رویکرد انقلاب اسلامی در مدیریت شکاف‌های اجتماعی بررسی شد
کد خبر: 3780575
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
در قالب دو نشست تخصصی؛

رویکرد انقلاب اسلامی در مدیریت شکاف‌های اجتماعی بررسی شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ دو نشست علمی تخصصی «رویکرد انقلاب اسلامی در مدیریت شکاف‌های اجتماعی با تأکید بر اقلیت‌های قومی و مذهبی» و «اقلیت‌های دینی و مشارکت سیاسی پس از انقلاب اسلامی» به همت گروه ادیان ابراهیمی پژوهشکده ادیان و فرق پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) برگزار شد.

به گزارش ایکنا، در این نشست علمی که با حضور اساتید، صاحب‌نظران و محققان پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) برگزار شد، احمد زارعان، ارائه‌دهنده موضوع «رویکرد انقلاب اسلامی در مدیریت شکاف‌های اجتماعی با تاکید بر اقلیت‌های قومی و مذهبی» و محمد مهربان ارائه‌دهنده موضوع «اقلیت‌های دینی و مشارکت‌های سیاسی پس از انقلاب اسلامی» بودند. محمدصادق احمدی نیز دبیری علمی این نشست را برعهده داشت.
 
احمد زارعان، پژوهشگر جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه در این نشست ضمن تبریک چهلمین سال انقلاب اسلامی و گرامیداشت ایام ۹ دی و ۱۹ دی اظهار کرد: بحمدلله طی چهار دهه گذشته به برکت انقلاب اسلامی دستاورد‌های ارزشمندی را در کشورمان شاهد هستیم.

وی افزود: توسعه و پیشرفت در عرصه‌های داخلی و بومی‌سازی علوم هم چنین عرصه بین‌المللی، ایستادگی همه جانبه مقابل دشمنان نظام و انقلاب و ارتقای سطح بینش و آگاهی‌های عمومی جامعه تماماً به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی است.

زارعان در ادامه به شکاف‌های اجتماعی فعال و غیرفعال جامعه اشاره کرد و گفت: این شکاف‌ها بعضاً موجد علم سیاسی می‌شوند و در واقع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بحران در جامعه گردند، همچنین شکاف‌های اجتماعی غیرفعال می‌بایست پروسه هویت سازی طی کنند که منجر به خودآگاهی قومی – مذهبی، نژادی خواهد شد.

این محقق جامعه‌شناسی با اشاره به وضع حال حاضر کشورمان افزود: اگر انقلاب اسلامی را در دو محیط داخلی و بین‌المللی در نظر بگیریم چگونه می‌توانیم نقش اثر بخشی را در این عرصه‌ها ایفا کنیم؟

وی با بیان اینکه امروز م‍ؤلفه‌هایی همچون مذهب، قومیت و عامل زبانی می‌تواند ساختار اجتماعی و فرهنگی کشورمان را تشکیل دهد، گفت: وحدت قومی و مذهبی داریم، ولی به از نظر زبانی متفاوت هستند. ما دارای ۵ گروه اجتماعی مشخص داریم که شامل بلوچ، ترک، عرب، ترکمن و کرد‌ها هستند و البته لر‌ها را جزء اقوام فارس به شمار آورده‌ایم و البته این ۵ گروه قابل شناسایی بوده در عین همراهی با نظام و انقلاب اسلامی با اکثریت فارسی زبانان هیچ اشتراکی ندارند.

در ادامه محمد مهربان با موضوع «اقلیت‌های دینی و مشارکت سیاسی پس از انقلاب اسلامی» به ارائه نکاتی اظهار کرد: وقوع انقلاب اسلامی به عنوان سرآغاز احیای دین در همه عرصه‌ها نوعی بشارت برای همه ادیان ابراهیمی بود.

این محقق جامعه‌شناسی افزود: ظهور مجدد اسلام توسط انقلاب اسلامی بشارتی بود برای ادیان دیگر، چرا که هیچ نام و حرفی از آن ادیان نبود و با استقرار نظام اسلامی توانستند به جایگاهی که باید داشته باشند برسند و لذا از وقوع انقلاب استقبال کردند.

مهربان ادامه داد: جمهوریت به عنوان یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی و مصداق بارز مشارکت سیاسی در حوزه‌های مختلف به ویژه حضور فعال اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ادیان و اقلیت‌های دینی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: امروز اقلیت‌های دینی و مذهبی به برکت انقلاب اسلامی توانسته‌اند در بسیاری از صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظام اسلامی قد کشیده و حرفی برای گفتن داشته باشند، در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم آیا وضع اقلیت‌های دینی و مذهبی امروز نسبت به سال ۵۷ و عصر رژیم ستم شاهی بدین رول بود؟

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: علی رغم این توسعه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که برکت نظام و انقلاب اسلامی صورت گرفته است، متاسفانه هنوز کار جدی برای معرفی این دستاورد‌ها نشده که امید است کسانیکه به نوعی در عرصه فرهنگی، اجتماعی صاحب نظر هستند این نکات را بیان کنند تا تفاوت‌های امروز با دیروز مشخص گردد.

در پایان این نشست ۱۲۰ دقیقه‌ای سوالاتی از سوی اساتید و صاحب‌نظران حاضر در نشست مطرح شد که زارعان و مهربان پاسخ گفتند.

انتهای پیام
captcha