احیای معارف نهج البلاغه در یک موسسه قرآنی
کد خبر: 3751709
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

احیای معارف نهج البلاغه در یک موسسه قرآنی

اولین دوره طرح حفظ حکمتهای نهج البلاغه تا راه اندازی اولین خانه های نهج البلاغه درکشور و برگزاری دوره کشوری تربیت معلم، همه نشان از دمیدن جانی دوباره برای احیای معارف نهج البلاغه است.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع)، مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجّادیه، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ شروع کرد و تا کنون مفتخر به تربیت ۳۷ حافظ کل نهج البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیع و کسب بیش از ۴۰ مقام برتر کشوری در مسابقات سراسری نهج البلاغه شده است. شعار «کاشان شهر نهج البلاغه» و انتخاب این موسسه به عنوان «موسسه برگزیده و برتر کشور» درحوزه آموزش نهج البلاغه در دومین آیین تکریم ازخادمان نهج البلاغه گواه بر این عملکرد است. همچنین این موسسه؛ موفق به راه اندازی اولین مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن ونهج البلاغه درکشور، تربیت بیش از۵۰۰ حافظ قسمت‌هایی از قرآن و نهج البلاغه، تحت پوشش قرار دادن بیش از۲۰۰۰ عضو قرآنی و اجرای بیش از ۲۰ نوع فعالیت متنوع قرآن، عترت و نهج البلاغه شده است.

اجرای طرح «خانه های نهج البلاغه» با شعار «شما هم می توانید یک خانه نهج البلاغه داشته باشید»، برای اولین بار در کشور و در سطح  محلات و مناطق اطراف کاشان آغاز شده است. جذب افراد برای شرکت در این طرح توسط رابطین موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان و با آغاز به کار نزدیک به ۲۰ خانه همراه با برگزاری کلاس هایی چون تفسیر موضوعی نهج البلاغه صورت می گیرد.

هم چنین ششمین دوره مسابقات«اولین بار که نهج البلاغه خواندم»؛ با موضوع «دوستی و دوست یابی» در نهج البلاغه از طریق توزیع درسطح محلات، توسط رابطین فرهنگی نهج البلاغه به همراه برگزاری جلسات تفسیر موضوعی نهج البلاغه و سپس به صورت عمومی اجرا شده است.

علاوه بر این، برگزاری جشن در مدارس قرآنی جنت وابسته به موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان، راه اندازی ایستگاه اطعام  به نام« شهید حججی» توسط هیئت حافظان قرآن و نهج البلاغه و نیز اجرای ویژه برنامه ای در مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه از دیگر برنامه های است که در این موسسه انجام می شود.

برگزاری دوره کشوری تربیت مربی نهج البلاغه

اولین دوره تربیت مربی نهج البلاغه، ویژه خواهران و برادران برپا شد و این دوره طی سه ترم سه روزه در روزهای جمعه برگزار گردید.

این دوره با حضور امام جمعه موقت کاشان؛ حجت الاسلام اسلامی تبار در تالار فرهنگ واقع در خیابان نطنز برگزار شد که  پس از سخنرانی حجت الاسلام اسلامی تبار در جمع ۶۰ فراگیر دوره، در مورد شخصیت امیرالمومنین(ع)، کتاب نهج البلاغه، اهمیت و جایگاه آن و اعجاز امام علی(ع) در ایراد خطبه های آن؛ استاد محمد مهدی علی قلی به معرفی اساتید و مباحث این دوره پرداخته شد.

مجید معارف، محمد مهدی علی قلی، حسین استاد ولی، بخشعلی قنبری، محمد علی مجد فقیهی و حجت الاسلام حسن زاده از اساتید ترم اول و دوم این دوره معتبرکشوری بوده اند.

فعالیت های مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن ونهج البلاغه

همچنین اولین دوره طرح ملی«حکمت های نهج البلاغه» که به صورت شبانه روزی ویژه خواهران با شرکت ۱۵ فراگیر از شهرستان ها و استان هایی چون اصفهان، تهران، همدان، کرمانشاه، شهرکرد، اراک و کاشان برگزار شده بود. کسب امتیاز شرکت در دوره اصلی حفظ نهج البلاغه مزیتی است که برای نفرات برتر این طرح تعیین شده است.

با پایان پنجمین دوره فعالیت مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه و موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان موفق به تربیت حافظان کل قرآن و نهج البلاغه از سراسر کشور و سایر کشورهای اسلامی شد.

از سویی این مدارس برای ششمین سال پیاپی، فعالیت خود را در سال تحفیظی ۹۸- ۹۷ پس از برگزاری یک دوره آزمایشی از شهریور ماه  و با حضور ۲۴ فراگیر از استان های سراسر ایران و نیز کشورهای عراق  و پاکستان آغاز کرده اند.

برگزاری دوره های آموزشی با حضور بیش از  ۳۵۰ فراگیر

موسسه امیرالمومنین(ع) دوره یک روزه «فنون کلاسداری و روش تدریس» ویژه حافظان قرآن و نهج البلاغه را در مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه خواهران با تدریس مجتبی بیابان پور برگزار کرد که همین دوره در شعبه خواهران شهرستان آران و بیدگل نیز برگزار شد.

دوره «ارتقا معلمان و پرسنل مدراس قرآنی جنت» با شرکت ۳۵ نفر از معلمین و پرسنل این موسسه آغاز و پس از برگزاری در سه جلسه  به پایان رسید.

پنجمین دوره «تربیت مربی قرآنی کودک» در دو بخش مقدماتی وتکمیلی با تدریس مهدی فاضلی   توسط موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان آغاز شده بود؛ با حضور نزدیک به ۱۱۰  نفرازبانوان برگزار شد. دانشگاه فرهنگیان کاشان، میزبان این دوره و سایر کارگاه های آموزشی بعدی خواهد بود. همچنین در این موسسه  کارگاه عملی «مهارت های قصه گویی» ویژه مربیان و مدیران با حضور استا برجسته کشوری علی خانجانی در جمع ۳۵ نفر از بانوان تشکیل شده است.

دوره آموزشی «تجوید»  در جمع حافظان قرآن و نهج البلاغه با شرکت نزدیک به ۵۰ نفر از بانوان و تدریس استاد محسن موسوی بلده برگزار شده است.

هم چنین  موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان به برگزاری اولین کارگاه یک روزه «نویسندگی خلاق» با تدریس سید مهدی سیدی؛ نویسنده، روزنامه نگار، پژوهشگر و کارشناس رسانه در جمع ۳۰ فراگیر پرداخت. تشکیل اولین کارگاه آموزشی«خلاقیت» با تدریس دکتر آرش مدرسی و با حضور نزدیک به ۵۰ نفر از خواهران به صورت تئوری و عملی در مجموعه فعالیت های این موسسه ثبت شد .

 همچنین گفتنی است که دوستداران قرآن، نهج البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام می توانند جهت شرکت در فعالیتهای متنوع موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان  به یکی ازشعب این موسسه مراجعه یاتماس تلفنی داشته و جهت آشنایی بیشتر و یا به دفترمرکزی این موسسه واقع درکاشان، میدان کمال الملک، جنب بازار رضا مراجعه حضوری نموده وجهت حمایت مادی و معنوی خویش با شماره ۵۵۴۴۳۱۷۶ باپیش شماره ۰۳۱ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

captcha