پایان نقش میانجی‌گری آمریکا با انتقال سفارت/ ترامپ معامله خطرناک قرن را رقم زد
کد خبر: 3716073
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
بخشایش اردستانی عنوان کرد:

پایان نقش میانجی‌گری آمریکا با انتقال سفارت/ ترامپ معامله خطرناک قرن را رقم زد

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف گفت: رؤسای جمهور سابق آمریکا برای حفظ نقش میانجی‌گری ایالات متحده موضوع انتقال سفارت را اجرایی نکردند؛ زیرا آن‌ها می‌خواستند نقش میانجی‌گری این کشور را در مذاکرات فلسطین با رژیم صهیونیستی حفظ کنند اما ترامپ با این تصمیم به این نقش پایان داد.

پایان نقش میانجی‌گری آمریکا با انتقال سفارت/ ترامپ معامله خطرناک قرن را رقم زد

احمد بخشایش اردستانی، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل تصمیم ترامپ در عملی ساختن وعده خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و جنایات روزهای گذشته رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی پرداخت و در این باره تصریح کرد: ترامپ با توجه به وعده‌هایی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داده بود و بر اساس روحیه و شخصیت تاجرمسلکی او این تصمیم خطرناک را گرفت.

پایان نقش میانجی‌گری آمریکا با انتقال سفارت

وی درا ین رابطه افزود: در زمان انتخابات شعارهایی داده می‌شود اما در مرحله عمل قابلیت عملیاتی ندارد و خود ترامپ باید چنین ملاحظاتی را در نظر می‌گرفت. لذا رئیس جمهور آمریکا فعلی آمریکا بر خلاف رؤسای جمهور پیشین این کشور، خود را متعهد به اجرای این شعارها می‌داند. مثلاً دستور خروج از برجام بخشی از وعده‌های او بود که جامه عمل بر آن پوشاند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این مطلب که انقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس بخش دیگری از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود، تصریح کرد: اورشلیم در 1967 به دو بخش قدس غربی در کنترل صهیونیست‌ها و قدس شرقی تحت اختیار فلسطینیان تقسیم شد و سپس کنگره آمریکا در 1990 طرح انتقال سفارت را از تل‌آویو به اورشلیم به تصویب رساند. اما هیچ‌کدام از رؤسای جمهور قبلی مثل بوش و کلینتون زیر بار اجرای این تصمیم نرفتند چون می‌خواستند نقش میانجی‌گری آمریکا را حفظ کنند.

وی ادامه داد: اگر کشوری می‌خواهد نقش میانجی داشته باشد نباید در میانه دعوا به سمت یکی از کشورها متمایل شود. اما ترامپ با سنت‌شکنی در این بین با انتقال سفارت، جایگاه میانجی‌گری آمریکا را به کل نزد فلسطینیان از بین برد و آن‌ها به این موضوع که آمریکا میانجی‌گر خوبی نیست پی بردند.

تصمیم ترامپ و معامله خطرناک قرن

اردستانی تصمیم ترامپ را به معامله خطرناک قرن تشبیه کرد و در این رابطه گفت: ترامپ تصمیم داشت بعد از انتقال سفارت و به واسطه مشروعیت‌بخشی‌های عربستان و امارات به اسرائیل، به معامله خطرناک قرن دست بزند؛ یعنی این‌که به وسیله این معامله دو دولت ایجاد کند که یک دولت در کرانه باختری و غزه و یک دولت هم به‌نام اسرائیل به پایتخی اورشلی شکل بگیرد و سپس کم کم دست مسلمانان را از مسجدالاقصی یا مسجد صخره کوتاه کند تا مسلمانان فقط بتوانند در وقت‌ نماز در این مکان حضور داشته باشند.

وی در ادامه برخورداری از حقوق اولیه را بخشی از مطالبات فلسطینیان در تظاهرات بازگشت دانست و افزود: فلسطینیان از این‌که در محاصره هستند ونمی‌گذارند مراودات تجاری با بیرون مرزها داشته‌ باشند ناراضی هستند و باور دارند که اسرائیل برای آن‌ها زندانی ایجاد کرده و ملت مظلوم فلسطین نقش زندانی را بازی می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر این مطلب که ترامپ فکر نمی‌کرد پس از انتقال سفارت تظاهراتی شکل بگیرد و این تظاهرات بیش از 70 شهید و 2000 مجروح به همراه داشته باشد، تصریح کرد: او بر این باور بود که پس از ده‌ها سال خود فلسطینان از جنگ خسته خواهند شد و جهان اسلام هم مجبور می‌شود از مسئله فلسطین دست بکشد اما ایران و ترکیه بر خلاف باور آمریکا همچنان خواهان این هستند که مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام باقی بماند تا کشورهای مسلمان را متحد سازند.

تنش‌زایی؛ رمز بقای رژیم صهیونیستی

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس به موضوع حملات اخیر رژیم صهیونیستی به پایگاه نظامی سوریه اشاره کرد و در این رابطه گفت: رمز ماندگاری اسرائیل از بدو تولد تا به امروز در تنش نهفته است و این تنش‌زایی‌ها تا آخر ادامه‌دار خواهند بود. چون این رژیم نمی‌خواهد بین جهان اسلام و یک و نیم میلیارد مسلمان اتحاد به وجود آید.

وی ادامه داد: اسرائیل می‌داند تنها کشوری که در مبارزه با این رژیم جدی بوده، ایران است و صهیونیست‌ها دو هدف را از این حملات به سوریه دنبال می‌کنند؛ اول این‌که انتقال سفارت به اورشلیم و مرزهای خود را تثبیت کنند و آن‌را به‌عنوان پشتوانه‌ای برای خودشان در نظر می‌گیرند و دوم این‌که اجازه ندهند ایران پایگاهی در سوریه داشته باشد.

بخشایش اردستانی در پایان افزود: بعد از تجاوز اسرائیل به پایگاه T4 و به شهادت رساندن چند تن از فرزندان سرزمین عزیزمان، ایران 50 یا 60 موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد که پس از آن صهیونیست‌ها پیشنهاد آتش بس دادند و ایران هم پاسخ داد که این‌بار موشک‌های ما به سمت جولان شلیک می‌شوند اما دفعه بعد قلب اسرائیل هدف قرار خواهد گرفت.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha