حفظ قرآن با نوار ذهن را تنبل می‌کند/ بازنگری در روش اجرای برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3810528
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

حفظ قرآن با نوار ذهن را تنبل می‌کند/ بازنگری در روش اجرای برنامه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ کل قرآن کریم با اشاره به توصیه برخی استادان به استفاده از نوار گفت: من برای حفظ توصیه به نوار نمی‌کنم، زیرا معتقدم نوار ذهن حافظ را کند و تنبل می‌کند.

حفظ قرآن با نوار ذهن را تنبل می‌کند/ بازنگری در روش اجرای برنامه‌های قرآنی‌احمد معتمدی از حافظان  ممتاز استان قم است و رتبه اول کشوری مسابقات دانشجویان، نفر اول مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و جامعةالقرآن را در کارنامه قرآنی خود دارد. همچنین وی دستی هم بر قرائت دارد و حرفه‌ای آن را دنبال نکرده است، اما تا جایی که توانسته خود را مطرح کرده است و در برخی مجالس برای اجرای حفظ و قرائت دعوت می‌شود.

معتمدی از 12 سالگی حفظ قرآن را در محضر برادر بزرگترش، مهدی، به صورت دست و پا شکسته شروع کرد و در آن روزها که به گفته خود هفته‌ای یک صفحه حفظ می‌کرد هیچ گاه گمان نمی‌کرد که روزی حافظ کل قرآن شود اما گویی در سرنوشت خانواده معتمدی حک شده‌ است که همه اعضای این خانه بر سر مائده نورانی و الهی قرآن بنشینند و هر کدام حظی از آن ببرند.

معتمدی در گپ و گفتی صمیمی با ایکنا از قم، از چگونگی حافظ شدنش تا حضور در برخی جلسات جزءخوانی در حرم حضرت معصومه(س) و چه کنیم تا جلسات قرآن پرمخاطب‌تر شود برای ما می‌گوید.

ایکنا ــ چه شد که به حفظ علاقه‌مند شدید و آیا از راه رفته پشیمان نیستید؟
من در کنار دروس راهنمایی هفته‌ای یک صفحه را ‌کاملاً به صورت سرگرمی آن هم به خاطر اینکه برادر بزرگترم مشغول حفظ قرآن بود، حفظ می‌کردم تا اینکه به همین روال توانستم چند جزء حفظ کنم؛ این زمان با آغاز طرح یکساله حفظ قرآن در جامعةالقرآن همزمان شد و تصمیم جدی داشتم که به این طرح بپیوندم اما پدرم اجازه نداد.

ایشان معتقد بود که این طرح سال اول خود را سپری می‌کند و نمی‌توان نسبت به موفقیت آن دلگرم بود اما بعد از اینکه یکسال از طرح گذشت و موفقیت نسبی خود را نشان داد موافقت کردند و توانستم کمتر از یکسال حافظ کل قرآن شوم و بعد هم وارد حوزه علمیه شدم اما مرور قرآن را رها نکردم زیرا قرآن کشش عجیبی برای انسان دارد به همین دلیل ‌هیچ گاه از راهی که انتخاب کرده‌ام پشیمان نیستم بلکه قرآن مایه برکت در زندگی من بوده است.

من موقعیت‌هایی برای حتی ورود به عرصه وکالت و یا در برخی مشاغل دیگر داشتم اما هیچ کدام مانند تدریس قرآن برایم جاذبه ندارد و با روحیاتم سازگار نیست. البته من در کنار حوزه دانشگاه هم درس خوانده‌ام و حتی در مقطع دکتری هم قبول شدم اما عمده فعالیتم تدریس قرآن در اوقاف و مؤسسه امام کاظم(ع) است.

ایکنا ــ چرا حضور کمرنگی در مسابقات داشته‌اید؟ 
یکی از دلائل این کار آن بود که استادان، ما را از حضور در مسابقات نهی می‌کردند و می‌گفتند انرژی زیادی لازم دارد و سبب می‌شود تا از درس بازبمانیم اما چند سالی است که وارد مسابقات شده‌ام و رتبه‌هایی نیز مانند نفر اول مسابقات کشوری دانشجویان، نفر اول رقابت‌های جامعةالقرآن و دارالقرآن امام علی(ع) را دارم. من 10 سال از فضای مسابقات دور بودم ولی از سن 28 سالگی وارد این عرصه شدم و معتقدم که انسان در مسابقات ورزیده می‌شود.

ایکنا ــ ‌نظرتان ‌در ‌مورد طرح یکساله حفظ قرآن چیست؟
طرح یکساله مزایا و آفاتی دارد؛ ضربتی بودن کار و پرهیز از فرسایش در حفظ از مزایای آن است اما کار کیفی با کمی قابل جمع نیست. در مجموع من با طرح یکساله برای هر فردی موافق نیستم و معتقدم باید متناسب با ظرفیت و توان فرد باشد. از طرف دیگر هم معتقدم که 10 یا 20 جزء حفظ بودن با‌کیفیت بهتر از حفظ کل بی‌کیفیت است.

ایکنا ــ ظاهراً دستی هم ‌بر قرائت دارید؟
همزمان با حفظ از همان آغاز به قرائت هم می‌پرداختم اما بسیار کمرنگ، بعد از مدتی پیگیری کردم و الان جزء علاقه‌مندی‌های بنده است و در مجالسی که دعوت می‌کنند ‌قرائت دارم گرچه برای حرفه‌ای شدن راه درازی وجود دارد؛ البته در جزءخوانی‌ها و برخی ترتیل‌خوانی‌ها به خصوص در حرم حضرت معصومه(س) در غیر ایام ماه مبارک رمضان حضور دارم و امیدوام بتوانم در ترتیل‌خوانی ماه رمضان هم حضور داشته باشم.

ایکنا ــ یکی از راهکارهای پیشنهادی به طالبان حفظ ‌چیست؟
برای حفظ توصیه به نوار نمی‌کنم؛ معتقدم نوار ذهن حافظ را کند و تنبل می‌کند؛ البته به شاگردان توصیه می‌کنم که برای خوب شدن صوت و لحن و تجویدشان از نوار استفاده کنند اما برای حفظ خیر زیرا نوار حافظه تصویری حافظ را کاهش می‌دهد و ذهن او را تنبل می‌کند.

ایکنا ــ دلیل ‌کم‌رونقی جلسات قرآنی و راه رفع آن چیست؟
متأسفانه جذابیت‌های بیرونی مانند بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های صدا و سیما و ... سبب شده تا مردم از محافل قرآنی خانگی و مساجد دور شوند و راه برطرف شدن این موضوع هم ایجاد جذابیت بیشتر در برنامه‌های قرآنی است از طرفی فرهنگسازی برای قرائت قرآن و گوش کردن به آن لازم است؛ مردم ما تا قرآن در جایی خوانده شود اولین تصورشان این است که کسی مرده است در صورتی که در برخی کشورهای اسلامی در مجالس شادی خود، قرآن می‌خوانند؛ قرآن کتاب حیات است و باید در طول حیات از آن بهره ببریم تا نشاط واقعی پیدا کنیم.

ایکنا ــ ‌نظرتان درباره چهل و دومین دوره ‌مسابقات قرآن اوقاف چیست؟
به نظرم مسابقات با‌کیفیت و در عین حال رقابتی را شاهد بودیم و رشد قابل ملاحظه‌ای ایجاد شده است. نحوه برپایی مسابقات هم به تدریج روند قابل قبولی به خود گرفته است.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم روزهای 12 و 13 تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و مرحله مقدماتی آن روزهای 24 و 25 خردادماه در امامزاده ابراهیم(ع) برگزار شد.

انتهای پیام

captcha