حقوق شهروندی بستر تعالی اخلاقی، انسانی و جمعی را در اجتماع محقق می کند
کد خبر: 3697832
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳

حقوق شهروندی بستر تعالی اخلاقی، انسانی و جمعی را در اجتماع محقق می کند

گروه اجتماعی - دبیر علمی سومین همایش حقوق شهروندی و معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از ارسال 430 مقاله به دبیرخانه همایش خبرداد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی امین رستم زاده یر علمی سومین همایش حقوق شهروندی و معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه این همایش ملی که با حضور پدر علم حقوق عمومی و اساسی کشور (پروفسور سیدمحمدهاشمی) و پدر علم حقوق بازرگانی و تجارت بین الملل کشور (پروفسور عرفانی )برگزار شد با بیان اینکه فراخوان اولیه سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی از مهرماه سالجاری اعلام شده بود که کیفیت مقالات وصولی نسبت به دوره های قبل همایش به لحاظ غنای علمی از سطح علمی بالایی برخوردار بوده است افزود: در مجموع بیش از 430 مقاله به دبیرخانه همایش وصول شد که بعد از ارزیابی علمی و داوری اولیه 70 مقاله به بخش نهایی راه یافت که از این تعداد مقاله منتخب بر اساس نظر داوران 30 مقاله در بخش ارایه و سخنرانی انتخاب شدند و بیش از 40 مقاله نیز در بخش چاپ کامل و چکیده مقاله انتخاب شدند.
رستم زاده گفت:43 درصد ارائه دهندگان مقالات اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهی دانشگاههای مختلف کشور و 57 درصد مابقی دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهها بودند که از این تعداد 46 درصد در مقطع کارشناسی و ارشد و 54 درصد دانشجوی دکتری هستند.
دبیر علمی سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی گفت: در این دوره از همایش 35 درصد مقالات با وابستگی علمی دانشگاههای داخل استان و 65 درصد مابقی از سایر دانشگاههای کشور بوده اند.
وی ادامه داد: 62 درصد اعضای کمیته علمی و داوران از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاههای خارج استان و 38 درصد نیز از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاههای استان داوری مقالات را بر عهده داشتند.
معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به ترکیب مختلف موضوعات مقالات واصله پژوهشگران شرکت کننده در این دوره از همایش اظهار کرد: 75 درصد موضوع مقالات از رشته های مختلف علوم انسانی بوده و 25 درصد موضوعات نیز از حوزه های فنی و مهندسی و سایر علوم بودند که نسبت به دوره قبل همایش شاهد تنوع و رشد حوزه های غیر علوم انسانی و بین رشته ای بوده ایم که این خود نوید بخش جریان سازی علمی برای نهادینه شدن فرهنگ حقوق شهروندی در تمامی حوزه های جامعه است.
وی گفت: کمیته اصلی و علمی و داوری همایش از اساتید مجرب همه دانشگاه های کشور و تهران، علم وفرهنگ، دانشگاههای سراسری ارومیه، دانشگاه الزهرا و آزاد و پیام نور، و ... تشکیل شده است.
دبیر علمی سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی اظهار کرد:از نگاهی دیگر این تنوع و ارتقای جریان سازی علمی در حوزه حقوق شهروندی نشان از عملیاتی شدن فرهنگ حقوق شهروندی در حوزه ها و نیازهای مختلف کاربردی مردم است.
رستم زاده افزود:این همایش به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، با حمایت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با مشارکت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC )، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ( SID )، سیویلیکا، دانشگاه ارومیه، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی، دانشگاه آزاد ارومیه، دانشگاه علمی کاربردی، استانداری آذربایجان غربی، شهرداری ارومیه، دادگستری آذربایجان غربی برگزار شد.
دبیر علمی سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با اشاره به اینکه این همایش با محور ویژه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در آیینه حقوق شهروندی برگزار شد اظهار کرد:محورهای این دوره از همایش در 8 موضوع تخصصی شامل حقوق شهروندی، دانشجو و دانشگاه، حقوق شهروندی و فضای مجازی، حقوق شهروندی و دادرسی عادلانه، حقوق شهروندی و علوم انسانی واجتماعی، حقوق شهروندی، مدیریت اقتصاد و کسب و کار، حقوق شهروندی، دین، قرآن و آموزه های اسلامی، محور حقوق شهروندی در آیینه سایر رشته های دانشگاهی، تجلی حقوق مردم در منشور حقوق شهروندی بود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: در جامعه ای که دانش عمومی مردم آن دچار فقر و کمتر از نرم معمول باشد راهبردها، برنامه ها و استراتژی های توسعه و ضوابط قانونی جامعه در خلاء آگاهی عمومی و دانش عمومی به نتایج قابل توجهی نخواهد رسید و علاوه بر اختلال در مدیریت شهرها خود شهروندان نیز با مشکلات عدیده اي روبرو خواهند شد. به عبارت دیگر داشتن زندگی در کنار دیگران و بهرهمندي از مزایاي شهر بدون آگاهی از حقوق، وظایف و تکالیف مرتبط با آن محقق نمی شود.
وی فرهنگ سازی و آموزش و پژوهش را سه رکن رکین تحقق حقوق شهروندی در جامعه عنوان کرد و افزود: باید با گام های ظریف علمی و خلاقانه توامان برای این مسیرها برنامه ریزی علمی و عملی داشته باشیم.
دبیر علمی این همایش ملی گفت:در کشورهای توسعه یافته مفهوم حقوق شهروندی به شکلی خلاقانه در سیستم آموزشی و نظام یادگیری در همان ابتدای پلان و سرفصل های آموزشی نیروی انسانی آن کشور قبل از آموزش حروف الفبا به دانش اموز یاد داده می شود و به نوعی تحقق نهادینه شدن فرهنگ حقوق شهروندی و آشنایی با مفاهیم آن بستر تعالی و توسعه را از طریق مهیا شدن ادبیات ذهنی دانش آموزان با این مفاهیم رقم می زند و در مقاطع بعدی نیز بصورت تخصصی دروس و سرفصل های مستقلی در قالب تربیت شهروندی، مهارت های زندگی، تربیت مدنی مسولیت های اجتماعی و نظایر آن در سرفصل ها و برنامه های درسی مدارس ودانشگاه ها افزوده شده است.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این حوزه خاطرنشان کرد: نظریات و ابعاد مختلفی در خصوص حقوق شهرندی وجود دارد و در یک قسم بندی لیبرال ها معتقدند که دولت باید نسبت به شیوه زندگی شهروندان حالت بی طرف داشته باشد یعنی اینکه دولت طرفدار شیوه خاصی از زندگی نباشد . و یا اجتماع گرایان در نظریه هایشان بر مسئولیت ها ی شهروندان تاکید داشته و آن را بنیادی تر می دانند و یا سوسیال دموکرات ها در نظریه هایشان بر تعادل بین حقوق و مسئولیت های شهروندان تاکید دارند که اساسا باید بر اساس مفاهیم جوهری و ارزشی فرهنگ جامعه کشورمان براساس منابع و داشته های خود موضوع را واکاوی نموده و برای آن راهبرد داشته باشیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح جایگاه و اهمیت کرامت حق و حقوق انسانی و حقوق شهروندان در جامعه در قوانین اسلامی و آیات قرآنی وفرمایشات ائمه خاطرنشان کرد:مفاهیم نوین بنیادی مطروحه در حقوق شهروندی جهان اساسا در مبنای همه آموزه های واقعی اسلامی وجود داشته است.
وی در تشریح مبانی اسلامی حقوق شهروندی با اشاره به کرامت ذاتی انسان گفت: کرامت مطروحه جوهری و ذاتی برای انسان یک کرامت اعتباری و با واسطه نبوده بلکه کرامت مبنایی و واقعی و منبعث از کرامت الهی است و این کرامت اصیل مبنای آموزه ها و تعالیم اخلاقی وحقوقی است و لذا هر موضوع و قانونی با این کرامت خدادای ذاتی انسان در تناقض باشد از منظر اسلام مردود است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به عدالت حقیقی در آموزه های اسلامی و قرآنی تاکید کرد: آیه های 83 سوره بقره و آیه 8 سوره ممتحنه، آیه 7 سوره توبه، آیه 58 سوره نسائ فقط مصداقی از رعایت عدالت در حقوق غیر مسلمانان در جامعه اسلامی است که نشان از غنای مفاهیم انسانی و شهروندی در مبانی آموزه های اسلامی است
وی با اشاره به تکالیف حاکمان در جامعه اسلامی گفت:مبنای خدمتگزاری دولت اسلامی اصولی از جمله اصل رضایت عامه مردم و عدالت است که در آموزه های مختلف اسلامی روش و منش الگوهای مدیریتی تکریم مردمان از سوی خدمتگزاران به کرات مورد تاکید این مفاهیم بوده است لذا اهمیت حقوق شهروندی در عمل و بصورت واقع در اسلام مشاهده می شود.
دبیر علمی سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با اشاره به دیدگاه حضرت علی (ع) در خصوص حقوق شهروندی گفت: حضرت علی (ع) بـرخلاف دوگونـه شـهروندي در نظام هـاي دموكراتيك که بر پایه حق محوري و اقتدارگرا که مبتنی بر تكليف محـوري اساس بندی شده است رابطه دوسويه در شهروندي ارایه می دهد که مبتنـي بـرمحوريت حق و تكليف بصورت متقابل است و می تواند بعنوان یک مدل مدیریتی جهانی در این حوزه با کاربست های علمی پایه ریزی و عملیاتی شود.
رستم زاده در خاتمه خاطرنشان کرد:حقوق شهروندی بستر تعالی اخلاقی، انسانی و جمعی را در اجتماع محقق می نماید که جز کلید واژه های اصلی پیشرفت و توسعه تمامی حوزه های یک جامعه قلمداد می شود.
رستم زاده گفت: با عنایت به کد مجوز اخذ شده از پایگاه استنادی جهان اسلام ( ISC ) برای سومین دوره همایش مقالات منتخب داوری شده این دوره نیز در این پایگاه نمایه خواهد شد که یکی از شروط اصلی وزارت علوم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت تعلق امتیاز مقالات علمی پژوهشی همایش‌های ملی مطابق آیین نامه وزارت قلمداد می‌شود.
دبیر علمی سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با اشاره به تاثیر متقابل حقوق شهروندی و مولفه های توسعه گفت: در مدل های توسعه شاخص هاي متعدد و متفاوتی مبنا قرار می گیرد که این مهم در زمان شکل گیری ابتدایی مفهوم توسعه از منظر تاریخی اغلب با تاکید بر بعد مادی و اقتصادي اساس بندی می شد اما با گذر زمان شاخص های غیر مادی و غیر اقتصادی جایگاه ویژه ای در این مهم ایفاء نمود و با توجه به اینکه کلیدی ترین عنصر توسعه یک جامعه، شهروندان آن محسوب می شود و باید به کیفیتی تربیت شوند که از دانش، نگرش و مهارتهای گوناگون برخوردار باشند لذا دانش عمومی مردم و ضریب پردازش فکری مردم یک جامعه رابطه اثرگذاری بر میزان مشارکت مردم و ارتقاء مسولیت اجتماعی اشان دارد و سبب نقش آفرینی هر چه بیشتر مردم در فعال سازی عناصر توسعه و پیشرفت یک کشور می شود.
انتهای پیام

captcha