ارائه راهکارهایی به مجلس برای افزایش بودجه قرآنی 98/ عضویت کمیته امداد در کمیسیون
کد خبر: 3780919
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
در پنجاهمین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن مطرح شد؛

ارائه راهکارهایی به مجلس برای افزایش بودجه قرآنی 98/ عضویت کمیته امداد در کمیسیون

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن عملکرد کارگروه‌های پنج‌گانه این کمیسیون مورد ارزیابی قرار گرفت و با عضویت کمیته امداد در این کمیسیون نیز موافقت به عمل آمد.

بررسی شش دستور و پیش دستور در جلسه کمیسیون تبلیغی و ترویجی / عضویت کمیته امداد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز، 23 دی‌‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از معاونان و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با تأکید بر برگزاری منظم جلسات کمیسیون، گفت: مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی، این کمیسیون را یکی از جدی‌ترین کمیسیون‌ها در برگزاری جلسات معرفی کرده‌اند.
وی با بیان سه پیش‌دستور و سه دستور این کمیسیون، افزود: ذیل این کمیسیون، پنج کارگروه، فعال است که عبارت از کارگروه «قرآن و هنر»، «قرآن و رسانه»، «قرآن، نشر و تبلیغات دینی»، «قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل» و «هماهنگی مسابقات قرآن کشور(ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور)» است.
فقهی‌زاده همچنین به حضور «سیدحسین موسوی‌بلده» برای اولین بار در جلسه کمیسیون اشاره و اظهار کرد: ایشان به نمایندگی از شهرداری تهران و در مقام مدیر اجرایی شورای راهبردی قرآنی شهرداری تهران حضور دارند.
بر اساس گزارش ایکنا، اولین پیش‌دستور این جلسه که مورد بررسی قرار گرفت، استماع گزارش‌عملکرد کارگروه‌های تخصصی کمیسیون بود. هر یک از این کارگروه‌ها از بدو تأسیس تاکنون بین چهار تا شش جلسه برگزار کرده‌اند.
در این بخش، ابتدا سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر ارشاد و رئیس کارگروه قرآن و هنر به ارائه گزارش خود پرداخت و گفت: کارگروه قرآن و هنر، متشکل از سازمان امور سینمایی، معاونت هنری، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد فارابی، سازمان صدا و سیما، اداره کل دفتر تبلیغ و ترویج، دفتر گسترش آموزش‌های هنری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی، اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی و دو عضو صاحب‌نظر حقیقی در حوزه هنر است.
حسینی با اشاره به اینکه این کارگروه از ادغام دو کارگروه قرآن و هنر و قرآن و سینما راه‌اندازی شده است، افزود: این کارگروه تاکنون چهار جلسه برگزار کرده است که مهم‌ترین اقدامات آن تصویب اولویت‌های کاری کارگروه تا پایان سال 1398، استماع و بررسی گزارش فعالیت‌های قرآنی سازمان امور سینمایی در حوزه جشنواره‌ها و تولیدات قرآنی و ارائه نظرات اعضا بوده است.
وی بیان کرد: اولویت‌گذاری مقوله هنر و استانداردسازی تعاریف در این حوزه و برنامه‌ریزی برای موضوع تربیت سرمایه انسانی توانمند و خلاق در حوزه تولید آثار هنری ـ قرآنی برای سال‌های 98 و 99 و تعریف پروژه‌های اجرایی سند راهبردی در حوزه فعالیت‌های هنری ـ قرآنی در قالب 18 پروژه ملی با اولویت تولید آثار ملی ممتاز و تربیت سرمایه انسانی در حوزه تخصصی از دیگر اقدامات این کارگروه تاکنون بوده است.
در ادامه نیز محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه قرآن، نشر و تبلیغات به بیان فعالیت‌های این کارگروه پرداخت و گفت: این کارگروه، حاصل ادغام دو کارگروه قرآن و نشر مکتوب و قرآن و تبلیغات دینی است که تاکنون موفق به برگزاری سه جلسه شده است.
وی افزود: مهم‌ترین اقداماتی که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته است، شامل تصویب اولویت‌های کاری کارگروه تا پایان سال 1398، تصویب نهایی پروژه‌های ملی و بین‌المللی در حوزه نشر و تبلیغات دینی ذیل سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و بررسی نهایی فهرست بهای فعالیت‌های حوزه نشر و تبلیغات دینی و تعاریف کیفی برای اجرایی‌سازی سند بوده است. همچنین آغاز برنامه مطالعه ملی وضعیت‌سنجی نشر مکتوب قرآنی در کشور از ابتدای انقلاب تاکنون و آسیب‌های این حوزه در قالب یک مطالعه ملی از جمله مهم‌ترین اقدامات بوده است.
در ادامه نیز ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس کارگروه قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل به بیان اقدامات این کارگروه پرداخت.
وی با اشاره به اینکه این کارگروه تاکنون شش جلسه برگزار کرده است، گفت: برخی اعضای کارگروه قرآن و فعالیت‌های بین‌المللی تغییر کرده و در دوره جدید فعالیت‌های این کارگروه، اعضای جدید حضور دارند.
ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر اینکه اولویت‌های کاری کارگروه تا پایان سال 1398 تصویب شده است، اظهار کرد: همچنین تقویم جلسات نیز معین شده است و در ادامه برنامه‌های جامع قرآنی در خارج از کشور تصویب شده است که به تصویب شورای سیاست‌گذاری بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز رسیده است. همچنین مدل تقسیم کار فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی بین دستگاه‌های قرآنی فعال در خارج تدوین و تصویب شده و پروژه‌های اجرایی‌سازی برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور نیز تدوین شده است.
وی اظهار کرد: تنها نکته‌ای که وجود دارد به برنامه بودجه سال 98 بازمی‌گردد که افت شدیدی پیدا کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعاً بسیاری از برنامه‌ها که براساس برنامه‌های گذشته تدوین و تصویب کرده‌ایم، حتماً تغییر جدی پیدا خواهد کرد.
در ادامه این جلسه نیز محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و رئیس کارگروه قرآن و رسانه به بیان اقدامات این کارگروه پرداخت و گفت: این کارگروه حاصل ادغام دو کارگروه قرآن و رسانه و مطبوعات و قرآن و فضای مجازی بود و ازجمله اعضای آن می‌توان به مرکز رسانه‌های دیجیتال، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی، جهاد دانشگاهی و ... اشاره کرد.
سلطانی‌فر افزود: مشخص کردن ظرفیت رسانه‌های ویژه امور قرآنی و یا رسانه‌هایی که بخش‌های قرآنی دارند، بررسی گزارش‌های سازمان صدا و سیما و واکاوی نرم‌افزارهای مختلف و... را نیز مورد رصد قرار داده‌ایم.
بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بیان برخی اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد که ذیل کارگروه قرآن و مسابقات فعالیت دارد، گفت: ستاد عالی هماهنگی مسابقات، قدیمی‌ترین کارگروه کمیسیون است که در سال 1375 با توجه به ضرورتی که در کشور احساس شده است با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور وقت فعالیت خود را در سازمان اوقاف آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه این ستاد 21 عضو دارد، افزود: در مجموع سال‌هایی که ستاد فعالیت داشته است، قریب به 400 جلسه توسط خود ستاد، شورای معین و پنج کمیته که زیر مجموعه‌ آن هستند، برگزار شده که خروجی این جلسات بالغ بر دو هزار مصوبه بوده است.
حسینی در ادامه به اهم فعالیت‌های این ستاد در دو سال گذشته پرداخت و بیان کرد: تدوین برنامه جامع مسابقات قرآن کشور یکی از اقدامات بوده است و کار کارشناسی بسیار عمیقی در مورد سند آن صورت گرفته است. در حال حاضر هیچ مسابقه ملی و بین‌المللی در کشور بدون مجوز ستاد برگزار نمی‌شود. در سالی که گذشت به طور متوسط 700 نفرروز نظارت بر مسابقات ملی و بین‌المللی داشته‌ایم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز در زمینه فنی و انضباطی از جمله اقداماتی است که توسط ستاد صورت می‌گیرد. در ابتدای هر سال تقویم مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران را منتشر و از نفرات برتری که در مسابقات بین‌المللی حضور داشته‌اند و دستگاه‌هایی که رتبه‌های برتر را در مسابقات کسب می‌کنند، تجلیل می‌کنیم.
پس از پایان گزارش‌عملکرد مسئولان کارگروه‌های پنج‌گانه، عبدالهادی فقهی‌زاده، دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر اینکه جلسات کمیسیون محدود به جلساتی در این سطح نیست، گفت: کارهای موثری در حال شکل گرفتن است که در طول سال هماهنگی‌ا و پیگیری‌ها ادامه دارد. این کارگروه‌ها با حضور اکثر اعضا برگزار می‌شود. اگر رؤسای این کارگروه‌ها از مجموعه وزارت ارشاد بوده است، خودخواسته بوده و در انتخاب‌ها هیچ سازمانی بر سازمان دیگری ارجحیت نداشته است.
در ادامه نیز هر کدام از حاضران در جلسه به بیان نظرات خود در مورد عملکرد کارگروه‌ها پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه گزارش‌های خوبی ارائه شد، گفت: همانگونه که همه استحضار دارند نقش این کارگروه‌ها در حوزه هماهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی روند علمی کارهایی که در کمیسیون باید انجام گیرد، است.
وی با اشاره به اینکه منظم‌ترین کمیسیون و به‌روزترین کمیته‌ها مربوط به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم است، افزود: بهتر بود در گزارش‌های ارائه شده مقداری ملموس‌تر و نزدیک‌تر دستاوردها تشریح می‌شد. در کارگره بین‌الملل تقریباً این کار صورت گرفته است.
محمدی با بیان اینکه در بخشی از گزارش‌دهی‌ها به نقش بودجه اشاره شد، گفت: بودجه قرآنی کشور از 100 میلیارد تومان به 27 میلیارد در لایحه دولت رسیده است. گفت‌وگوهایی با مجلس صورت گرفته است تا این رقم افزایش یابد.
وی بیان کرد: غیر از اینها راهکارهای دیگری برای افزایش بودجه قرآنی در نظر گرفته شده است که اجماع نسبی نمایندگان را نیز به همراه خود دارد. امروز صبح که کمیسیون تلفیق بحث‌های خود را آغاز کرده است در دستور کار قرار گرفته است. یکی از این راهکارها اختصاص دو دهم درصد از بودجه شرکت‌ها هست که مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیدواریم هر کدام از سازوکارها که به نتیجه می‌رسد در اجرایی‌سازی مصوبات کمک کند.
در ادامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در سخنان کوتاهی گفت: زمانی که بحث کارگروه‌ها و چابک‌سازی و ادغام کارگروه‌ها مطرح بود، تلاش کردیم تا با ادغام کارگروه‌هایی که همگرا هستند، شتابی به فعالیت‌ها داده شود و فرصتی برای تأثیرگذاری بیشتر کمیسیون فراهم شود.
وی افزود: در دو قسمت توفیقات نسبی حاصل شده است. توفیق اول این است که جلسات روند برگزاری خود را به دست آورده و طی چند ماه برگزاری این تعداد جلسه در هر کدام از کارگروه‌ها امیدوارکننده بوده و یک قدم رو به جلو است. نکته دوم نیز این است که قرار بود هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد کارگروه‌ها را داشته باشیم تا فعالیت‌ها آنها دیده شود و احساس کنند که نظارتی بر آنها وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تقسیم کار و تصویب اولویت‌ها در سال 98 که همه کارگروه‌ها آن را انجام داده‌اند، کمک می‌کند به اینکه سال آینده را با چشم‌انداز روشن‌تری آغاز کنیم. ترسیم اولویت‌ 98 عملاً کار کمیسیون را می‌تواند به پیش ببرد. در هر کارگروه چند اقدام خوب انجام شده است که امیدها را ایجاد می‌کند و الان برگزاری این جلسه نتیجه کارکرد کارگروه‌ها هست.
صالحی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از طریق دستور جلساتی که کارگروه‌ها بر روی آن کارهای علمی و اجرایی مناسب را انجام داده‌اند، دستور جلسات متراکمی را برای کمیسیون داشته باشیم.

فقهی‌زاده: سال گذشته اعتباری نگرفتیم

در بخش دیگری از این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه امسال بودجه و اعتبار خاص داریم، گفت: در سال 96 هیچ اعتباری از سوی شورای توسعه دریافت نکردیم که البته مقتضیات خود را داشت. خوشبختانه این بودجه الان وجود دارد و امیدوار هستیم این راه که با جدیت آغاز شده است، ادامه یابد.
بخش دیگری از این جلسه به پیش‌دستور دوم با عنوان «ارائه گزارش عملکرد نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری» شامل سه نهاد شورای عالی قرآن، کمیته اعزام قاریان و مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی اختصاص یافت.
در این بخش، ابتدا گزارشی تصویری از فعالیت‌های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران پخش شد و پس از آن علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن به ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

مراحل تهیه مصحف ویژه ایران
سرابی گفت: این مرکز از اوایل دهه هفتاد با تدبیر مقام معظم رهبری و با هدف سیاست‌گذاری و هماهنگ‌سازی در امر کتابت، چاپ و نشر قرآن کریم و به طور ویژه تهیه مصحف ویژه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. بعد از مدت زمان کمی از فعالیت، دو محور مهم برای ادامه فعالیت در نظر گرفته شد که یکی از آنها بحث تحقیق و پژوهش در ارتباط با رسم‌الخط مصحف شریف بود. این یک موضوع پرچالش در جهان اسلام است.
وی افزود: اهل تسنن بر کتابت قرآن بر اساس رسم کهن قرآن و یا رسم عثمانی تأکید دارند و این خود نکته‌ای بود که برای ایران در قبل و بعد از انقلاب چالش ایجاد کرده بود. بنابراین ضروری بود تا در این زمینه تحقیقات و پژوهش‌های وسیعی صورت بگیرد و رسم‌الخطی اتخاذ می‌شود که ضمن داشتن ویژگی‌های لازم برای سهولت در آموزش و قرائت، با مبانی مورد اجماع در جهان اسلام مطابق باشد و این نیازمند تحقیق و پژوهش بود.
سرابی تصریح کرد: محور دوم نیز در ارتباط با خوشنویسی و کتابت قرآن کریم بود. اوایل احتمال می‌رفت بشود از مصحف مرحوم نیریزی استفاده کرد، اما در میدان عمل به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تغییر شدید فضای آموزشی و کارآیی فونت‌های رایانه‌‌ای و تأثیراتی که داشته است و اینکه بایستی یک کار جهانی ومورد پسند تمام ملت‌های جهان اسلام انجام داد، به این نتیجه رسیدیم که در این زمینه نیز باید کار خاص انجام بگیرد، لذا در این دو محور اقداماتی صورت گرفت.
وی اظهار کرد: بر همین اساس در سال 78 نتیجه اولین تحقیق‌ها و پژوهش‌ها به نتیجه رسید و مصحفی که با استفاده از فونت‌های رایانه‌ای تهیه شده بود، به استحضار مقام معظم رهبری رسید و معظم‌له پس از مطالعه ویژگی‌های آن فرمودند «کار با ارزش و عالمانه‌ای انجام شده است. از برادران سرگرم این عمل صالح تشکر شود، ترتیب پیشنهادی ترتیبی مستند و قوی به نظر می‌رسد، لازم است یک جزوه توجیهی کامل و گویا برای آن تنظیم و منتشر و سپس رسم‌الخط انتخابی رسم‌الخط رسمی قرآن اعلام شود». از این به بعد محور چاپ و انتشار این مصحف در دستور کار قرار گرفت و حدود 30 میلیون جلد در قطع‌ها و خطوط و ترجمه‌های مختلف برای نقاط مختلف جهان تهیه و توزیع شده است. همچنان تحقیق و پژوهش‌ها هم ادامه دارد.
قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برای تثبیت این رسم‌الخط در جهان اسلام هم تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته که از جمله آنها برگزاری چند نشست تخصصی بین‌المللی با حضور صاحب‌نظران جهان اسلام بوده است. اکثر صاحب‌نظران جهان اسلام نیز این مصحف را مورد تأیید قرار داده‌اند.

کتابت جدید چشم‌نوازتر از عثمان‌طه باشد
در بخش دیگری از این جلسه، تعدادی از حاضران به بیان ملاحضات خود در مورد عملکرد مرکز طبع و نشر قرآن کریم پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در زمینه چاپ و نشر قرآن کریم یک دغدغه وجود دارد، گفت: با توجه به فعالیت‌هایی که کشور عربستان در سال‌های گذشته داشته است، قرآن به خط «عثمان طه» در ایران رایج‌‌ترین قرآن است و نگرانی‌هایی برای موضوع کتابت به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه باید قدردان مجموعه زحماتی که در این عرصه صورت گرفته است باشیم، افزود: به نظر می‌رسد برای اینکه یک اتفاق نظر به وجود بیاید و ما روزی قرآن عثمان طه را کنار بگذاریم، اقدامات دیگری باید صورت بگیرد. یعنی اگر قرآنی چشم‌نوازتر از قرآن عثمان طه را در اختیار افراد قرار ندهید، هرگز آن قرآن با خط عثمان طه را کنار نخواهد گذاشت.
حسینی با تأکید بر اینکه برخی از اهدافی که در این راستا دنبال می‌شود، بیشتر هنری است، بیان کرد: اینها قرآن‌هایی هستند که همه نمی‌توانند در خانه‌هایشان داشته باشند. در این موضوع هم اتفاقات بسیار متعددی در کشور در حال رخ دادن است و هر سازمانی به نوعی عمل می‌کند. حتی در سال‌های گذشته در خود وزارت ارشاد نیز سفارش‌هایی ثبت شده است. اگر در این قصه مرجعیت با مرکز طبع و نشر است، کمیسیون نشست‌هایی را برگزار کند و صاحب‌نظران را دعوت کند. در دستگاه‌های مختلف که ورود پیدا کنید متوجه می‌شوید که دستگاه‌ها نگران این موازی‌کاری‌ها هستند.
بر اساس گزارش ایکنا، جلوگیری از موازی‌کاری در این زمینه و جزیره‌ای عمل نکردن، به دست آوردن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه چاپ قرآن و رسم‌الخط ویژه و شناسایی فضاهای جدید برای اقدام از جمله موارد مطرح شده در مورد گزارش عملکرد مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران بود.
علی سرابی در پایان و در پاسخ به برخی موارد مطرح شده در مورد این مرکز، گفت: دارالکتابه صرفاً عیار هنری نیست، بلکه مسائل گرافیکی مربوط به طراحی خط و ... است. اما نکته‌ای که گفته شد و قابل توجه است، این که ظرفیت ما برای هم‌افزایی و بالا بردن بهره‌وری در قالب مشارکت و کمک به یکدیگر ضعیف است. از این باب ضربه زیاد خورده‌ایم و گلایه‌هایی هم داریم. این شاید همان کاری است که کمیسیون و کارگروه‌ها باید انجام دهند.
سومین پیش‌دستور این جلسه «بررسی عضویت کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم» بود.

عضویت کمیته امداد
در این بخش حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد دلایل پیشنهاد عضویت کمیته امداد در کمیسیون تبلیغ و ترویج، گفت: کمیته امداد جمعیت گسترده و وسیعی را زیر پوشش دارد که نسبت به کار قرآنی فعال و حساس هستند. کمیته با ایجاد معاونت فرهنگی حجم وسیعی از فعالیت قرآنی برای خودشان تعریف کرده‌اند که عضویت در این کمیسیون می‌تواند به آنها برای فعالیت‌های اثرگذار کمک‌کننده باشد.
پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان برای عضویت کمیته امداد در کمیسیون تبلیغ و ترویج، رأی‌گیری به عمل آمد که با رأی اکثریت اعضا در نهایت این نهاد به عنوان عضو جدید این کمیسیون پذیرفته شد.
در بخش دیگری از این جلسه از زحمات محمد‌حسین محمدزاده، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما و از اعضای حقوقی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تجلیل به عمل آمد و پس از آن نیز حکم ریاست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به «محمدمهدی عزیززاده» اهداء شد.
بر اساس گزارش ایکنا بخش دوم این جلسه که زمان بسیار کمتری از بخش اول را به خود اختصاص داد، پرداختن به دستورهای این جلسه بود. اولین دستور در این بخش اعلام وصول «جدول برنامه‌های ملی و پروژه‌های اجرایی‌سازی سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی در سال‌های ۹۷ و ۹۸» بود که اعضا پس از بررسی آن و بیان نظرات مختلف آن را به تصویب رساندند تا برای تصویب نهایی به صحن شورای توسعه برود.
در پایان نیز «برنامه جامع راهبری مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران» نیز به عنوان دستور پایانی مورد بررسی اولیه قرار گرفت و کمیسیون با تعیین مهلت دو هفته‌ای، دبیرخانه را مأمور اخذ نظرات اصلاحی اعضا نمود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha