تشریح برنامه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای استان مرکزی/ فقر مهارتی اولویت سال 97
کد خبر: 3716464
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

تشریح برنامه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای استان مرکزی/ فقر مهارتی اولویت سال 97

گروه اجتماعی - مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان مرکزی، ویژه برنامه‌های این مرکز در سال جدید را تشریح کرد. وی گفت: بیش از 3 میلیون نفر از افراد جامعه فاقد کار و جویای اشتغال هستند و 23 میلیون نفر در صنعت و صنوف مختلف اشتغال دارند.

تشریح برنامه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای استان مرکزی/ فقرمهارتی اولویت سال 97به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سعیدرضا شاه محمدی، مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان مرکزی، امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به مشکل مهارتی موجود، تصریح کرد: بیش از 3 میلیون از افراد جامعه فاقد کار و جویای اشتغال هستند و 23 میلیون نفر در صنعت و صنوف مختلف اشتغال دارند.
وی گفت: برای اشتغال افراد جویای کار برنامه‌ریزی شده و جزو دغدغه‌های مهم است، اما برای نگاه‌داشت 23 میلیون شاغل اقدامی نشده است. امسال بنا به فرموده مقام معظم رهبری به نام«حمایت از کالای ایرانی» است که برای تحقق این شعار باید بر تولیدات ملی بیفزاییم.
شاه‌محمدی اظهار کرد: اگر قصد داریم از کالای ایرانی حمایت کنیم باید ضعف‌های موجود در این حوزه را رفع کنیم. ارتقای کیفیت و به‌روز‌رسانی محصولات کمک می‌کند تا مردم نسبت به خرید کالای ایرانی اقبال بیشتری نشان دهند. ارتقای کیفیت فقر مهارتی موجود را کاهش می ‌دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود 112 هزار دانشجو، 81 مرکز آموزش عالی و 3 مرکز علم‌و‌فناوری در استان چرا در حوزه تولید کالای ایرانی مشکل داریم؟ همه از دانشگاه خرده می‌گیرند در واقع باید دید ما برای مهارت‌افزایی دانشجویان چه کرده‌ایم؟
شاه‌محمدی تأکید کرد: تمرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان بر محور فقرزدایی مهارتی است و قصد داریم روی صنایع کار ویژه تخصصی انجام شود. برای کارگر برنامه‌ریزی آموزشی همچون آموزش اخلاق حرفه‌ای، امید داشتن و تشریح نقش کمک‌رسان به مجموعه صنعت در دستور کار تعریف شده است.
وی با بیان اینکه کارگر باید نسبت به نقش تأثیرگذار مهارتی خود در چرخه اقتصاد واقف باشد، تصریح کرد: برای ورود کارگران ماهر به بدنه اقتصاد و تولید کالای منحصر‌به‌فرد ایرانی باید فرهنگ مهارت در جامعه نهادینه شود.
شاه‌محمدی دانشجویان را به دو دسته متوجه به تحصیل و کسب مهارت لازم و صرف مدرک‌گرایی تقسیم کرد و افزود: برخی از دانشجویان که تنها برای گرفتن مدرک تحصیلی به دانشگاه نرفتند صاحب توانمندی هستند، آیا ما برای این افراد کاری کرده‌ایم؟ باید افراد با استعداد به سمت‌و‌سوی کارآفرینی هدایت شوند تا چرخه اقتصاد گرم و کالای ایرانی به‌روز و با کیفیت تولید شود.
وی از اجرای طرح«نهضت مهارت‌آموزی» در راستای پاسخ دادن به مسائل و کمک‌کردن به انجام کار در حد توان فنی‌و‌حرفه‌ای در استان خبرداد و افزود: سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور از استان مرکزی به عنوان استان صنعتی توقع بیشتری مطالبه می‌کند که برای تحقق توقعات، این طرح در استان اجرایی می‌شود تا بتوانیم طرح را در کشور گسترش دهیم.
شاه‌محمدی گفت: اولین شورای مهارت استان در 6 استان برگزار می‌شود که در این شورا برنامه‌ها براساس آموزش‌های به‌روز و در حد توان برنامه‌ریزی می‌شود. اطلاع‌رسانی در این حوزه نیز با دقت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته صورت می‌پذیرد.
مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان مرکزی ادامه داد: این شورا اوایل خرداد برگزار شده و باعث می‌شود بر اساس توانمندی و توسعه اقتصادی استان حرکت روبه‌جلو داشته باشیم. استان مرکزی در حوزه صنعت‌ومعدن، کشاورزی، گردشگری، حمل‌و‌نقل، انرژی، بازرگانی، ماهی‌های زینتی و گل‌و‌گیاه حرفی برای گفتن دارد که با آموزش‌های مهارتی می‌توان نقاط قوت را توسعه داد.
شاه‌محمدی اظهار کرد: خرداد‌ماه سند ملی آموزش مهارت استان در قالب طرح آمایش سرزمینی تدوین و برنامه‌های آموزشی طبق استانداردهای موجود تدوین و تنظیم می‌شود. برای تبلیغات درست در حوزه صنایع کوچک نیاز به آموزش و مدیریت است و تاکنون 2 همایش برگزار شده و تا پایان سال 12همایش دیگر برگزار خواهد شد.
وی عنوان کرد: کارآفرینان و افراد جویای کار باید با بازاریابی نوین و دیجیتال آشنایی داشته باشند و تبلیغ، اطلاع‌رسانی و آموزش‌ها طبق استاندارد لازم انجام می‌شود. آموزش در حوزه صنایع باید در دانشگاه به صورت آموزش‌های نرم انجام شود تا بتوان دانشجو را متقاعد کرد تا چطور در نمایشگاه غرفه‌آرایی کند.
شاه‌محمدی اضافه کرد: اگر برنامه‌ها در شورای مهارت استان مصوب شد که به زودی پیگیری می‌شود حتی اگر طرح‌ها مصوب هم نشود آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای خود را مکلف می‌داند در حوزه فقر مهارتی گام‌های خوبی بردارد. سال گذشته، 108 درصد تعهدات انجام شده است. در راستای اجرای نهضت مهارت‌آموزی، اصحاب رسانه مراتب را اطلاع‌رسانی کنند، چراکه اعتقاد داریم اگر فردی مهارت داشته باشد بیکار نخواهد شد.
وی ادامه داد: تنها محصول فنی‌و‌حرفه‌ای صدور مهارت‌هاست و فرهنگ مهارت‌آموزی باید در جامعه نهادینه و توسعه پیدا کند تا بتوان انتظار خروجی مناسب از این مرکز را داشت. ما به دنبال تنوع در رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌‌ای هستیم و در حال حاضر 36 کارگاه ثابت شهری در استان فعال هستند که توانایی آموزش 350 رشته را دارند.
شاه‌محمدی در پایان با بیان اینکه کارگران ماهر می‌توانند در سامانه کارگر ماهر جهت اشتغال ثبت‌نام کنند، اظهار کرد: 70 مدرسه، 13 آموزشگاه آزاد و 9 مرکز دولتی در سطح استان در اجرای طرح ایران مهارت فعالیت دارند. همچنین 4 سال است که طرح خود‌اتکایی دانش آموزان با همکاری آموزش‌و‌پرورش در مدارس شبانه‌روزی استان آغاز شده است.
انتهای پیام

captcha