مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به خبرنگاران
کد خبر: 3737071
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به خبرنگاران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به خبرنگاران» یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 17 مردادماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به خبرنگاران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ «توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به خبرنگاران»، عنوان یکی از اخبار مهمی است که طی امروز چهار‌شنبه، هفدهم مردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 17مردادماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«سه قاری مازندرانی اجازه قرائت دریافت کردند»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «دوازهمین دوره تخصصی اقراء عصر روز سه‌شنبه 16 مردادماه در شهر ساری به کار خود پایان داد.
تا پیش از این مراسم، 48 نفر از قاریان و حافظان کشور توانسته بودند، اجازه قرائت خود را از مشایخ قرائت مصر، عراق و سوریه دریافت کنند و با برگزاری این مراسم، این عدد به 51 نفر رسید.
این مراسم که به إشهار شهرت دارد در مسجد امام حسن عسکری(ع) شهر ساری و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط سید صادق مسلمی، قاری ممتاز استان مازندران آغاز شد.

در ادامه برنامه، محمدتقی میرزاجانی، معاون ارتباطات شورای عالی قرآن در جایگاه حاضر شد و ضمن تبریک کسب این افتخار به سه نفری که دوره اقراء را به پایان رساندند و تبریک به جامعه قرآنی استان مازندران، گزارشی از این دوره‌های تخصصی ارائه داد. میرزاجانی بیان کرد: 51 قاری که توانسته‌اند، اجازه قرائت خود را دریافت کنند از 11 استان تهران، خراسان‌رضوی، قم، خوزستان، اصفهان، گیلان، بوشهر، اردبیل، کرمان، یزد و مازندران هستند و قرار است در آینده نزدیک، برنامه‌های آموزشی در دیگر استان‌ها نیز با حضور استاد عصفور تشکیل ‌شود تا اساتید دیگر هم بتوانند اجازه قرائت خود را دریافت کنند.
وی افزود: تاکنون 31 نفر توانسته‌اند اجازه قرائت حفص از عاصم از طریق شاطبیه، 19 نفر اجازه قرائت حفص از عاصم از طریق کتب روضةالمعدل و مصباح، یک نفر اجازه قرائت خلف از حمزه از طریق شاطبیه و یک نفر اجازه قرائت ورش از نافع از طریق شاطبیه را دریافت کنند».
فارس
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده، خبر تلاوت ترتیل صفحه 425 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری فارس که عنوان «۴ شرط خدا برای بخشش گناهان/ سندی بر حقانیت ۱۲ امام معصوم» دارد، مربوط به روز پانزدهم مردادماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
تعداد چهار خبر با عناوین «تبلیغات شهری طرح ملی حفظ ۱۴۵۲ توسط فرهنگسرای قرآن»، « طرح قرآنی بشارت، در قالب فوق برنامه مدارس اجرا خواهد شد»، «تربیت نویسندگان خلاق از اهداف ماهنامه قرآنی شبنم» و «۵۱ نفر قاری اجازه قرائت دارند» بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است که هر چهار خبر نیز قرآنی بوده و در حوزه قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری مهر طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «طرح قرآنی بشارت، در قالب فوق برنامه مدارس اجرا خواهد شد» مربوط به سخنان غلامرضا محبوبی‌فر، کارشناس قرآن وزارت آموزش و پرورش در رابطه با مشارکت این وزارت خانه در طرح ۱۴۵۲، کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «غلامرضا محبوبی‌فر عنوان کرد: با توجه به عزم همگانی دستگاه‌های فرهنگی کشور در مشارکت با این طرح قرآنی، وزارت آموزش و پرورش با توجه به حضور دانش‌آموزان و سرمایه انسانی که در اختیار دارد، با این طرح همگام و هماهنگ شده است.
وی با اشاره به قرار گرفتن در ایام تابستان و آغاز این طرح ملی در این ایام، گفت: ما در فصل تابستان به جهت تعطیلی مدارس، قسمت اعظمی از این ظرفیت را در اختیار نداریم، اما به جهت رونق بیشتر این مشارکت و همکاری در فصل تابستان، در تمام دارالقرآن‌های سراسر کشور که حدود ۷۵۰ مرکز دارالقرآن است، سعی کردیم دانش‌آموزان را با طرح ۱۴۵۲ آشنا و آن‌ها را وارد طرح کنیم تا اینکه در فصل پاییز که قسمت اعظم مأموریت آموزش و پرورش کلید می‌خورد، این دانش‌آموزان هم سفیرانی باشند در مدارس برای تشویق دانش‌آموزان دیگر، و هم خودشان در حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم سهیم شوند.
محبوبی فر در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در آموزش و پرورش در این راستا انجام خواهد شد، فعال شدن پایگاه‌های اوقاف فراغت تابستانه مدارس هست، به این صورت که پوسترهای طرح ۱۴۵۲، در دسترس نوجوانان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، ضمن اینکه جلسات توجیهی با مدیران و معاونین پرورشی مدارس، جهت جذب دانش‌آموزان به این طرح، برگزار خواهد شد».
باشگاه خبرنگاران جوان
از هفت خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، تنها یک خبر که مربوط به بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از باشگاه خبرنگاران جوان و به مناسبت روز خبرنگار است، مربوط به حوزه قرآن می‌شود و شش خبر دیگر نیز با عناوین مختلف و در حوزه‌های دیگر معارفی منعکس شده‌اند.
ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «اعتقادات دینی دانشجویان از میانگین جامعه بالاتر است» است که مربوط به سخنان منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در آیین تجلیل از دست اندرکاران برنامه‌های فرهنگی «راهیان نور، کنگره ملی شهدا و اربعین دانشگاهیان» بوده و در حوزه قرآنی نیز قرار ندارد.
ایسنا
تعداد دو خبر با عناوین «امور مسجد باید آگاهانه و عاقلانه اجرا شود» و «فریضه وقف مختص به ساخت مساجد نیست/ عدم آگاهی مردم از وجود درمانگاه‌های موقوفه» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
میزان
تعداد دو خبر با عناوین «خودشناسی انسان را به خدا می‌رساند» و «زیارت امام رضا (ع) از اعمال دحوالارض است/ قطعه زمین زیر خانه کعبه اولین نقطه خشکی روی زمین است» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های دیگر معارفی قرار دارند.
ایبنا
«توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به خبرنگاران»، تنها خبری است که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده و مربوط به توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به خبرنگاران است.
در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، به مناسبت هفدهم مرداد روز خبرنگار، برش‌هایی از کتاب «امین زبان و ادب پارسی» که دربردارنده راهکارهای علمی و عملی آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی به خبرنگاران ارائه داده‌اند، را منتشر کرد.
توصيه به تنظيم خبرآسان: نوشتن، یک عمل هنرى است. هرچه می‌توانید، ظرافت‌ها و زیبایی‌هاى ادبى و نگارشى را در نوشته‌ خبر به کار ببرید. یک متن زیبا و درعین‌حال آسان درست کنید. متن معضل و معوج و پیچ‌وخم‌دار و مخصوص خواص فایده‌اى ندارد.

زیبایى و گستردگى خبر: خبر بایستى در نهایت زیبایى و گستردگى باشد؛ یعنى همه بفهمند. پیرزن بیسوادى هم که در خانه نشسته، وقتى رادیو یا تلویزیون خود را باز کرد، بفهمد شما به او چه میگویید؛ این کارِ هنرى است و تمرین لازم دارد. اصلاً عدّه‌اي بنشینند این کار را تمرین کنند. عدّه‌اى باشند که وقتى خبرى تنظیم میشود، آن را ممیّزى کنند. همه‌ي خبرها اینطور نیست که آناً به دستتان برسد. البتّه من بخش سردبیرى خبر را که آقایان دور میز می‌نشینند و خبر را تنظیم می‌کنند، دیده‌ام. تنظیم خبر نباید با عجله انجام شود؛ باید فرصتى باشد و کسانى بنشینند این را_ بخصوص در تفسیرها_ دقّت کنند.
اهمیت کار خبرنگار: ملّتها کار شما را تعقیب می‌کنند، ملّتها به دنبال خبر اجتماعات شما، خبر نماز جمعه‏‌ شما، خبر انتخابات شما و خبر مسائل داخلى شما هستند».

مجتبی افشار

انتهای پیام

captcha