اجماع نخبگانی؛ گام اول تکمیل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت/ الزامات گفتمان‌سازی الگو در رسانه‌ها
کد خبر: 3757682
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
بیژن مقدم عنوان کرد:

اجماع نخبگانی؛ گام اول تکمیل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت/ الزامات گفتمان‌سازی الگو در رسانه‌ها

گروه سیاسی ــ مدیرمسئول سایت الف، اجماع نخبگانی را اولین مرحله تبدیل‌شدن الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت به الگوی نهایی خواند و گفت: مقام معظم رهبری می‌توانستند این متن ارسال شده را مانند برخی از سیاست‌های کلی نظام تأیید و ابلاغ کنند، اما ایشان این بحث را باز گذاشتند تا نظرات و پیشنهادات درصد بیشتری از جامعه نخبگانی اخذ شود که نهایتا یک متن متقن، غنی و قابل اتکا از آن استخراج شده که مورد اجماع بخش زیادی از نخبگان باشد تا در ادامه بتوان آن را به باور عمومی تبدیل کرد.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در پیامی دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخواندند؛ سندی که قرار است الگوی پیشرفت کشور برای پنجاه سال آینده باشد.

اجماع نخبگانی؛ هدف رهبر معظم انقلاب از فراخوان تکمیل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

بیژن مقدم، مدیر مسئول سایت الف و از فعالان رسانه‌ای باسابقه کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت ایجاد اجماع ملی نخبگانی در زمینه فراخوان رهبر معظم انقلاب برای ارتقا و تکمیل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: نکته اول این است که برخی افراد در خصوص اصل این اسناد بالادستی که می‌تواند نقشه راه حرکت کشور باشد تردیدهایی ایجاد می‌کنند و شاهد مثال آنها هم کم‌توجهی یا بی‌توجهی به برخی اسناد بالادستی موجود در برنامه‌ریزی‌ها و اجراست. براین مبنا این اشکال مطرح می‌شود که اساسا کشور چه نیازی به اینگونه اسناد دارد؟ این سؤال پاسخ روشنی دارد. هر کشوری برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت، نیاز دارد که با آینده‌نگری و آینده‌پژوهی، چشم‌انداز نهایی خودش را ترسیم کند و هم اینکه آرمان‌ها، ارزش‌ها و مبانی خودش را کاملا شفاف مطرح کرده و مسیرش را برای رسیدن به آنها روشن کند.

وی افزود: بنابراین تدوین نقشه راهی که 50 سال آینده را ترسیم کرده، آن هم در شرایطی که دشمنان انقلاب از جمله آمریکا برای نظام جمهوری اسلامی ایران عمر کوتاهی را متصور هستند، اقدام قابل توجه و با ارزشی است و نشان می‌دهد نظام برای آینده کشور برنامه بلندمدت دارد.

مقدم اظهار کرد: اما برای اینکه این الگو و برنامه 50 ساله به خوبی پیش برود حتما نیازمند طی یکسری مراحل مقدماتی است که اولین آن اجماع نخبگانی است؛ اجماع به این معنا نیست که همه این الگو را بپذیرند و هیچ مخالفی نداشته باشد بلکه بدین معناست که از نظرات اکثریت نخبگان و اندیشمندان استفاده شده و معدل و خروجی کار برای جامعه نخبگانی کشور قابل قبول باشد. اگر این اجماع حاصل شد همان عناصر، اندیشمندان و صاحب‌نظران در مرحله تبیین الگو نیز وارد شده و نظرات خود را ارائه می‌دهند تا این الگو به متن جامعه هدایت شود.

مدیر مسئول سایت الف اظهار کرد: اگر این مرحله به درستی طی شد در جامعه نیز نسبت به این راه و الگو یک باور عمومی ایجاد می‌شود و هر یک از آحاد جامعه در هر مسئولیتی جهت حرکت خود را به سمت این الگو تنظیم می‌کند. مرحله بعدی، تدبیر و برنامه است؛ برنامه‌ای که باید براساس این الگو نوشته شود و اعم از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت است. همه این برنامه‌ها باید با نگاه به آن الگوی اصلی تدوین شود.

وی ادامه داد: گام نهایی نیز اجرا است؛ آن هم اجرایی که اتفاقا قدم به قدم و گام به گام است. وقتی صحبت از برنامه 50 ساله است بدین معنا نیست که در سال پنجاهم حرکت کنیم و به نقطه هدف نهایی برسیم. در واقع در مسیر اجرا در هر سال باید درصدی از هدف نهایی و پیش‌بینی شده در سند محقق شود.

مقدم عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌توانستند این متن ارسال شده را مانند برخی از سیاست‌های کلی نظام تأیید و ابلاغ کنند، اما ایشان این بحث را باز گذاشته‌اند تا صاحب‌نظران بیشتری در این باره مشارکت کنند و نظرات و پیشنهادات درصد بیشتری از جامعه نخبگانی شنیده و اخذ شود تا یک متن متقن، غنی و قابل اتکاء از آن استخراج شود که مورد اجماع بخش زیادی از نخبگان بوده تا در ادامه بتوان آن را به باور عمومی تبدیل کرد.

الزامات ایفای نقش مؤثر رسانه‌ها برای گفتمان‌سازی الگوی پیشرفت در جامعه

مدیر مسئول اسبق روزنامه جام جم درباره نقش رسانه‌ها در همراه ساختن جامعه با این الگو و تبدیل آن به گفتمان غالب جامعه گفت: انجام همه مراحل ذکرشده، نیازمند پیوست‌های رسانه‌ای خاص خودش است. در واقع نه فقط این الگو بلکه هر اقدام زیربنایی در کشور در صورتی می‌تواند به موفقیت برسد مگر اینکه در کنارش پیوست فرهنگی یا رسانه‌ای وجود داشته باشد و در این قضیه هم سهم رسانه‌ها باید مشخص شود.

وی یادآور شد: یکی از نکاتی که باعث می‌شود خود رسانه‌ها نسبت به این الگو وارد عمل شوند این است که خود آنها به ارزش و اهمیت این الگو پی ببرند. بنابراین لازم است جلسات متعددی از سوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رسانه‌ها برگزار شود تا رسانه‌ها نسبت به این الگو و نحوه ورود به عرصه آگاهی‌بخشی آن اطلاعات درستی پیدا کنند. رسانه‌ای که اطلاعات نداشته باشد و به ضرورت این الگو واقف نشده باشد یا با شبهات ذهنی در خصوص آن درگیر باشد نمی‌تواند به گفتمان‌سازی عمومی در این عرصه کمک کند.

مقدم با بیان اینکه خود رسانه‌ها هم بخشی از مراحل تبیینی این الگو هستند، گفت: لذا لازم است نشست‌های متعددی با آنها برگزار شود تا اهمیت مسئله به خوبی برای آنها تبیین شود تا بعد به میدان تبیین و اطلاع‌رسانی دقیق نسبت به مراحل مختلف این الگو تا اجرا وارد شوند. به عبارتی بدون رسانه، اعم از رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی در اختیار جبهه انقلاب و نیروهای داخلی، عملا هر کاری انجام شود نمی‌تواند به نتیجه مطلوب رسیده و جامعه را با این الگو همراه سازد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

 

captcha