سرگشته «دیار آشنا» را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 3746006
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
به‌بهانه سالروز شهادت مجتبی قطبی؛

سرگشته «دیار آشنا» را بیشتر بشناسیم

گروه اجتماعی ـ. ۱۹ شهریورماه مصادف با سالروز شهادت شهید مجتبی قطبی، فرمانده گردان حضرت فاطمه (س) لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس است. شهیدی که در نامه‌ها و خاطراتش جبهه‌ها را «دیار آشنا» توصیف می‌کند و از سرگشتگی‌هایش در این دیار می‌نویسد.

به گزارش ایكنا از فارس، 19 شهریورماه مصادف با سالروز شهادت شهید مجتبی قطبی، فرمانده گردان حضرت فاطمه(س) لشكر 19 فجر در سال 64 و دوران دفاع مقدس است.
این سردار شهید كه به سردار عاشورایی نیز شناخته می‌شود، در منطقه حاج عمران و عملیات قادر و در سن 24 سالگی و در روز عاشورای سال 64 به فوز عظیم شهادت نائل شد.

حسن خلق و تقوا؛ خصلت برجسته شهید مجتبی قطبی
از شهید مجتبی قطبی خاطرات فراوانی از یادگار‌های دوران دفاع مقدس و همرزمانش نقل می‌شود و همه او را به حسن خلق و تقوا و دینداریش می‌شناسند به طوری كه در خاطرات تمام آن‌ها به چهره نورانیش اشاره شده است.
امسال كه مصادف با سی و سومین سالگرد شهید مجتبی قطبی است، مراسمی در جوار مزار شریفش در گلزار شهدا برگزار شد و طی آن سردار مجتبی مینایی‌فرد، دوست و همرزم این شهید بزرگوار دلنوشته‌ای را برای خبرگزاری ایكنا ارسال كرد كه در ادامه می‌خوانیم.
«هرچه از سال‌های پر رمز و راز انقلاب و دفاع مقدس دور می‌شویم یا بهتر بگوییم زمان ما را با خود می‌برد و با حوادث و توطئه‌های جدید روبه‌رو می‌شویم، تأثیر آن جانفشانی‌ها و رشادت‌ها را بیشتر احساس می‌كنیم.

حماسه‌آفرینی غیورمردان ایران، طلوعی بر بیداری اسلامی شد
جوانانی كه با دم مسیحیایی امام روح‌الله(ره) از خواب دوران‌ها بیدار شده و با پی بردن به قدرت بی‌بدیل انسان‌ها كه خدا به آن‌ها كرامت فرموده حماسه‌ای آفریدند كه نه تنها به تاریخ سپرده نشد بلكه طلوعی بر بیداری اسلامی و جهانی شد.
از هر زاویه‌ای كه به چهل سال گذشته انقلاب نگاه كنیم در اولین نگاه به وجود انسان‌های نورانی از جنس ایمان واقعی و همتی سرشار از غیرت و تعصب بر می‌خوریم كه گویی ساخته شده بودند برای چنین روزهایی كه سراپا گوش فرامین امامشان بلادرنگ عمل كردند و این شود كه امروز ما علی‌رغم تمام دسایس، سربلند و پایدار بمانیم اما باز هم در بین این همه سرمایه بدون شك شهدا و رزمندگان جایگاهی ممتاز دارند و در بین شهدای فارس بنا به فرموده مقام معظم رهبری بدون شك در بالاترین مراتب مجاهدت و رشادت هستند.

تمام فارس یكپارچه درگیر جنگ بود
«عدد 14 هزار و 600 شهید یعنی كه تمام فارس یكپارچه درگیر جنگ تحمیلی بوده است». ستارگانی مثل مجتبی قطبی و مجید سپاسی و هاشم اعتمادی و دیگران كه بدون شك با نگاهی به زندگی آن‌ها می‌توان راه را پیدا كرد.

اشاره به زندگی شهید مجتبی قطبی
مجتبی قطبی در زمان غربت امام(ره) در سال‌های 40 و 41 پا به عرصه زندگی گذاشت و شاید جزو همان‌ها بود كه امام فرمود سربازان من در قنداق هستند، قرار گرفت. رشد و نمو در خانواده‌ای بسیار اصیل با پدرش حاج عبدالرحمن و اعتقاد شدید به لقمه حلال و دامن پر مهر مادری به سرعت می‌گذشت مثل اینكه او باید سریع رشد می‌كرد و برای مأموریت خدایی آماده شود.
جوانی سرشار از شادابی و طراوت و صورتی شدیداً گیرا و جذاب رفته رفته در بحبوحه انقلاب و پیروزی آن گویی به اسماعیلی رشید برای قربانی آماده می‌شد و تربیت دینی و برخاسته از شعوری خاص باعث شده بود كه در كنار تمام فعالیت‌های مسجد و حضور در مراحل مختلف انقلاب پا به پای مردم او را در جبهه دیگری نیز به استادی برساند.
علاقه وافر او به كسب علم و ادب و به ویژه تاریخ و مطالعات تحقیقی بدون شك او را به استادی بی‌بدیل در تاریخ اسلام تبدیل كرده بود به گونه‌ای كه با ورودش به سپاه و كردستان و پس از آن در دفاع مقدس همیشه برای حضور او در سنگرها و پایگاه‌ها مجادله بود چرا كه او اطلاعاتی فوق‌العاده از تاریخ گذشته تا حال را برای دل‌های مشتاقان به مانند معلمی مهربان و روزانه بیان می‌كرد.
در بعد سیاسی و نظامی و اجتماعی به دلیل اصالت قوی خانوادگی و هوش و ذكاوت سرشار او را به یك كارشناس عالی و فرماندهی دانا و توانمند تبدیل كرده بود.

هیچ وابستگی نتوانست مجتبی را نگه دارد
مجاهدت‌ها و مجروحیت‌ها و دوباره به جبهه‌ آمدن‌ها حتی آن زمان كه یك دستش تیر خورده بود و دیگر حسی نداشت یك لحظه او را از جهاد باز نداشت. ازدواج با همسری مهربان و حتی تولد تنها دخترش هیچكدام نتوانست او را از عهدی كه با آرمان‌های امام و شهدا بسته بود جدا كند تا آنجا كه در یكی از نامه‌هایش این‌گونه نوشت: «اینجا خلق مستضعفی را در مقابل كفر می‌بینی كه دست از كار خود شسته زن و فرزند را به خدا سپرده و لباس رزم در راه خدا پوشیده‌اند و مقاوم و استوار و با ذكر خدا می‌رزمند.
در اینجا و در میان چنین مؤمنانی است كه می‌توانی دست الله و قدرت حزب‌الله و دلنشینی كلام روح‌الله را به خوبی درك كنی؛ به خاطر این‌هاست كه من جبهه را دوست دارم و با آن آشنا هستم و با شهر تو ناآشنا و غریبه‌ام؛ اینجا دیار آشناست؛ آن عاشقان شرزه كه با شب نزیستند، رفتند و شهر خفته ندانست كیستند».
روح بلند و همت والاقد رشید او صلابتی بی‌بدیل داشت و بالاخره پس از مجاهدت‌های فراوان در دشت‌های جنوب و كوه‌های غرب و كردستان دست تقدیر بر این شد كه در عملیات قادر در روز عاشورا پس از نبرد نمایان كه خود و گرادنش به یادگار گذاشت و پیكرش آماج تیر تیركش‌های دشمن قرار گرفت.

عملیات قادر خاطرات ماندگاری از سلحشوری‌های مجتبی دارد
عملیات قادر كه مشترك با برادران غیور ارتش جمهوری اسلامی در ارتفاعات مرز كلاشین صورت گرفت،‌ خاطرات ماندگاری را از این فرمانده دلاور و فرهیخته و مهربان با صورتی خندان را برای همیشه به یادگار گذاشت.
او كه همانند مولایش امام حسین(ع) در روز عاشورا به شهادت رسید، فرمود: «در شهر شما انسان‌هایی با قلب سیاه شده از نیرنگ و تباه‌كاری و در اینجا انسان‌هایی كه قلبشان مانند شیشه صیقلی و شفاف و پاك و بی‌آلایش است. در آنجا انسان‌هایی كه در مقابل پول و ثروت و مال سجده می‌كنند و در اینجا انسان‌هایی كه سر سجده در مقابل خدا بر خاك می‌گذارند. اینجا دیار آشناست».
لازم به ذكر است كه به كوشش سمیرا صادقی، كتاب «دیار آشنا» حاوی زندگی‌نامه و خاطرات سردار شهید مجتبی قطبی به رشته تحریر و در اختیار مشتاقان حقیقت و ایثارگری قرار گرفت».
انتهای پیام

captcha