وقف‌های قرآنی به درخشش جامعه قرآنی می‌انجامد
کد خبر: 3782898
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
عبدالهادی فقهی‌زاده:

وقف‌های قرآنی به درخشش جامعه قرآنی می‌انجامد

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان هرمزگان با تأکید بر حمایت‌های مردمی در راستای وقف‌های قرآنی، گفت: وقف‌های قرآنی به درخشش جامعه قرآنی می‌انجامد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، جلسه مشترک برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» با حضور عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان و مؤسسات قرآنی هرمزگان در مورد طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» در عصر شنبه ۲۹ دی‌ماه در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد.

وقف‌های قرآنی به درخشش جامعه قرآنی می‌انجامد
در ابتدای این جلسه مؤسسات قرآنی و مسئولان به معرفی خود پرداختند و بعد در گفت‌وگویی صمیمانه با معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان و مؤسسات به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند.
مصطفی رجبیان، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: تمام سعی ما جهت تسریع در صدور مجوز مؤسسات است، ۲۲ موسسه نیز جدیداً مجوز دریافت کرده‌اند و ۳۲ موسسه نیز سازمان تبلیغات اسلامی از قبل مجوز داده است؛ و یکی از افتخارات استان هرمزگان این است که در نقاط محروم نیز علی رغم حفظ قرآن کریم حفظ صحیفه سجادیه نیز انجام می‌شود.
وی به بیان شرح مختصری از فعالیت‌ها پرداخت و گفت: به‌منظور تقویت مدیریت مؤسسات قرآنی اولین دوره آموزش مجازی را در این زمینه برگزار کرده‌ایم. مؤسسات قرآنی مردمی و فعال زیادی در سراسر کشور با مجوز وزارت ارشاد به ارائه خدمات آموزش قرآن کریم اعم از حفظ و قرائت و مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اشتغال دارند.
رجبیان ادامه داد: زمان ثبت‌نام در آزمون ۵ دی‌ماه لغایت ۵ بهمن‌ماه و برگزاری آزمون ۹ اسفندماه است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی www.quranedu.ir اقدام به ثبت‌نام کنند. این آزمون با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت، سازمان اوقاف و امور خیریه و مراکز قرآنی وزارت آموزش‌وپرورش اداره کل قرآن و عترت و نماز برگزار می‌شود.
وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مؤسسات یا همین گوشی اندروید خود وارد سایت شوند و از نحوه برگزاری آزمون مطلع شوند.
رجبیان اظهار کرد: آن دسته از داوطلبانی که موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم شده‌اند می‌توانند گواهینامه خود را از طریق منوی دریافت گواهینامه در پروفایل خود در سامانه و یا با مراجعه به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل اوقاف و امور خیریه نسبت به دریافت گواهینامه خود اقدام کنند.
در ادامه حجت‌الاسلام علی‌اکبر انصاری راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، با بیان اینکه در گذشته در زمینه قرآنی با کمبود روبرو بودیم، تصریح کرد: هم‌اکنون زمینه برای حرکت و فعالیت های رو به رشد قرآنی در استان مهیاست.
وی با بیان اینکه ایجاد رشد متوازن قرآنی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، افزود: برون‌سپاری امور به مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآنی آغاز شده است و این رویکرد جدید در استان باعث افزایش خانه‌های قرآنی شده است.
وی گفت: خانه‌های قرآنی و فرهنگ و ارشاد و ساختمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه‌ها مجزا شده‌اند و این خود باعث سردرگمی و فشار بر استان در راستای فعالیت قرآنی شده است و باید در این مورد یکپارچگی و اتحاد صورت پذیرد.
حجت الاسلام موسوی مسئول قرآن عترت یاسین هرمزگان با بیان اینکه جایگاه قرآن بر هیچ‌کس پوشیده نیست، گفت: مفتخریم که تمام آن‌هایی که در تاریخ به خوبی در یاد‌ها مانده‌اند جیره‌خوار قرآن هستند.  موسسه یاسین افتخار دارد که ۴۰ هزار نفر را به‌صورت رایگان در مؤسسات خود آموزش قرآنی داده است.

موسوی ادامه داد: در بحث قرآنی بسیار زشت و زننده است که در جایگاه قرآنی جابجایی بودجه انجام‌ شده است. لطفاً رسیدگی کنید که بودجه های قرآنی به چه کسانی تعلق گرفته است و مؤسسات گلایه دارند که در این امر چرا اقدامی انجام نشده است و به‌عنوان معاون تبلیغات اسلامی چه امکاناتی به مؤسسات قرآنی تخصیص داده شده است. 
در ادامه لاله زاری مدیرعامل اتحادیه قرآنی افزود: گلایه ما این است که زمانی که ما را در یک مکان جمع می‌کنند ابتدا سخن از پرداخت مالیات به میان می‌آید و حال اینکه مشکل ما در بیمه فعالان قرآنی و اجاره‌بهای مکان‌ها است.
وی ادامه داد: هر ساله نزدیک مسابقات چنین نشست‌هایی برگزار می‌شود بیشترین مؤسسات ما به دلیل نبود مکان در شرف تعطیلی هستند و اگر ممکن است به آن‌ها زمین اختصاص دهید مسئله بودجه را نیز بررسی کنید.
وی افزود: بسیاری از مؤسسات مشکل پرداخت کرایه و حق‌الزحمه مربیان و بیمه و بودجه را دارند و در پایان لطفاً از موازی کاری جلوگیری کنید.
در ادامه معصومه امیرزاده، نائب رئیس اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت هرمزگان و مدیرعامل سه شعبه فعال به بیان مشکلاتی از قبیل تجهیزات و تعمیرات، و نبود بودجه برای فعالیت‌های قرآنی پرداخت و خواستار برگزاری دوره‌هایی در تمای رشته‌های قرآنی برای ارتقای توان قرآنی مربیان و مدیران و تخصیص امکاناتی به مؤسسات جهت بروزرسانی آموزش‌ها از طریق دسترسی به سیستم هوشمند و برگزاری نشست‌ها و جلساتی برای توان‌افزایی شد و گفت: به دلیل اینکه کار در مناطق مرزی بسیار دشوار‌تر است و در این زمینه به حمایت‌های معنوی در کنار مادی نیاز است.
حجت الاسلام موسی حیدری، مسئول امور فرهنگی اوقاف و امور خیریه هرمزگان در ادامه در پاسخ چند تن از مؤسسات که درخواست دریافت مکان از اوقاف را داشتند، گفت: اوقاف بنابر نیات واقفان می‌تواند اقدام نماید ما چند وقف قرآنی داریم که در آن قید مکان و زمان شده است به طور مثال موقوفه ناصری که از موقوفه‌ها شاخص قرآنی است قید شده در زمان‌های خاص مانند محرم که ما امسال در این زمینه بهره‌برداری کردیم.
وی افزود موسسات می‌توانند با خیرانی که در ارتباط هستند آن‌ها را تشویق به وقف قرآنی کنند حتی اوقاف نیز همکاری لازم را در این زمینه خواهد کرد.
در پایان جلسه فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با بیان اینکه یکی از توفیقات الهی در کنار خوبان قرار گرفتن است، به جمع‌بندی مطالب پرداخت و گفت: تمام خواسته‌ها و مطالبات شما‌ را یاداشت کرده‌ام و من نیز، چون شما در این زمینه دغدغه‌مند هستم.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ابتکارات در نحوه برگزاری جلسه را حضور مسئولان و مؤسسان دانست، اظهار کرد: در یک بعد زمانی مقداری اعتبار به سازمان تعلق گرفت که صرف حمایت از برنامه‌ای مناطق کم برخوردار شد، این اشتباه در اذهان ایجاد شد که ما به فعالیت‌های مردمی در زمینه قرآنی نیاز نداریم.
فقهی زاده با تاکید به اینکه حمایت‌های مردمی در راستای وقف‌های قرآنی در کشور همیشه باعث کمک به درخشش جامعه قرآنی شده است، گفت: وظیفه دولت حمایت از این جامعه است، حال انکه در زمان مای گذشته قبل از انقلاب نه تنها حمایت هم صورت نمی‌پذیرفته بلکه سنگ اندازی‌هایی و آزار و اذیت‌هایی نیز می‌شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر کس در مورد تخصیص تسهیلات قول دهد این امر اتفاق نمی‌افتد مگر با همت مردم و مشارکت آنان، اظهار کرد: این کار با افزایش موقوفات قرآنی میسر می‌شود.
این مقام مسئول در پایان با یادآوری موفقیت‌ها و دستاوردهای چند ساله انقلاب اسلامی، از جهت فرهنگی، بیان کرد: این فرهنگ مشبک و درهم تنیده از عناصر ناب و اصالت‌های ملی نظیر سخت کوشی برای کسب روزی حلال، تحمل یکدیگر، احترام متقابل و اعتقادات ناب برآمده از خزانه عظیم قرآن و سنت است.
انتهای پیام

captcha