توقف آرزوهای کودکانه پشت چراغ قرمز
کد خبر: 3752475
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

توقف آرزوهای کودکانه پشت چراغ قرمز

گروه اجتماعی - مددکار کودکان کار در سنندج با اشاره به اینکه بسیاری از نهادها در قبال کودکان کار خیابانی مسئول هستند، گفت: متأسفانه اداره‌های دولتی و مسئولان در بحث ساماندهی کودکان کار خیابانی، همکاری لازم را با مؤسسه انجام نمی‌دهند. شاید اگر نسبت به این کودکان بی‌تفاوت نباشند، مشکل این کودکان حل شود.

توقف آرزوهای کودکانه پشت چراغ قرمز/مسئولان نسبت به کودکان کار دخیابانی غدغه ندارند

به گزارش ایکنا از کردستان، چند بسته دستمال‌کاغذی در دستش بود و منتظر چراغ قرمز تا شاید بتواند قبل از ظهر و شروع کلاس‌های درسش با خواهش و التماس آن‌ها را به رانندگانی که پشت چراغ قرمر توقف کرده بودند بفروشد. در این میان تعدادی از رانندگان تا چشمشان به او می‌خورد فوراً شیشه ماشین را بالا می‌دادند تا حتی صدایش را نشنوند و تعدادی از سر دلسوزی یک بسته از او می‌خریدند و تعدادی هم با او هم‌صحبت می‌شدند آری او یک کودک کار بود.
کودکان کار خیابانی مانند میلیون‌ها کودک روی زمین دارای آرزوها و رؤیاهایی هستند که در زیر بار این کوه آمال و آرزوهایشان هر روز صبح با امید رسیدن به آن‌ها راهی کوچه و خیابان‌های سطح شهر می‌شوند تا شاید بتوانند گذری را برای رسیدن به یکی از آرزوهایشان بیابند. آری آن‌ها هم خواهان یک زندگی آرام، بی‌دغدغه و بی‌دردسرند.
از این کودکان کار حق برخورداری از تغذیه، پوشاک، بهداشت، مسکن مناسب، آموزش و پرورش، زندگی با پدر و مادر، استفاده از اوقات فراغت و در نهایت حق زندگی سالم و انسانی سلب شده است.
شاید بتوان گفت مشکلات زندگی خانوادگی و مشکلات ناشی از عوامل اجتماعی این کودکان را به سوی بزهکاری و کارهای خلاف هدایت می‌کند که فقر یکی از مهم‌ترین این مشکلات است.


کودکان کار از مدرسه فراری‌اند و اعمال بزهکارانه انجام می‌دهند

سعدی زارعی مسئول فنی کودکان کار سنندج، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: کودکان خیابانی افرادی هستند که 24 ساعته در خیابان‌ها بوده و با خانواده ارتباط  خوبی ندارند و یا اصلاً در ارتباط نیستند. این افراد از مدرسه فراری و اعمال بزهکارانه انجام می‌دهند.
وی افزود: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی کودک خیابانی، به طور کلی کودکانی که در محدوده سنی 6 تا 18 سال قرار دارند و محل زندگی و کارشان در خیابان‌ها بوده و به اجبار مشغول کار هستند، کودکان خیابانی تلقی می‌شوند.


سنندج کودک خیابانی ندارد
مسئول فنی کودکان کار سنندج با اشاره به اینکه در شهر سنندج کودک خیابانی نداریم، بیان کرد: خوشبختانه در مؤسسه خیریه ئاسوی زانیاران تاکنون کودک خیابانی نداشته‌ایم و مردم سنندج در این مورد اطلاعی به ما نداده‌اند.
زارعی بیان کرد: منظور از کودکان کار در خیابان افرادی هستند که در طول روز به صورت تقریبی حدود 6 تا 9 ساعت از وقت خود را برای کمک به خانواده و رفع مشکلات اقتصادی در خیابان‌ها مشغول کار بوده و بعد از آن به خانه‌هایشان برمی‌گردند و در کنار خانواده هستند.
وی با بیان اینکه 85 درصد کودکان کار سنندج به مدرسه می‌روند و در حال تحصیل هستند، افزود: این کودکان قبل یا بعد از مدرسه در خیابان‌ها مشغول کار هستند.


امرار معاش؛ دغدغه اصلی کودکان کار
مسئول فنی کودکان کار در سنندج با اشاره به اینکه کودکان کار معمولاً خانواده‌های پرجمعیتی دارند، بیان کرد: پرجمعیت بودن خانواده‌ها و بیماری پدر و مادر از دلایل مهم به خیابان کشیده شدن اجباری کودکان برای امرارمعاش است.
زارعی ذکر کرد: کودکان کار معمولاً پدرهایشان دستفروش و کارگران فصلی هستند که حقوق ثابتی ندارند و در محلات حاشیه و پایین شهر سنندج و در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند. محل زندگی بیشتر کودکان کار سنندج به ترتیب در محلات حاشیه نایسر، عباس‌آباد و تقتقان است. در واقع بیشترین پذیرش کودکان کار در مؤسسه مربوط به این سه محدوده بوده است.
مسئول فنی کودکان کار سنندج افزود: خوشبختانه کودکان کار سنندجی بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت ندارند و فقط به اجبار مشغول کسب درآمد ناچیز در خیابان‌ها هستند.
پذیرش 118 کودک کار در مؤسسه ئاسو زانیاران سنندج
زارعی بیان کرد: در سطح شهر سنندج 118 کودک در مؤسسه حمایت از کودکان کار ثبت‌نام شده‌اند که از این تعداد 4 نفر دختر و مابقی پسر هستند.
وی با بیان اینکه بی‌پولی دلیل اصلی کار کردن این کودکان است، افزود: عدم پرداخت اجاره‌ خانه و ناتوانی در پرداخت قبوض آب، برق، گاز از جمله مشکلات این کودکان برای دستفروشی در خیابان‌هاست.
مسئول فنی کودکان کار سنندج با اشاره به شیوه پذیرش کودکان کار در این مؤسسه اعلام کرد: مددکاران این مؤسسه کودکان کار سطح شهر را شناسایی و برای ساماندهی به مؤسسه معرفی می‌کنند.
وی اظهار کرد: مؤسسه ئاسوی زانیاران به هیچ وجه کودکان را به اجبار پذیرش نمی‌کند و در صورت تمایل و رغبت، این کودکان در مؤسسه ثبت‌نام می‌شوند.
زارعی به حمایت‌های این مؤسسه از کودکان کار اشاره و بیان کرد: برگزاری کلاس‌های ورزشی از جمله شنا و کلاس‌های نقاشی و زبان انگلیسی به طور رایگان برای کودکان کار و برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌های آنان از جمله خدمات ارائه شده مؤسسه ئاسو زانیاران است.
وی در ادامه گفت: مؤسسه حمایت از کودکان کار در ایام‌ مختلف سال مانند عید نوروز، شب یلدا و ماه رمضان سبدهای کالا و اقلامی همچون آجیل، گوشت، مرغ و برنج را به این خانواده اهدا می‌کند.


اخذ رضایت خانواده‌ها برای کار نکردن فرزاندانشان، کار دشواری است
یدالله اکبری، یکی دیگر از مددکاران خیابانی کودکان کار در سنندج، اظهار کرد: کسب رضایت خانواده‌های کودکان کار یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار ماست، چراکه به هیچ وجه راضی به کار نکردن کودکانشان نمی‌شوند.


خانواده‌های کودکان کار به نسبت وضعیت مالی بدی ندارند
وی با بیان اینکه خانواده‌های این کودکان به نسبت وضعیت مالی بدی ندارند، بیان کرد: به دلیل دلسوزی و کمک مردم سنندج به این کودکان و درآمدی که آن‌ها به خانواده‌هایشان می‌دهند، والدین این کودکان خواستار کار کردنشان در خیابان‌ها هستند.
مددکار کودکان کار در سنندج با بیان اینکه کودکان کار می‌توانند به جای کار کردن در خیابان‌ها شغل و حرفه‌ای یاد بگیرند، ذکر کرد: متاسفانه این خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که فرزندانشان به مدرسه بروند یا مثلاً در یک مغازه مکانیکی، حرفه‌ایی یاد بگیرند و در آینده کسب درآمد کنند.
اکبری افزود: کودکی 13 ساله را در پارک کودک آبیدر سنندج شناسایی کردیم که پدرش در زندان به سر می‌برد و این کودک نان‌آور خانواده‌اش است و شب‌ها به خانه نمی‌رود و در همان‌جا می‌خوابد.
وی گفت: بسیاری از این کودکان طبق گفته خودشان قبل از پذیرش در مؤسسه، به دلیل نداشتن پول و وضعیت نامناسب صندوق‌های کمیته امداد را می‌شکستند.
این مددکار با بیان اینکه در تابستان امسال بیشترین آمار کودکان کار در خیابان مربوط به شهرستان‌ها بوده افزود: به دلیل بسته شدن مرزها در شهرستان‌های اطراف، بسیاری از کودکان نان‌آور خانواده برای امرارمعاش به شهر سنندج آمده بودند.


70 کودک در نایسر بی‌شناسنامه هستند

اکبری با اشاره به اینکه بالغ بر 70 کودک در نایسر شناسنامه ندارند، گفت: طبق آمار پایگاه خدمات اجتماعی مشخص شده که 70 کودک در نایسر بی‌شناسنامه هستند و نمی‌توانند در مدرسه ثبت‌نام کنند.
وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته با همکاری مؤسسه ئاسو زانیاران، ثبت احوال و سازمان بهزیستی توانسیم برای 4 کودک شناسنامه صادر کنیم و خوشبختانه این کودکان موفق شدند امسال در مدرسه ثبت‌نام کنند.
مددکار خیابانی کودکان کار در سنندج در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از نهادها در قبال کودکان کار خیابانی مسئول هستند، یادآور شد: متأسفانه اداره‌های دولتی و مسئولان در بحث ساماندهی کودکان کار خیابانی همکاری لازم را با مؤسسه انجام نمی‌دهند. شاید اگر نسبت به این کودکان بی‌تفاوت نباشند، مشکل آنان حل شود.

انتهای پیام

captcha