بقعه محمدبن‌خلیلان؛ ستاره‌ای بر تارک آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3766228
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴

بقعه محمدبن‌خلیلان؛ ستاره‌ای بر تارک آذربایجان‌غربی

گروه اجتماعی-رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ارومیه درخصوص بقعه محمدبن‌خلیلان تصریح کرد: فرد دفن‌شده در این بقعه، محدث و تابع صحابه حضرت‌مهدی(عج) در عصر غیبت صغری بوده و بیش از هزار سال است که در شهر ارومیه قرار دارد.

بقعه محمدبن‌خلیلان؛ ستاره‌ای بر تارک آذربایجان‌غربی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، بابایی، عصر امروز، 30 آبان‌ماه، در جریان بازدید خبرنگاران از موقوفات ارومیه، بااشاره به اینکه فرد دفن‌شده در بقعه محمدبن‌خلیلان، محدث و تابع صحابه حضرت مهدی(عج) در عصر غیبت صغری بوده است، افزود: این بقعه، بیش از هزار سال است که در شهر ارومیه قرار دارد.
وی ادامه داد: پدرش خلیلان‌بن‌علی‌عباسی از نوادگان عتاب‌بن‌سعید که در عصر حضرت امام رضا(ع) زندگی می‌کرد، بود، این خاندان همه از علما و محدثین شیعه بودند که نسب آنها به عتاب بن اسید می‌رسید و پیامبر اکرم(ص) بعد از فتح مکه، در سال هشتم هجری، عتاب‌بن‌اسید را که جوان صالح و فاضلی بود، والی مکه قرار داد.
بابایی بابیان اینکه محمدبن‌خلیلان از نوادگان همین صحابه گرانقدر رسول اکرم(ص) است، تصریح کرد: محمدبن‌خلیلان در نیمه دوم قرن سوم هجری در شهر بصره در خاندان علم متولد شد و بعد از بلوغ، وقتی که قدرت درک حدیث و یادگیری پیدا کرد، از پدرش خلیلان احادیث را شنید و بعدها از آنجا کوچ و به بغداد که مرکز علم در آن اعصار بود، وارد شد.
وی افزود: مرقد مطهر و نورانی این تابع صحابه حضرت امام زمان(عج) بیش از هزار سال سال است که در شهر ارومیه قرار دارد و بنای تاریخی مقبره وی با قدمت معماری مربوط به عصر صفوی احداث گردیده که مردم از گذشته زائر این بقعه مقدسه بوده‌اند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ارومیه بااشاره به آغاز طرح جامع این بقعه از سال 90 خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و کم‌کاری مسئولان مربوط در طول دوران و اکنون، کمتر توجهی به این بقعه شده است، ولی ازسال ۹۰ اداره اوقاف ارومیه با همکاری میراث فرهنگی استان، طرح جامع این بقعه را آغاز کرده و با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان مرحله بازسازی این بقعه متبرکه را آغاز کرده است.

بقعه محمدبن‌خلیلان؛ ستاره‌ای بر تارک آذربایجان‌غربی
موقوفه بهاالملک طسمالو، دارای 320 رقبه است
رئیس اداره اوقاف وامور خیریه ارومیه در حاشیه بازدید از موقوفه بهاالملک طسمالو نیز گفت: این موقوفه با مساحت ۷۰۰ طناب محلی، دارای ۳۲۰ رقبه بوده که با نیت کمک به ایتام، مستمندان، حوزه علمیه و نذر سیدالشهدا درسال ۱۲۷۷ هجری قمری وقف گردیده و از جمله کاربری‌های این موقوفه، زراعی، صنعتی و تاسیسات است.

بقعه محمدبن‌خلیلان؛ ستاره‌ای بر تارک آذربایجان‌غربی
موقوفه فتح‌الله‌خان‌سرتیپ؛ وقف سیدالشهدا
بابایی در ادامه بازدید از موقوفات فتح‌الله‌خانر‌ستیپ حیدرلو، بیان کرد: کل موقوفات فتح‌الله‌خان‌سرتیپ ۱۸۰۰ هکتار بوده که از این مساحت ۱۵۰ هکتار بعد از تفکیک اراضی به شرکت نزاجای ارتش واگذار شد و ارتش با تغییر کاربری و تبدیل آن به ۳۴۰۰ رقبه واحد مسکونی و ۲۰۰ رقبه فضای ورزشی، مسجد و بهداشتی، تحت نظارت اداره اوقاف به پرسنل خود واگذار کرد.
وی بابیان اینکه این موقوفه در سال ۱۳۳۱هجری قمری وقف شده است، خاطرنشان کرد: ثمرات این موقوفه نذر سیدالشهدا بوده و تمامی رقبه‌های این موقوفه، دارای مستند هستند و درآمد حاصل از این واحدهای مسکونی نیز صرف اجرای نیت که همان سیدالشهدا و برپایی موکب در اربعین است، می‌شود.
انتهای پیام

captcha