آثار ملودرام برای ماه رمضان کارکرد بیشتری دارد
کد خبر: 3716272
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
الزامات تولید آثار تلویزیونی در ماه رمضان/ 3

آثار ملودرام برای ماه رمضان کارکرد بیشتری دارد

گروه هنر ــ کارگردان سریال «بچه مهندس» اظهار کرد: ماه رمضان به دلیل فضایی که در جامعه ایجاد می‌کند، محیطی مناسب‌تر برای سریال‌های ملودرام است، زیرا تاثیرگذاری این تولیدات در ماه مبارک دو چندان می‌شود.

آثار ملودرام بار ماه رمضان کارکرد بیشتر دارد

علی غفاری کارگردان سریال «بچه مهندس» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره آثار مناسبتی سیما اظهار کرد: سریال‌های مناسبتی یک امتیاز ویژه دارند که در کارهای دیگر نمی‌توان آن را مشاهده کرد. دیده شدن فیلم یا سریال‌های در ماه رمضان امتیازی است که از آن سخن می‌گویم، چون در این دوران اکثر مردم مخاطب تلویزیون هستند. برای همین فیلمسازان دوست دارند در این حوزه، تجربه‌ای داشته باشند. من نیز از این قاعده مستثنی نیستم، بنابراین وقتی بچه مهندس به من پیشنهاد شد آن را پذیرفتم.

وی درباره اشارت خود به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در بچه مهندس اظهار کرد: در این کار قرار است مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی مد‌نظر قرار گیرد. برای همین دفاع مقدس، ارتحال حضرت امام(ره) یا سقوط هواپیمای مسافربری از جمله رویدادهای مورد نظر در این سریال است. در ضمن در این کار نمی‌توانستم به بسیاری از موضوعات مورد نظر به شکلی جزئی بپردازم، زیرا آنگاه قسمت‌های سریال، بسیار بیش از آن چیزی می‌شد که سازمان برایمان مشخص کرده بود.

این فیلمساز ادامه داد: با توجه به این مهم تلاش کردیم که سخن ما در سریال بچه مهندس به نحوی نباشد که تماشاگر آن را پس زده و فکر کند مفهومی به زور به او خورانده می‌شود، پس به شکلی تیتروار به اتفاقات مد نظرمان پرداختیم. برای مثال ارتحال حضرت امام (ره) از جمله این رویدادهاست. در این صحنه، چند نفر از کارکنان پرورشگاه در حال تماشای تلویزیون اشک می‌ریختند. این نوع تصویرسازی به نظرم توانست درام رویداد مورد نظر را به خوبی نشان دهد، همچنین از غم مردم فارغ از هر نوع سلیقه و گرایشی حرف زد. نکته دیگر این بود که در حوزه موضوعات دینی و انقلابی مجموعه شکل شعار به خود نگیرد، آسیبی که متاسفانه امروزه در تولیدات مناسبتی بسیار رایج شده است.

غفاری در پاسخ به این پرسش که آیا ملودرام این کار به نوعی به سمت سانتی مانتالیسم پیش نرفته است؟ گفت:  به نظر من ملودرام که در بچه مهندس مد نظر قرار گرفته، جزیی از قصه است  که نمی‌توان از میزان آن کم کرد. جواد و صدیقه در این مجموعه وضعیتی مشابه دارند و هر یک در انتظار  فردی هستند که دوستشان دارد، این مسئله وقتی در محیط پرورشگاه رخ می‌دهد طبیعی است که شکلی ملودرام به خود می‌گیرد.

وی با بیان این‌که نیاز ایام ماه مبارک کارهای جدی است، تصریح کرد: وقتی قرار است در نوروز برنامه‌ای روی آنتن رود طبیعتاً بهترین شکل برنامه‌سازی کارهای طنز است. در این ایام کسی فیلم یا سریال ملودرام نمی‌بیند، اما در ماه رمضان به دلیل فضای عرفانی حاکم بر جامعه، پرداختن به موضوعات دینی در اولویت قرار دارد. برای همین اگر نظر مرا بخواهید باید بگوید سریال جدی و ملودرام به لحاظ جذابیت برای این ایام مناسب‌تر است. در همین رابطه ممکن است گفته شود که کارهای طنز نیز در سال‌های نه چندان دور جز آثار پرمخاطب تلویزیون در ماه مبارک بوده‌اند. این نکته درست است، اما آیا تاثیر‌گذاری آن هم به اندازه جذب مخاطب مفید بوده است؟

وی افزود: جذب مخاطب یک نکته است و تاثیرگذاری نکته‌ای دیگر است. برای مثال در ایام ماه مبارک بحث نیکوکاری شکلی جدی‌تر پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند در تمام ماه‌های سال رخ دهد، اما برکات روزه‌داری سبب می‌شود اقدامات خداپسندانه در این ماه رواج داشته باشد. این مثال را زدم تا بگویم در ماه مبارک هم ممکن است تاثیرات یک اثر ملودرام که می‌خواهد حقایق را برای ما بازگو کند در ماه مبارک کارکرد ویژه‌تری داشته باشد، البته نکته‌ای را باید متذکر شوم. آن هم این است که ملودرام بودن یک سریال به معنای حاکمیت آه و غم در کل مجموعه نیست، بلکه در این قبیل تولیدات لحظات شاد نیز وجود دارد. برای مثال در سریال بچه مهندس خواهیم دید که  لحظات خوش به وفور در قصه وجود دارد.

کارگردان فیلم «استرداد» درباره تعجیلی که بر تولیدات ماه رمضان حاکم است گفت: به طور مسلم داشتن زمان کافی برای ساخت قادر است به روی کیفیت سریال‌های مناسبتی تاثیر مثبت بگذارد. برای مثال من دوست داشتم در برخی از قسمت‌ها زمان بیشتری در اختیارم بود، ولی این نکته را هم باید متذکر شد که فشار شبانه‌روزی که در این قبیل آثار وجود دارد، خود خاطره‌ای دلچسب برای گروه سازنده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تاکید کرد: برای ساخت این مجموعه یک اصل ویژه را مدنظر داشتم، آن‌هم این‌که داستان شکل کسل کننده به خود نگیرد، برای همین تعلیقی در کارم لحاظ کردم که فکر می‌کنم بارها سبب شوکه شدن تماشاگر خواهد شد. این غیر قابل پیش‌بینی بودن به نظرم امتیازی مهمی برای تولیدات تلویزیونی است که به مدد یک فیلمنامه خوب حاصل می‌شود.

غفاری در پایان تصریح کرد: بحث‌های مختلفی پیرامون این سریال دارم که مطرح کردن آن را به بعد از ماه مبارک موکول می‌کنم، اما امید دارم که اولین تجربه مناسبتی من در تلویزیون با استقبال تماشاگران مواجه شود. در ضمن باید اضافه کنم. سریال در سه فصل تولید می‌شود که فصل اول آن در ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود. در سری نخست روایت کودکی جواد را شاهد هستیم و در دو فصل دیگر نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی سریال را می‌بینیم. این کار هم اکنون در تهران در حال تصویربرداری است.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha