نمایش رادیویی به شدت تصویری و شبیه به سینماست/ لزوم استفاده از فناوری روز در تولید نمایش دینی
کد خبر: 3716177
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

نمایش رادیویی به شدت تصویری و شبیه به سینماست/ لزوم استفاده از فناوری روز در تولید نمایش دینی

گروه هنر ــ نمایش رادیویی از آنجا که با ذهنیت و تخیل هر یک از شنوندگان همراه می‌شود بسته به اینکه هر کدام از آنها در جریان روایت نمایش چه تصاویری را در ذهن تداعی می‌کنند، رسانه‌ای به شدت تصویری است.

فردا///نمایش رادیویی به شدت تصویری و شبیه به سینماست/لزوم استفاده از فناوری روز در تولید نمایش دینی

به گزارش ایکنا؛ رادیو به عنوان یک رسانه فراگیر و تأثیرگذار در راستای فرهنگسازی به ویژه فرهنگسازی دینی نقش تعیین‌کننده و بسزایی دارد و مصداق این مدعا را می‌توان در ایام ماه مبارک رمضان جستجو کرد، 16 شبکه رادیویی در این ایام با مجموعه‌ای از آثار تولیدی و دارای مضامینی مرتبط با حال و هوای ماه میهمانی خدا در خدمت شنوندگان هستند.

اما از میان آثار تولیدی و پخش شده از شبکه‌های مختلف رادیویی، نمایش‌های رادیویی جایگاه و نقش تأثیرگذاری در این روند دارند و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو با محوریت قرار دادن شبکه رادیویی نمایش و البته استفاده از ظرفیت سایر شبکه‌های رادیویی مبادرت به  تولید و پخش مجموعه‌ای از آثار نمایشی رادیویی کرده است که تا حدود زیادی به جذب مخاطب رادیو از میان طیف گوناگون شنوندگان انجامیده است.

سعید تشکری از جمله پیشکسوتان عرصه تئاتر و به ویژه ادبیات نمایشی است که مکتوبات زیادی از نمایش‌های او که اغلب به موضوعات دینی و ارزشی اختصاص دارند از رادیو در قالب نمایش رادیویی تولید و پخش شده است؛ به همین دلیل با او در مورد ویژگی و تأثیر نمایش رادیویی بر مخاطب با استفاده از مضامین و موضوعات دینی گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ به عنوان فردی که سال‌هاست در حوزه تئاتر حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستید و در زمینه نمایش رادیویی نیز آثاری از شما تولید و پخش شده است، نظر خود را در مورد رادیو و نمایش رادیویی بیان کنید؟

طی سالیان متمادی حضور من در رادیو و نویسندگی برای نمایش رادیویی باید بگویم که همواره این رسانه برای من مهربانی خاص و زایدالوصفی داشته است چرا که مضامینی که آن را برای خلق اثر انتخاب می‌کنم موجب می‌شود که طیف خاصی از مخاطبان جذب شده و به این واسطه با من خالق اثر تماس بگیرند. در واقع ما با نگارش و خلق آثار نمایشی رادیویی با ذهن و خیالات مخاطب خود همراه می‌شویم.

نمایش رادیویی با وجود آنکه از ماهیت شنیداری برای روایت خود استفاده می‌کند اما در باطن به شدت تصویری است و بسیار شبیه به عالم سینماست و هر شنونده با توجه به جهان‌بینی و حافظه شخصی و تصویری خود در ازای چیزهایی که در روند روایت می‌شوند، قادر به تداعی تصویر است.

ـ آثار دینی و ارزشی در قالب نمایش‌های رادیویی غالباً به شکل مجموعه‌های رادیویی تولید و عرضه می‌شوند، این فرم تولید و ارائه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تئاتر رادیویی در واقع برنامه‌ای تخصصی است و با توجه به موضوع و تمی که برای آن تعیین می‌شود در هر زمانی مخاطب خاص خود را پای گیرنده رادیویی می‌نشاند، در نتیجه در مورد روایت‌های نمایشی دینی و ارزشی باید علاوه بر پشتوانه مطالعاتی و موثق بودن روایات و ادله‌ای که برای آن به دست می‌آوریم، با حوصله و آرامش کافی و با استفاده از ریتمی معقول به روایت نمایشی خود بپردازیم.

ـ شاهد گسترش شبکه‌های رادیویی مراکز استانی طی سالیان اخیر بوده‌ایم، چنین افزایش ظرفیتی را تا چه حد در امر تولید آثار نمایشی رادیویی به ویژه با محوریت موضوعات دینی و ارزشی مفید می‌دانید؟

نمایش رادیویی صرفنظر از اینکه قرار است به چه موضوعاتی بپردازد، یک پدیده فنی است که برای تولید و ضبط آن نیاز به زیرساخت‌های فنی و تکنیکی هم هست که به نظر می‌رسد، اغلب مراکز رادیویی استانی در شرایط کنونی فاقد این امکانات باشند و لذا اصطلاحاً قادر به ساپورت تولیدات نمایشی رادیویی در حجم بالا و به ویژه به شکل سریالی نیستند و در نتیجه تولیدات نمایشی از سوی شبکه‌های رادیویی استانی تاکنون که در تمام زمینه‌ها به ویژه دینی و ارزشی به شکل تک قسمتی و مینی‌مال بوده است.

ـ اخیراً از سوی اداره چند رسانه‌ای رادیو به عنوان نمونه یک اثر نمایشی به شکل سه بعدی و با تفکیک صدا اعم از دیالوگ، آمبیانس(صدای فضا) تولید شده است که اتفاقاً موضوع آن نیز ارزشی و انقلابی است و براساس خاطرات عزت شاهی؛ یکی از مبارزان انقلابی تنظیم شده است، نظر شما در مورد چنین تولیداتی چیست؟

قطعاً با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری در زمینه‌های مختلف و از جمله رادیویی اتفاقات خوبی را در حوزه رسانه به ویژه رسانه‌های دیداری و شنیداری شاهد خواهیم بود که این امر تأثیرعمیقی در ارتباط بهتر مخاطب با این تولیدات خواهد داشت.

در روزهای نخستی که من با رادیو در حال همکاری بودم، ضبط برنامه بر روی نوارهای سلولزی اتفاق می‌افتاد و کم کم فناوری دیجیتال به میان آمد که هم سهولت کار را در زمینه ضبط صدا موجب شد و هم بر حجم تولیدات آن افزود. امروز هم که صحبت از یک فناوری جدید بهمیان آمده است قطعاً تبعات مثبتی به دنبال خواهد داشت و قادر است جذابیت بیشتری در آثار نمایشی رادیویی به منظور همراهی مخاطب فراهم آورد.

گفت‌و‌گو از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام      

  

   

 

  

 

 

 

       

captcha