آرامش گرفتن از آیت‌الکرسی در عملیات پلیسی/ تقدیم جوایز مسابقات به مادر
کد خبر: 3753475
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
گفت‌وگو با حافظ کل قرآن و سروان نیروی انتظامی تهران؛

آرامش گرفتن از آیت‌الکرسی در عملیات پلیسی/ تقدیم جوایز مسابقات به مادر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ محمدرضا افروزه، حافظ کل قرآن و سروان نیروی انتظامی تهران بزرگ، از نحوه یادگیری قرآن و حافظ کل شدنش، از هدایای مسابقاتی که برای جبران زحمات به مادرش تقدیم کرده و آرامش خاصی که از تلاوت آیت‌الکرسی در عملیات مقابله با اشرار به‌دست می‌آورد سخن می‌گوید.

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا افروزه، 35 ساله با مدرک فوق‌لیسانس رشته مدیریت دولتی، سروان ناجاست که حدود یک‌سالی است از استان کرمان به استان تهران منتقل شده است.

وی حافظ کل قرآن و دارای رتبه سوم مسابقات نیروهای مسلح در رشته قرائت و رتبه اول کشوری در رشته حفظ 20 جزء است که قرائت در حرمین شریفین امام رضا(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و همچنین قرائت قرآن در نزد مقام معظم رهبری را از برکات انس با قرآن می‌داند.

این قاری در روز تولد امام رضا(ع) متولد شد. از این‌ رو نامش را محمدرضا گذاشتند و تاکنون 16 سال است که روز تولدش را در حرم امام رضا(ع) جشن می‌گیرد و باور دارد که عدد هشت برایش خوش‌یمن است؛ چراکه از هشت‌سالگی یادگیری قرآن را آغاز کرده و در کلاس هشتم اولین رتبه کشوری مسابقات را کسب کرده است. همچنین، گذراندن خدمت سربازی در پادگانی به نام امام رضا(ع) در شهرستان شیراز و آشنا شدن با همسرش به‌ صورت اتفاقی در حرم رضوی را ازجمله اتفاقاتی می‌داند که امام رضا(ع) برایش رقم زده است. وی در سه‌شنبه‌های آخر هر فصل نیز در حرم رضوی تلاوت قرآن دارد که در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با این پلیس قرآنی را می‌خوانید؛

ایکنا - از نحوه یادگیری قرآن بگویید.

به علت وجود استعداد قرآنی در خانواده و تشویق پدر و مادرم از هشت‌سالگی شروع به‌ یادگیری قرآن کردم. در مؤسسه مجمع قاریان و حافظان قرآن استان کرمان آموزش قرائت دیدم و بعد از آن در محضر اساتیدی چون احمد ابوالقاسمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و اساتید بین‌المللی قرآن تلمذ کردم.

زمانی که در مقطع قرائت وارد بحث صوت و لحن شدم، به‌ خاطر علاقه زیادی که به‌ قرائت استاد عبدالباسط داشتم قرآن را حفظ کردم و طی هشت سال حافظ کل قرآن شدم.

ایکنا - از کدام اساتید مصری تقلید می‌کنید؟

از اساتیدی مانند مصطفی اسماعیل، منشاوی، شحات‌انور، عبدالباسط و برخی اساتید کشورمان تقلید کرده‌ام.

ایکنا - از برکات انس با قرآن در زندگی شخصی‌تان بگوید.

همین که توفیق پیدا کردم در حرمین شریفن قرآن تلاوت کنم از برکات مأنوس بودن با قرآن است و نکته جالب این است که در روز عرفه سال گذشته، بنده قاری حرم حضرت امام حسین(ع) و برادرم قاری حرم حضرت عباس(ع) بودند که برایم افتخار بزرگی است.

ایکنا - خاطره‌ای از اولین قرائتتان در جمع بگویید.

اولین باری که در جمع قرائت کردم 14 ساله بودم. به‌ خاطر دارم که در راهپیمایی روز 13 آبان قرآن تلاوت کردم و چون از سبک استاد عبدالباسط تقلید می‌کردم، بسیار حزن‌انگیز قرائت کردم که سبب شد تا رئیس آموزش و پرورش تحت تأثیر قرار گیرد و گریه کند و این خاطر در ذهن بنده نقش بست.

ایکنا -  چه عواملی در یادگیری قرآن مؤثر است؟

دوستان بسیاری داشتم که آن‌ها هم در کلاس آموزش قرآن شرکت می‌کردند، اما در این مسیر هرکس به اندازه وسعش فرامی‌گیرد. یعنی قرآن خواندن در یک جمع فقط به یادگیری قرآن بستگی ندارد، بلکه اعتماد به نفس و مهارت را در کنار هم باید داشته باشیم که هرکسی این‌ قابلیت را ندارد. لذا بسیاری از افراد فقط قرآن خواندن را یاد می‌گیرند و در نیمه راه از مسیر خارج می‌شود.

ایکنا - مشوق اصلی‌تان در عرصه قرآنی چه کسانی بودند؟

مادرم، ایشان من را با تاکسی به کلاس می‌بردند و در گرما و سرما پشت در کلاس می‌نشست تا کلاس تمام شود و به خانه برگردیم و سه روز در هفته این کار تکرار می‌شد. در عالم بچگی آرزو داشتم به‌ جایی برسم تا زحمات مادر مهربانم را جبران کنم. لذا از زمانی که در مسابقات شرکت کردم همه جوایزم را تقدیم مادرم کردم.  

ایکنا - غیر از شما در خانواده فرد قرآنی دیگری نیز هست؟

بله، برادرم که چهار سال از من کوچک‌تر است و قاری اعزامی به مکه مکرمه و مدینه منوره بوده و کسب رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان سراسر کشور از جمله افتخارات قرآنی ایشان است.

ایکنا - در زمان ناامیدی و بروز مشکلات بیشتر چه سوره یا آیه‌ای را تلاوت می‌کنید؟

سوره حمد را بسیار می‌خوانم؛ چراکه فاتحةالکتاب قرآن است. در مشکلات آرامش خاصی از این سوره می‌گیرم. همچنین، چهار سوره توحید، ناس، فلق و کافرون را که به چهارقل معروف است و خواندن آن توصیه شده است نیز بسیار می‌خوانم.

ایکنا - پلیس قرآنی با پلیس غیرقرآنی چه تفاوت‌های دارد؟

از آنجایی که شغل نیروی انتظامی شغلی است که با بزهکار و خلافکار در ارتباط است، طبیعتاً یک پلیس قرآنی باید با کمک گرفتن از آیات قرآن مصون از هرگونه آسیب‌ و خطا شود. البته به‌ نظرم کسی که با قرآن بسیار در ارتباط است از خطاها در امان است.

کسی که حافظ قرآن است باید به معانی آن نیز توجه کند و تأثیر از قرآن باید در رفتارش هم نمایان باشد، یعنی یک پلیس قرآنی باید به‌ موقع سر کار حاضر شود، به واجبات دینی توجه کند، اخلاق‌مدار و... باشد. البته این‌ها خصوصیاتی هستند که هر پلیس جمهوری اسلامی آن‌ها را رعایت می‌کند؛ چراکه کسی که متدین نباشد، اصلاً وارد این حوزه نمی‌شود و دفاع از جان و مال مردم برایش مهم نیست. منتها این خصوصیات در یک پلیس قرآنی پررنگ‌تر است.

ایکنا - مفاهیم قرآن در برخورد شما با مجرمان چقدر اثرگذار است؟

مقام معظم رهبری در این مورد سخن گفته و فرموده است: «برخورد با مجرمان قاطع، اما با مهربانی باشد» که این مهربانی به‌ خاطر توصیه‌های قرآنی است و قاطعیت نیز به‌ خاطر شخصیت و دستورات کاری است که پلیس به عنوان یک فرد نظامی باید داشته باشد.   

ایکنا – تاکنون پیش‌ آمده که با مجرمان در مورد قرآن صحبت کنید؟

در کرمان در بخش مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کردم و افرادی که دستگیر می‌شدند از اشرار بودند و از زمانی که فرد دستگیر می‌شد تا مرحله بازجویی فرصت زیادی نبود تا با او از قرآن سخن بگویم. همچنین، این افراد بسیار شرور هستند و اصلاً قرآن را نمی‌شناسد. اگر قرآن را می‌شناختند با تیر و اسلحه به مردم حمله نمی‌کردند. در تهران نیز در بخش اداری فعالیت می‌کنم و کمتر با مجرمان سروکار دارم.

ایکنا – در زمان عملیات قرآن تلاوت می‌کردید؟

بله، قبل از درگیری‌ها، قرآن آرامش خاصی به بنده می‌داد. لذا همیشه آیت‌الکرسی را تلاوت می‌کردم و به دوستان نیز تلاوت آن را توصیه می‌کردم. همچنین، با دوستان ختم صلوات می‌گرفتیم تا از عملیات سربلند بیرون بیاییم.

گفت‌وگو از زینب رحیمی

انتهای پیام 

captcha