از حفظ رسالت طلبگی در کار فرهنگی تا توجه به بعد تربیتی ـ اخلاقی قرآن‌آموزان
کد خبر: 3798723
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸

از حفظ رسالت طلبگی در کار فرهنگی تا توجه به بعد تربیتی ـ اخلاقی قرآن‌آموزان

گروه اجتماعی ــ مدیر کانون فرهنگی ـ تبلیغی نسیم حیات با بیان اینکه رسالت طلبگی را در راه‌اندازی کانونی دیدم که در بعد تربیتی اخلاقی قرآن‌آموزان فعالیت کند، گفت: اگر مدعی هستیم که «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد» (توبه/ آیه 33) دین قرار است در تمام دنیا تجلی پیدا کند باید جهانی اندیشید و بر این اساس کارها را به پیش برد.

رسالت طلبگی را در کار فرهنگی با دانش‌آموزان دیدم/ دین قرار است در تمام دنیا تجلی پیدا کندعلیرضا کریمی‌صفا، مدیر کانون فرهنگی ـ تبلیغی نسیم حیات، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به راه‌اندازی این کانون، اظهار کرد: از سال 85 برای انجام فعالیت‌های فرهنگی وارد فضای مسجد شدم، در ابتدا با برگزاری کلاس‌های قرآنی، احکام و حلقه صالحین کار خود را آغاز کردم.
وی افزود: با کسب تجربه در این زمینه و ارتباط با کودکان و نوجوانان در سال 94 کانون فرهنگی ـ تبلیغی و خانه قرآن شهری نسیم حیات زیر نظر سازمان تبلیغات به راه افتاد.
کریمی صفا یادآور شد: در ابتدا طرح راه‌اندازی این کانون را از سوی حوزه علمیه به آموزش و پرورش ارئه دادیم و اعلام کردیم که نه به‌دنبال سابقه کار هستیم نه چشمداشت مالی داریم، اما متأسفانه این طرح از سوی این اداره مورد استقبال قرار نگرفت.
کریمی‌صفا با بیان اینکه این کانون مخصوص کودکان و نوجوانان دختر و پسر است، ادامه داد: مخاطبان این کانون از 4 تا 16 سال هستند، پیش‌دبستانی قرآنی با حضور مربیان قرآنی از سازمان تبلیغات صبح‌ها در این مرکز برقرار است و عمده فعالیت‌های فرهنگی نوجوانان در بعد از ظهر در این مرکز برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: کلاس هوش و خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی، تفکر و فلسفه و ...در مقطع پیش‌دبستانی برگزار می‌شود که در این آموزش‌ها سعی بر آن است تا مفاهیم دینی با زبان کودکانه و متناسب با روحیات آنان منتقل شود.
کریمی‌صفا با بیان اینکه شعار این کانون «تربیت تفریحی و تفریح تربیتی» است، تأکید کرد: کلاس‌های کودکان زیر 7 سال با هدف آشنایی با مضامین دینی و فرهنگی برگزار می‌شود و در این کلاس‌ها تأکیدی بر آموزش وجود ندارد، چراکه ائمه(ع) ما سفارش کرده‌اند که کودکان تا 7 سالگی آزاد باشند و آنها را نباید وادار به یادگیری سخت کرد.
وی با اشاره به اینکه انواع کلاس‌ها در طول سال مختلف است، ابراز کرد: در تابستان که اعضای کانون زمان آزادتری دارند برنامه‌های متنوع‌تری برگزار می‌شود، همخوانی و سرود و کلاس‌های قرآن در طول سال برقرار است، کلاس‌هایی همچون صوت و لحن، چرتکه، نقاشی، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم نیز در تابستان برگزار می‌شود.
این فعال فرهنگی گفت: این کانون در زمینه حفظ قرآن فعال است و حافظانی با محفوظاتی از 2 تا 18 جزء تربیت شده‌اند. یکی از شرط‌های حضور دانش‌آموزان در این کانون داشتن معدل بالای 19 است.
کریمی‌صفا با اشاره به برگزاری برنامه‌های تفریحی در کانون، گفت: در طول سال یک یا دو اردوی خارج از استان و در تابستان اردوهای درون‌شهری برگزار می‌شود، برنامه هفتگی استخر و باشگاه ورزشی ویژه اعضای کانون برقرار است، نمازهای مغرب در فصل تابستان نیز به صورت جماعت در حیاط این کانون برگزار می‌شود، پیاده‌روی در صبح‎های تابستان و صرف صبحانه یکی از برنامه‌های پر استقبال کانون است.

برگزاری جلسات مشاوره مستمر با والدین اعضای کانون
وی از ارتباط مستمر خانواده‌ها با کانون گفت و تصریح کرد: جلسات مشاوره با خانواده‌ها در مورد وضعیت فرزندانشان فصلی یک بار برگزار می‌شود علاوه بر این در فضای مجازی نیز خانوده‌ها باهم ارتباط داشته و در کانال تلگرامی کانون هر شب یک نکته تربیت فرزند و همسرداری قرار داده می‌شود، هم‌چنین جلسات مشاوره فردی با اعضای کانون در مورد مسائل و مشکلات خانوادگی و یا درسی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مفاهیم کلاس‌های قرآنی از سوی سازمان تبلیغات ارائه می‌شود، یادآور شد: فعالیت درمساجدومدارس تجربیاتی را در زمینه کار کودک فراهم کرد از این‌رو مفاهیم سایر کلاس‌ها بر اساس این تجارب انتقال داده می‌شود.
وی با اشاره به گروه سرود فعال این کانون توضیح داد: در این کانون استودیو برای ضبط سرودها نیز فراهم شده است، تاکنون 40 قطعه سرود با مضامین مذهبی و انقلابی آماده شده است، که 25 نفر از نوجوانان و 15 نفر از کودکان از اعضای این گروه سرود هستند و تاکنون حدود 300 اجرا در سطح استان و خارج از استان داشته‌اند.
کریمی‌صفا با اشاره به اینکه سرود مفاهیم را می‌تواند به زیبایی منتقل کند، گفت: مفاهیم دینی در سرود به خوبی منتقل می‌شود، بارها در حین اجرای سرود شاهد بروز احساسات معنوی حضار بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه برخی از اعضای کانون در تابستان گوشی همراه خود را تحویل کانون می‌دهند، گفت: این کار بدون هیچ اجباری انجام می‌شود، اعضای کانون با تمایل خود گوشی و یا تبلت خود را برای جلوگیری از اتلاف وقت خود تحویل می‌دهند.
وی افزود: در کانون تلاش بر این است که فعالیت‌های فرهنگی به صورت غیرمستقیم انجام شود، فضایی برای بازی‌های کامپیوتری فراهم شده، در تابستان اعضایی که در نماز جماعت شرکت داشته‌اند حق استفاده از این گیم‌نت که تنها بازی فوتبال انجام می‌شود را دارند.

توجه به بعد تربیتی اخلاقی قرآن‌آموزان
مدیر کانون نسیم حیات افزود: در برنامه‌های مختلف، توجه بسیار ویژه‌ای به بعد تربیتی و اخلاقی قرآن آموزان داریم.
وی هم‌چنین با اشاره به استفاده از اپلیکیشنی جهت ارتباط بهتر با والدین گفت: این نرم‌افزار قابلیت‌هایی دارد از جمله امکان حضور و غیاب، ارزیابی، ثبت نمرات، ارتباط مربی با عضو، ارتباط والدین با مربی و اطلاع آنها از وضعیت فرزندشان و ... که این نرم‌افزار در کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و زمان دارای مزیت است.
کریمی‌صفا بیان کرد: شعارهایی که در کانون به آنها پایبند هستیم این جمله حضرت آقا است که می‌فرماید «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌ کارها به شما متوجه است.» و هم‌چنین این جمله «کار برای خدا 4 چیز ندارد؛ خستگی، ترس، منت و پشیمانی» و هم‌چنین «فقط باید به فکر اسلام بود و بس» این عبارات در کانون خستگی و بی انگیزگی را از تن‌مان بیرون می‌کند.
وی اشاره‌ای به سایر فعالیت‌های کانون در خارج از آن داشت و گفت: دو سال است که برگزاری جشن تکلیف را در همدان با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری به صورت هماهنگ در تالار قرآن برگزار می‌کنیم، سعی شده است با اجرای برنامه‌های جذاب اوقات خوشی را در روز جشن عبادت و بندگی دانش‌آموزان برای آنها ایجاد کنیم.
وی افزود: طرح بچه‌های محله اسلامی با عنوان بچه‌های الوند، طرح مدیریت بحران آب با توجه به معضل کم‌آبی، طرح جایگزینی بازی‌های سالم به جای بازی‌های الکترونیکی، طرح مراسم ازدواج شاد و حلال‌، طرح مراسم ترحیم بدون خرافات، طرح کمپ ترک اعتیاد به فضای مجازی و... طرح‌هایی هستند که درصورت فراهم شدن شرایط مختلف آمادگی اجرایی کردن آنها وجود دارد.
وی با بیان اینکه اعضای این کانون حدود 30 نفر از جوانان، 40 نفر از نوجوانان و 70 نفر از کودکان در این کانون عضو دائمی هستند، یادآور شد: تعداد اعضا در ایام تابستان بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه محل کانون نسیم حیات ملکی اجاره‌ای است، ابراز کرد: سعی شده فضای کانون مناسب روحیات کودکان و نوجوانان آماده شود، متأسفانه از آنجا که اخیراً این ملک فروخته شده است باید به دنبال مکانی دیگر باشیم.

در کار فرهنگی برای رفع نیازهای مالی نباید عزت خود را زیر پا نهاد
کریمی‌صفا با اشاره به تامین مالی مخارج کانون تصریح کرد: این کانون به صورت خودگردان و از محل دریافت شهریه پرداختی اعضا اداره می شود. مخارج ماهیانه این کانون حدود 5 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: از اعضای کانون به جز نوآموزان پیش‌دبستانی هزینه‌ای گرفته نمی‌شود و هزینه مربوط به دوره پیش‌دبستانی نیز مبلغی بسیار کمتر از سایر مراکز است.
وی با اظهار گلایه از اینکه مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند، گفت: برای اجرای طرح خود به استانداری نیز مراجعه کردیم، در آنجا قول مساعدت به ما داده شد اما پس از گذشت چند ماه و پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم طرح ما گم شده است.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) طبیب دوار بودند و خود به دنبال درد مردم می‌رفتند، ابراز کرد: رسالت طلبگی را در این راه دیدم و اگر مدعی هستیم که «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد» (توبه/ آیه 33) دین قرار است در تمام دنیا تجلی پیدا کند باید جهانی اندیشید و بر این اساس کارها را به پیش برد.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدای تاسیس کانون به هیچ کمک دولتی چشمداشت نداشته‌ایم، اظهار کرد: برخی افراد فعال فرهنگی عزت خود را در کمک گرفتن از خیرین از بین می‌برند در صورتی که باید در نظر داشت زمانی‌که کار برای خدا انجام می‌شود نباید دست نیاز به سوی هر کسی دراز کرد و هر پولی را پذیرفت و صد البته که خداوند یاریگر ما خواهد بود «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ اى کسانى که ايمان آورده‌‏ايد! اگر (آيين) خدا را يارى کنيد، شما را يارى مى‌‏کند و گامهايتان را استوار مى‏‌دارد»(محمد/ آیه 7).
انتهای پیام

captcha