لباس عاشورایی؛ نقطه عطف یک گردش جدید در حوزه پوشاک/ افتتاح سومین نمایشگاه
کد خبر: 3757325
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

لباس عاشورایی؛ نقطه عطف یک گردش جدید در حوزه پوشاک/ افتتاح سومین نمایشگاه

گروه جامعه ــ سومین نمایشگاه لباس عاشورایی صبح امروز در تالار وحدت افتتاح و از فردا آماده بازدید عموم علاقه‌مندان است.

لباس عاشورایی؛ نقطه عطف یک گردش جدید در حوزه پوشاک/ افتتاح سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

به گزارش ایکنا؛ سومین نمایشگاه لباس عاشورایی امروز با حضور مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس، رؤسای اصناف کشور، طراحان و هنرمندان حوزه مد و لباس در تالار رودکی برگزار و سپس این نمایشگاه به صورت رسمی در طبقه دوم تالار وحدت آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم محبوبه الهی، دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی به تشریح روند برگزاری این دوره از نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: از مرداد ماه سال جاری به همت بنیاد ملی مد و لباس و مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک اقدامات مربوط به این نمایشگاه آغاز و برای اولین بار دو طی سه روز با حضور جمعی از طراحان نمادها و نشانه‌‌های عاشورایی بر روی لباس‌ها پیاده شد.

دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی از برگزاری دو مسابقه تصویرسازی لباس عاشورایی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: مرحله اول این مسابقه در دانشگاه علمی کاربردی برگزار و 20 برگزیده این مسابقه روز دوشنبه در مرحله دوم این مسابقه شرکت می‌کنند تا نفرات برتر معرفی شوند و امیدواریم این طرح‌‌های برتر به مرحله تولید انبوه رسیده در اختیار علاقه‌‌مندان به امام حسین(ع) قرار گیرد.

باید جامعه را با مباحث علمی پوشاک آشنا کنیم

وی تصریح کرد: مباحث زیادی در حوزه مبانی علمی، روانشناسی رنگ‌‌ها، فرم‌ و نقش و ... حوزه لباس وجود دارد که در جامعه ما شناخته نشده است، گفت: باید جامعه را با مباحث علمی پوشاک آشنا کنیم.

الهی از برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی در طول برگزاری این نمایشگاه که از 28 مهر ماه تا چهارم آبان ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، نیز خبر داد و گفت: امیدواریم جوانان و دانشجویان که موتور محرک جریان پوشاک هستند حضور پررنگ‌تری در رویدادهای مربوطه داشته باشند.

در ادامه این مراسم و پس از مدیحه‌سرایی، حمید داورزنی نماینده اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه تلاش شده بود مراسم افتتاحیه پربارتر باشد اما به دلیل مشکلات پیش آمده این مهم محقق نشد، گفت: در مراسم اختتامیه شاهد اثرات این جشنواره خواهیم بود.

وی افزود: اگر در ایام محرم سال جاری پوشاک بانوان و آقایان را مشاهده می‌کردیم خود نمایشگاه عظیمی بود. در این حوزه عیب‌‌های زیادی داریم که باید دیده و برطرف شود و ما هنوز حتی اول راه هم نیستیم.

مد یک فرهنگ است برای آن ارزش قائل شویم

داورزنی افزود: ما مناسبت‌های زیادی مثل روز کودک، روز دختر، روز مادر، روز جانباز و ... داریم؛ اگر نمایشگاه‌های پوشاک به این مناسبت‌ها نزدیک شود می‌توانیم معایب و ایرادات کارهایمان را ببینیم و برطرف کنیم. مد یک فرهنگ است و اگر برای مد ارزش قائل باشیم به عنوان یک ایرانی مسلمان به هویت خواهیم رسید.

منصور تیرگر، رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران عنوان کرد: در گذشته ما پتانسیل‌ها را ندیدیم و مصرف کننده ما به دلیل عدم توجه ما رهاشدگی نسبت به فرهنگ پوشاک احساس می‌کند و لباس عاشورایی می‌تواند نقطه مشترک برای همسویی افکار و اصلاح این مسئله باشد.

لباس عاشورایی نقطه عطف یک گردش جدید در حوزه پوشاک است

وی لباس عاشورایی را نقطه عطف برای یک گردش جدید در حوزه پوشاک عنوان و از همه فعالان صنعت پوشاک دعوت کرد با مشارکت همدیگر در این رویداد فعالیت کنند.

سومبات هاکوپیان، رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه نیز عنوان کرد: در روزهای مقدسی قرار داریم و آنچه مهم است این است که این روزها وحدتی بین همه اندیشمندان در صنعت پوشاک به وجودآورده و این برای من ارزشمند است. من جزو کسانی هستم که اقلیت بودن را قبول ندارم و قبل از ارمنی بودن خودم را ایرانی می‌دانم. امروز برای اولین بار است که پذیرفته‌ایم طراحی یک اندیشه و فکر است که می‌توانیم آن را تکامل دهیم.

جاهایی را خالی گذاشته‌ایم که دیگران آنها را پر کردند

هاکوپیان افزود: اگر جوانان را آزاد بگذاریم، آزاد به این معنی که بتوانند آزاد و درست فکر کنند، می‌توانند جاهای خالی فرهنگمان را پر کنند. ما جاهایی را در فرهنگمان خالی گذاشته‌ایم که دیگران آمده و آن جاهای خالی را پر کرده‌اند اما من به آینده کشور و این صنعت اطمینان خاطر دارم.

وی تصریح کرد: ما با کالاهای خارجی مخالف نیستیم بلکه با هر چیزی که منافع ملی ما را به خطر بیندازد مخالفیم. کمبود مواد اولیه دوران گذر است؛ ما روزهای سخت‌تری از این را هم گذرانده‌ایم؛ از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

حوزه مد بهترین راه برای وارد شدن به مسائل فرهنگی است

محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان تهران نیز طی سخنانی به علاقه جوانان و حتی افراد مسن به مد اشاره و بیان کرد: حوزه مد بهترین راه برای وارد شدن به مسائل فرهنگی است. تولید کنندگان کم کم در حال ورود به حوزه تولید کیف، ساک، چمدان، کوله‌پشتی و ... هستند اما اگر طرحی که می‌زنند را مردم نخرند دچار مشکل خواهند شد و این بر عهده بزرگ‌ترهای این حوزه است که کالاهای خوب ایرانی را تولید و مردم را به خریدن این محصولات تشویق کنند.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز طی سخنانی به حملات سامان‌یافته و هدفمند به آموزه‌های دینی به کمک صنعت مد و لباس اشاره و اظهار کرد: تلاش‌های طراحان و تولید‌کنندگان ما در حوزه لباس عاشورایی پاسخی به آن حملات  و نمایانگر پرچم‌داری قیام امام حسین(ع) است.

وی با اشاره به درخت نخل به عنوان عنصری که در تشییع پیکرهای شهدای عاشورا مورد استفاده قرار گرفت و در طول تاریخ به عنوان نماد مقاومت مطرح شد، گفت: لباس بلندی که در گذشته آقایان و بعضاً بانوان در ایام محرم استفاده می‌کردند به همان معنای نماد استقامت و نقش حامل همین مفهوم را دارد.

قبادی بر لزوم توجه به مبانی فکری و مفهومی و قرار دادن این مبانی در اختیار هنرمندان اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که مبانی نظری وارد دانشگاه‌ها نشده که خوشبختانه در این دوره از نمایشگاه همکاری دانشگاه‌ها را کنار خود داشتیم؛ غرض این است که موضوعاتی که بر اساس نیازهای جامعه شکل می‌گیرد وارد دانشگاه‌ها شود و فرزندان این جامعه برای رفع آنها فکر کنند.

وی در پایان از افزایش مشارکت طراحان خبر داد و ضمن اظهار امیدواری از اینکه در سال آینده اقلام اربعین بیشتر طراحی و تولید شود، گفت: برآوردهای غیر رسمی نشان از تأثیرگذاری جدی فعالیت‌ها در حوزه لباس عاشورایی بر جامعه دارد و تلاش این است که تولیدکنندگان نسبت به محصولاتی که تولید می‌کنند تفکر داشته و محصولات مخالف با اندیشه و فرهنگ را تولید نکنند.

به گزارش ایکنا؛ سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با نمایش بیش از 100 طرح از فردا یک‌شنبه 29 مهر ماه تا چهارم آبان ماه از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه‌‌مندان است.

گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!

انتهای پیام

captcha