مسئولان کاروان حجاج مزایای خرید کالای ایرانی را به آنان گوشزد کنند
کد خبر: 3738824
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
اقتصادِ حج/ الله‌وردی دهقانی:

مسئولان کاروان حجاج مزایای خرید کالای ایرانی را به آنان گوشزد کنند

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس اظهار کرد: مسئولان کاروان‎هایی که به حجاج آموزش لازم را می‎دهند باید مزایای خرید کالا در ایران و معایب این خرید در عربستان را کاملا گوشزد کنند و اینکه آنان درک کنند با خرید کالای ایرانی، در کنار صواب ناشی از سفر حج، کمکی را هم به تولید داخل و رفع بیکاری جوانان کشور داشته‌اند.

به گزارش ایکنا، هرساله در موسم حج، تعداد زیادی از حجاج ایرانی نیز به عربستان سفر می‎کنند و در ضمن این سفر هزینه‎های بسیاری انجام می‎دهند که بعضا غیرضرور به نظر می‌رسد. مدیریت هزینه‎های سفر حج همواره مورد اعتراض برخی منتقدان وضعیت فعلی بوده است و باید برای آن چاره‎ای اندیشیده شود. بخشی از این هزینه‌ها مربوط حمل و نقل است که اکنون عمده سفرها به وسیله شرکت‎های هواپیمایی خارجی و از جمله خود عربستان انجام می‎شود اما بخشی دیگر نیز مربوط به سوغاتی‎هایی است که می‎توان آنها را در داخل نیز تهیه کرد؛ موضوعی که مورد تأکید رئیس سازمان حج و زیارت هم قرار گرفته است.
وظایف کاروان‌ها در قبال حمایت از کالای ایرانی
الله‌وردی دهقانی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نحوه صحیح مدیریت اقتصاد حج گفت: مدیریت اقتصاد حج و خرید کالای سوغاتی از جانب حجاج در داخل کشور، مسئله‌ای است که نیازمند فرهنگ‌سازی است. در این راستا، لازم است مسئولان کاروان‎هایی که آموزش‌های لازم در امور مختلف را به حجاج ارائه می‎دهند، بخشی از فعالیت خود را نیز به مدیریت اقتصاد حج اختصاص دهند.
وی ادامه داد: این کاروان‌ها باید مزایای خرید کالا در ایران و معایب این خرید در عربستان را کاملا گوشزد کنند و اینکه آنان درک کنند با خرید کالای ایرانی، در کنار صواب ناشی از صفر حج، کمکی را هم به تولید داخل و رفع بیکاری جوانان کشور داشته‌اند.
ارزی که حجاج مصرف می‎کنند باید صرف حمایت از تولید داخلی شود
دهقانی یادآور شد: بنده معتقدم حجاج محترم می‎توانند قبل یا بعد از رفتن به عربستان، لوازم مورد نیاز خود برای خرید را با فروشگاه‌های داخلی و بزرگی که در شهرهای بزرگ کشور وجود دارد هماهنگ کنند تا جلوی خروج ارزی که از قِبَل این سفر از کشور خارج می‌شود گرفته شود.
این نماینده سابق مجلس در پایان تأکید کرد: منافع حاصل از ارزی که معمولا برای سفر حج از کشور ما خارج می‌شود باید در راستای به کارگیری جوانان و کمک به مصرف کالاهای تولید داخل استفاده شده و منافع حاصل از آن باید صرف بهبود وضعیت جیب مردم کشورمان شود.
انتهای پیام

 

captcha