خسارت سیل به بیش از ۶ هزار واحد مسکونی در مازندران
کد خبر: 3799534
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰

خسارت سیل به بیش از ۶ هزار واحد مسکونی در مازندران

گروه اجتماعی ــ بارندگی شدیدی که از عصر یکشنبه، ۲۶ اسفند ماه سال گذشته در مازندران آغاز شد، به جاری شدن سیلاب در چند شهرستان مرکزی و شرق این استان انجامید به طوری که ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی خسارت دیدند.

خسارت سیل به بیش از 6 هزار واحد مسکونی در مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از ایسنا، بر اساس این سیلاب تا کنون 12 شهرستان تحت تاثیر قرار گرفتند که اوضاع در میاندورود، سیمرغ، جویبار، ساری، بهشهر و بابل همچنان بحرانی است.

طغیان رودخانه‌ها موجب شکسته شدن پل و آسیب جدی به ابنیه ها شده و خسارت زیادی به بار آورده است.، بسیاری از راه‌های روستایی به دلیل رانش‌های مکرر مسدود است و وضعیت مناسبی ندارند. ریزش سنگ و رانش در محورهای هراز و فیروزکوه نیز تمام نشدنی است و با وجود تلاش زیاد راهداران، این مناطق برای رفت و آمد کمی ناامن است و مسئولان نسبت به این امر هشدار داده‌اند. در همین راستا، محورهای مواصلاتی مازندران به دلیل ریزش سنگ و درخت به وسط جاده، بارها مسدود و پس از آن با عملیات راهداری بازگشایی شد.

طی چند روز گذشته براثر ریزش کوه در مسیر راه آهن شمال در محدوده زیرآب- شیرگاه در استان مازندران، شرکت رجا تمام بلیت های مسافران نوروزی در این مسیر را لغو کرد.

خسارت سیل به 6 هزار و 200 واحد مسکونی در مازندران

رازجویان معاون عمرانی استانداری مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از خسارت‌های سیل در استان وجود ندارد، گفت: بنیاد مسکن در حال برآورد خسارت‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 6 هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در روستاها دچار آبگرفتگی و خسارت شدند و ۵۰۰ واحد سکونی تخریب شده و غیرقابل استفاده هستند، تصریح کرد: سه روستا به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریا، دچار آبگرفتگی هستند اما این مشکل در سایر روستاها فروکش کرده است.

معاون عمرانی استانداری مازندران با ابراز گلایه از اینکه تجاوز و دست درازی به بستر و حریم رودخانه در گذشته سبب شد تا امروز مشکلات فراوانی به وجود بیاید، خاطرنشان کرد: ماشین های لجن کش در حال انجام فعالیت های پاکسازی هستند تا زندگی مردم به حالت عادی برگردد.

 

رازجویان افزود: عملیات برای رفع مشکل مسدود بودن تردد 3 روستا در بالادست شهرستان نکا، چندین روستا در بهشهر، 11 روستای کیاسر و 5 روستای گرفتار رانش و برف در حال انجام است.

معاون عمرانی استانداری مازندران تصریح کرد: مطابق براورد انجام شده تا کنون 6 هزار و 200 واحد مسکونی خسارت دیده و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز غیر قابل سکونت است، دهانه پل تخریب شده و نزدیک به 60 دهانه پل کوچک و آبرو قابل تردد نیست.

رازجویان در مورد مشکلات پس از سیل در قایمشهر نیز گفت: گاز رسانی بزرگترین مشکل مردم در قائم‌شهر است که تلاش می شود تا 48 ساعت آینده این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه موقت آب به دلیل سیل از مدار خارج شود، اظهار کرد: این مسئله موجب شد تا شهرهای بابل، امیرکلا، فریدونکنار، بابلسر، بهنمیر و سوادکوه دچار قطعی آب شوند و مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید. همچنین آبفا شهری و منطقه ای به دنبال این هستند تا از طریق آب سد تصفیه خانه را دوباره به مدار برگردانند.

رانش؛ بزرگترین مشکل تردد قطار در مازندران

یوسف گران پاشا مدیر کل راه آهن شمال نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا در این راستا گفته که با پاکسازی نخاله ها در محور ریلی از سوی گروه های عملیاتی شرکت راه آهن شمال، تردد قطار در این مسیر از سر گرفته شد و بیشترین مشکل مربوط به ریزش مجدد پس از پاکسازی محور به دلیل شدت رانش ها بوده است.

وی همچنین گفته که حجم ریزش کوه در این مسیر در طول فعالیت راه آهن شمال بی سابقه بود و تمام هزینه بلیط مسافرین نیز به آنها برگردانده می شود.

70 درصد راه‌های روستایی بازگشایی شده است

احمدآفرین محمدزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با اشاره اینکه مازندران از سه استان های برتر مقصد گردشگری کشور و جزو سه استان پر تردد کشور محسوب می شود و بازگشایی مسیرها به ویژه مسیرهای روستایی در اولویت این اداره کل قرار دارد، تصریح کرد: تا کنون بیش از 70 درصد مسیرهای روستایی آسیب دیده مازندران بازگشایی شده است.

وی با بیان اینکه با وجود تخریب وسیع سیلاب و برف سنگین در مسیر راه ‎ های اصلی مازندران در حال حاضر تمامی راه‌های شریانی استان بازگشایی شده است، خاطرنشان کرد: سست شدن خاک و کاهش استحکام دیواره های کوهستان به دلیل بارش‌ زیاد باران و برف و قرار گرفتن آن در سطح زمین، کار امداد رسانی را مختل می کرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های مازندران با اشاره به اینکه همزمان برف روبی، سیل، رانش، ریزش و لعزش همراه با ورود مسافران را تجربه کرده‌ایم، ادامه داد: حدود 150 رانش زمین و ریزش کوه در جاده‌های استان به وقوع پیوست و بر این اساس رسیدگی به راه‌های شریانی، از اولویت‌های اساسی این اداره کل بود.

محمدزاده با بیان اینکه برخی هموطنان بدون کوچکترین امکانات زمستانی وارد جاده شده بودند، اظهار کرد: 70 خودرو در شرایط سخت در برف گرفتار شده بودند که توسط همکاران امداد رسانی صورت گرفت.

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 11 هزار نفر در سیل اخیر

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با بیان شهرهای چالوس، آمل، ساری، نکا، سیمرغ، بابل، سوادکوه، نوشهر، بابلسر، گلوگاه، بهشهر و جویبار بیشترین آسیب را در سیل اخیر تجربه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر مازندران به بیش از 11 هزار نفر در این سیل اخیر، امدادرسانی کرده است، ادامه داد: پس از وقوع سیل، جمعیت هلال احمر مازندران به 295 نفر اسکان داده است، تخلیه آب 885 باب منزل نیز صورت پذیرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: جمعیت هلال احمر مازندران به 510 خودروی گرفتار شده در برف نیز امدارسانی کرده است.

اکبری لفزود: 7810 آب معدنی، 1308 قوطی کنسرو، 22 هزار و 250 قرص نان، برنج، پتو، بسته غذایی، روغن، موکت، خرما، قند، شکر، پودر لباسشویی و نایلون از اقلام توزیع شده بین آسیب دیدگان بوده است.

سردار سیدمحمود میرفیضی فرمانده انتظامی مازندران نیز از ارائه خدمات مردم یاری توسط یگان‌های انتظامی در سطح شهرستان‌های گرفتار سیل، برای بازسازی و مرمت منازل آنها از جمله نقل و انتقال اسباب و اثاثیه منزل برای ترمیم، شستشو و اهدا لوازم اولیه مورد نیاز برای زندگی و اسکان آنان در مناطق امن خبر داد.

سیل اخیر مازندران ۵ قربانی گرفت/ یک نفر همچنان مفقود است

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز گفته که سیل اخیر مازندران ۵ قربانی گرفت، یک زن 27 ساله، در دارابکلا غرق شد و یک مرد نیز هنوز مفقود است.

وی افزود: یک مرد نیز در محدوده خطیرکوه محور سوادکوه براثر ریزش سنگ جان خود را از دست داد و دو مورد دیگر نیز مربوط به برق‌گرفتگی در بهشهر بوده که در سیل اخیر و اتصالات برق جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا مازندران، سیل به اراضی کشاورزی در این استان نیز آسیب‌های بسیار جدی وارد کرده است، هر چند هنوز میزان خسارت در این اراضی برآورد نشده است اما بسیاری از خزانه‌های برنج، باغات مرکبات، صیفی و سبزیجات به طور کامل از بین رفته و ارتفاع آب در برخی از این مزارع به بیش از یک متر رسیده بود.

همچنین به بسیاری از اماکن و سالن‌های ورزشی سطح استان به ویژه شهرهای درگیر سیل نیز دچار خسارت شدید شدند که نیاز به پیگیری بیشتر مسئولان دارد.

انتهای پیام

 

captcha