يك حافظ واقعی، یک حافظ مخلص و محتسب مجاهد است
کد خبر: 3738448
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

يك حافظ واقعی، یک حافظ مخلص و محتسب مجاهد است

رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان و عضو مجمع فقه اسلامی اهل‌سنت ایران در یادداشتی خطاب به حافظان قرآن نوشته است که يك حافظ واقعی، یک حافظ مخلص و محتسب مجاهد است و كارش مجاهده و مبارزه با نفس است.

به گزارش ایکنا؛ خبرگزاری تقریب نوشت: "مفتی محمدقاسم قاسمی"، رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان و عضو مجمع فقه اسلامی اهل‌سنت ایران در یادداشتی توصیه‌هایی به حافظان قرآن کرده است که در ادامه می‌خوانید.

در این یادداشت آمده است:
عزيزان حافظ كه الله تعالی آن‌ها را به نعمت حفظ قرآن مجيد مشرف كرده، قبل از هر چیز شكر این نعمت بزرگ را به‌جا آورند. شكر زبانی، شكر قلبی و شكر عملیِ نعمتی که الله تعالی به آنان عنایت کرده و از ميان افراد امت این افتخار را فقط نصیب آنان کرده است. اگر فضايل بی‌شماری كه دربارۀ حفظ کلام الله مجید بیان شده و علما نقل کرده‌اند، در ذهن مستحضر شوند، درمی‌یابیم که بی‌شك این نعمت، نعمت بی‌بدیلی است؛ «يختص برحمته من يشاء». «ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء» بسیاری از پدران و مادران آرزو كرده‌اند كه فرزندان‌شان حافظ قرآن بشوند، ولی نشده‌اند.

بدانید اين نعمتی است كه الله تعالی فقط شما را به اين آن آراسته است.
پادشاهی دنیا و ثروت و سرمایۀ دنیوی چه است در مقابل نعمت قرآن عظيم‌الشأن، در مقابل اين نعمت عظمي؟ قرآن ذكر الهی است.
دوم؛ در حين خواندن قرآن احتساب و اخلاص نيت را در ذهن مستحضر کنید. تحصیل فوايدی را كه الله سبحانه ‌وتعالی بر زبان حضرت رسول(ص) جاری کرده، مد نظر داشته باشید؛ اینكه چقدر رحمت الله تعالی شامل حال شما می‌شود. این نکته هم مهم است که انگیزه و هدف شما رسیدن به پول و مال نباشد. طی نکنید که اگر به من این مقدار پول بدهید آن وقت نماز می‌دهم. فقط برای رضای الله تعالی قرآن بخوانید.

سوم؛ حُسن حفظ شما بسیار مهم است. باید کیفیت حفظ شما عالی باشد. الله تعالی می‌فرماید «ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر»؛ الله تعالی قرآن را آسان كرده برای كسی كه واقعاً پندپذیر باشد. سعی کنید در طول روز حتی يك لحظه‌ هم از قرآن غافل نباشيد. در رمضان كل وقت خود را به قرآن بدهید. از نان و استراحت خود بزنید.

چهارم؛ بکوشید قواعد تجوید و صحیح‌خوانی قرآن مجید را رعایت کنید. هر روز از دوست و همراه، یا از استاد خود بپرسید كه ديشب من چه نكات تجويدی را رعايت نكردم. غنّه است، مد است، ادای حروف از مخارج است. صفات حروف است. به همۀ این نکات اهمیت بدهید. از لحن جلی جداً بپرهيزيد و تلاش کنید لحن خفی هم تلاوت شما نباشد.

پنجم؛ پیش از خواندن و قرار گرفتن در محراب، هر شب دعا بكنید. دعای «رب أدخلنی مدخل صدق» را بخوانید. كار مشكلی در پیش دارم، یا الله آسان بفرما. مقتدی‌های پشت‌سرتان را مدنظر قرار ندهید. جلویتان خدا را نگاه كنید. اینکه در پیشگاه چه ذاتی ايستاده‌اید، این برای شما مهم باشد.

ششم؛ حافظان عزيز، بدانید كه شما هر قدر متقی باشید، هر قدر توّاب و صالح و نیک‌کردار باشید و دل‌تان پاک باشد، همان مقدار تلاوت شما تأثیر خواهد گذاشت. تصميم بگيرید كه از این به بعد زندگی‌تان را تغيير می‌دهید. ديگر حتی گِرد گناه نمی‌چرخید. چشمان‌تان را همیشه حفاظت می‌کنید و خلاف نمی‌گويید. شما هر قدر پاك و با تقوا باشید، همان مقدار از قرآن تأثیر می‌گیرید و هر اندازه كه شما از قرآن تأثیر بگیرید همان‌قدر خواندن شما تأثيرگذار می‌شود. اينجاست که قرآن خواندنِ شما سبب تحول مردم می‌شود.

هفتم؛ سعی کنید مرتب دعا بكنید و از ديگران هم دعا طلب کنید. توبه كنید، استغفار كنید و با تضرع و زاری موفقيت خود را از الله متعال بخواهید.
استعينوا بالله. از الله مدد بگيرید برای انجام هرچه بهتر اين کار مهم. کاری که خودش یک جهاد است؛ در آیۀ مبارکۀ «وجاهدهم به جهاداً كبيراً» مرجع ضمیر «به» قرآن است. الله تعالی همچنین می‌فرماید: «واستعينوا بالله واصبروا» صبر و استقامت كنيد. اين کار جهاد و مبارزه با نفسانيت است. مبارزه با امراضی ا‌ست كه در سينه‌ها وجود دارد. امراضی مثل «شرك» و «نفاق» و «خودنمايی و ريا». لذا تلاوت قرآن يك مبارزه است. حافظ و قاری قرآن با نفس و شيطان می‌جنگد و در اين جنگ از الله تعالی كمك بخواهد. به نظر حقیر يك حافظ واقعی، یک حافظ مخلص و محتسب مجاهد است و كارش مجاهده و مبارزه است.
انتهای پیام
captcha