به نقش اموزش و پرورش در تحقق اهداف منشور حقوق شهروندی گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز در جهت تحقق اهداف منشور حقوق شهروندی پیشرو بوده است و بویژه در خصوص ماده 4 تلاش گسترده ای داشته که آموزش و پرورش آذربایجان غربی، دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و آموزشی منشور حقوق شهروندی بر اساس مصوبه کارگروه حقوق شهروندی استان را بر عهده دارد و در این زمینه و تحقق مواد مرتبط با فرهنگ و آموزش در حال برنامه ریزی و اقدام است .
وی ادامه داد: در این راستا نسبت به فراخوان موضوع پیشنهاد و عنوان پژوهشی در بین ادارات تابعه و سایر دستگاههای اجرایی در سطح استان اقدام نموده است و دوره آموزشی منشور حقوق شهروندی را برای کلیه پرسنل و دوره آموزشی منشور حقوق شهروندی در نظام اداری برای پرسنل اداری برگزار می کند .
سید سیاح یادآورشد: اداره کل آموزش و پرورش استان ، در جهت تحقق تمام مواد حقوق شهروندی بویژه ماده 4 مبنی بر حق برخورداری از اعمال بیطرفانه قوانین و مقررات اهتمام کافی دارد و در صدد است بخشنامه و دستورالعمل های صادره به گونه ای تنظیم و ابلاغ شوند که ضمن سادگی و شفافیت از هر گونه تبعیض در ابلاغ و اجرای آنها به دور باشد؛ به همین منظور کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی برای ادارات تابعه در کمیته مستندسازی بررسی و پس از تایید نهائی و ارائه کد مربوطه ارسال می گردد .
وی با اشاره به مهمترین چالشهای حوزه شهروندی تصریح کرد: ارتقاء سطح آگاهی عموم افراد جامعه در خصوص حقوق خود، تبدیل منشور حقوق شهروندی به مطالبه و گفتمان عمومی، چگونگی ضمانت اجرائی و مواجه با بحران های فرهگی، سیاسی و اقتصادی از مهمترین چالش پیش در این حوزه می باشد .
مدیرکل آموزش و پرورش اذربایجان غربی ضمن قدردانی از جهاد دانشگاهی در برگزاری سومین دوره حقوق شهروندی در استان افزود: برگزاری این همایش در بالابردن آگاهی و تسلط مدیران دستگاه های اجرایی بر قوانین و مسائل حقوق شهروندی، بررسی اهمیت قانون و قانون مداری در پیشرفت و توسعه کشور، آشنایی با مصادیق حقوق شهروندی و به روز رسانی کارشناسان دستگاه های اجرایی و رفع اختلافات حقوقی نقش بسزایی خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه :
حضور محققان و متفکران حقوق شهروندی کشور در ارومیه اتفاق مبارک علمی برای آذربایجان غربی است
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی، اندیشه های متفکران را بیش از پیش بر حقوق شهروندی متمرکز می سازد .
حجت الاسلام جباری در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی برگزاری همایش‌های علمی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی استان را اتفاق مبارکی دانست که می تواند اذهان و اندیشه های محققان و متفکران را بیش از پیش بر حقوق شهروندی متمرکز سازد و یادآورشد: نقش دانشگاهها در این خصوص می تواند بسیار چشمگیرتر از آنچه هست باشد ؛ به ویژه همکاری دانشگاههای مهم کشور در استانها با دانشگاههای تهران و تقویت ابعاد رسانه ای این تلاشها یک حرکت جهادی فرهنگی است که می تواند حقوق شهروندی را به گفتمان رایج کشور تبدیل کند .
وی با بیان اینکه مهمترین مسأله در رابطه با حقوق شهروندی تقویت فرهنگ عمومی مردم نسبت به آگاهی های حقوقی است تصریح کرد: غالبا مردم تنها به هنگام بروز منازعات مالی و اجتماعی ، به فکر احقاق حقوق و دادگاه و ... می افتند، در حالی که افزایش آگاهی های حقوقی به ویژه در رابطه با حقوق شهروندی می تواند بسیاری از خلأهای حقوقی پیش نیاز قضا و قضاوت را پرکند و اتفاقا نقش زیادی در پیشگیری از منازعات و کاهش پرونده های قضایی داشته باشد .
حجت الاسلام جباری با بیان اینکه مهمترین چالش در رابطه با حقوق شهروندی ناتوانی در رابطه با روشهای درست طرح و پی گیری مطالبات قانونی و فرهنگ سازی برای آنها در مردم و‌مسؤولان است اظهار کرد: نحوه برخورد با مطالبات حقوق شهروندی مردم هم گاهی با نگرش حاد احساسی و هیجانی و تمایلات سیاسی آمیخته می شود و گاه برخورد مسؤولان با این مطالبات طبیعی و قانونی شکل غیر متعارف و احساسی پیدا می کند، در حالی که باید مسؤولان خود بیش از مردم خواهان تحقق حقوق شهروندی باشند و پیش شرط ها و ساختارهای لازم را بدین منظور فراهم کنند .
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاکید براینکه باید علاوه بر افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق طبیعی و اولیه و اجتماعی ، ایجاد حساسیت نسبت به مطالبات حقوقی به روش قانونمند مطرح است افزود: تقویت دغدغه احقاق حق و مطالبه حقوق در عموم مردم امر بسیار مبارکی است .
وی ادامه داد: حق جویی و حق پذیری و قانع شدن به اندازه واقعی حقوق خویشتن البته نیازمند فرهنگ سازی و تربیت شایسته فردی و اجتماعی دارد و ما متاسفانه در حوزه اخلاق و آداب اجتماعی و آستانه تحمل مردم در رابطه با اختلافات بسیار ساده شخصی و اجتماعی با حفره های بسیار بزرگی مواجهیم، چرا که افزایش چشمگیر مشاجرات و منازعات و پرونده های قضایی در سالهای اخیر شاهد صادق این ماجراست.
حجت الاسلام جباری با بیان اینکه اهمیت طرح حقوق شهروندی زمانی بیشتر قابل لمس است که به حجم گسترده اختلافات حقوقی و پرونده های قضایی توجه کافی شود گفت: با توجه به این که دادگستری و قوه قضاییه هم رسالت مهمی در پیشگیری از جرایم و تلاش برای کاهش آنها دارد ، طرح حقوق شهروندی می تواند پروژه چند منظوره نهادهای علمی پژوهشی و قضایی کشور باشد و همکاری رسانه ها و صدا و سیما هم می تواند مکمل اساسی این تلاشهای عظیم باشد .
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی :
عدم وجود گفتمان اجتماعی مهمترین چالش حقوق شهروندی است
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: عدم وجود گفتمان اجتماعی در بین مردم و دستگاههای اجرایی از مهمترین چالش های حقوق شهروندی است .
اکبر محمدی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی افزود: مهمترین چالش در حقوق شهروندی عدم وجود گفتمان اجتماعی بین مردم و دستگاههای اجرایی است که این امر موجب عدم اطلاع طرفین از توانایی ها، انتظارات و نقشی که هر یک می توانند در ترسیم این مسئله ایفا کنند می شود .
وی با تاکید براینکه برگزاری همایش به طریق اولی ، ارائه مقالات علمی و حضور چهره های دانشگاهی می تواند در طرح مسائل حوزه حقوق شهروندی موثر باشد اظهار کرد: اما باید توجه داشت که نباید انتظار داشت که برگزاری چند همایش فصلی رسالت فعالین اجتماعی ، دولت و مردم انجام یافته تلقی شود .
محمدی گفت: حقوق شهروندی که ریشه در تعلیم و تربیت فردی و اجتماعی مردم دارد می بایست وارد متون و برنامه های آموزشی، رسمی و غیررسمی جامعه شده و در شخصیت افراد نهادینه شود .
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی برگزاری همایش حقوق شهروندی را چنانچه با هدف برنامه ریزی و پایش باشد تاثیرگذار دانست و یادآورشد: برگزاری همایش حقوق شهروندی می تواند در ارتقا رابطه دولت و مردم و انجام بهینه نقش ها و انتظارات متقابل موثر باشد .
محمدی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی به زمان خاصی تعلق ندارد و پروسه ای ادامه دار است گفت: همه انسانها و همه نهادها در برابر حقوق شهروندی و استیفاء آن مسئولیت دارند و باید در این حوزه نقش آفرین باشند.
گفتنی است اختتامیه سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی 16 اسفند ماه سالجاری با حضور پروفسور هاشمی و عرفانی از اساتید برجسته حقوق کشور و پدر علم حقوق عمومی کشور و صاحبنظران بین المللی این عرصه و استاندار، امام جمعه ارومیه، سایر مسئولان استانی و کشوری در ارومیه برگزار می شود.

انتهای پیام

captcha