سوت و کوری نمایشگاه قرآن تبریز؛ نتیجه ناهماهنگی‌ها
کد خبر: 3816464
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

سوت و کوری نمایشگاه قرآن تبریز؛ نتیجه ناهماهنگی‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نمایشگاه قرآن تبریز در حالی کار خود را آغاز کرده است که برگزار شدن یا نشدن این نمایشگاه، که مطالبه عموم شهروندان است، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و متولیان فرهنگی و قرآنی شهر نیز حاضر به پاسخگویی به افکار عمومی نبودند.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است

به گزارش ایکنا نمایشگاه قرآن و عترت تبریز کار خود را از روز پنجشنبه، 9 خردادماه در پارک طوبی «پارک مفاخر» تبریز آغاز کرده و تا 17 خرداد ادامه دارد. در حالی که تبلیغات و اطلاع‌رسانی خاصی نیز برای برگزاری این نمایشگاه انجام نشده و عموم شهروندان نیز از وجود چنین نمایشگاهی اطلاع کافی ندارند.
همچنین، برگزار شدن یا نشدن این نمایشگاه، که مطالبه عموم شهروندان است، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و متولیان فرهنگی و قرآنی شهر نیز حاضر به پاسخگویی به افکار عمومی نبودند که چرا علی‌رغم برگزاری نمایشگاه قرآن در تهران و سایر کلان‌شهرها، از برگزاری نمایشگاه قرآن در تبریز خبری نیست.
با وجود همه حرف و حدیث‌ها، اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف، انتخاب زمان نامناسب برای برگزاری (هفته آخر رمضان) و نبود فضای مناسب شهری برای برگزاری نمایشگاه از عمده مواردی است که ایکنا با حضور در نمایشگاه قرآن و صحبت با مدیران مؤسسات قرآنی و متولیان برگزاری این نمایشگاه به آنها دست یافت.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است

برگزاری نمایشگاه در زمان نامناسب
عبادی، شاغل در مؤسسه مهد قرآن و عترت تبریز و کاردان، همکار مؤسسه جامعة‌القرآن با اعلام اینکه زمان برگزاری نمایشگاه به هیچ وجه زمان مناسبی نیست بر این موضوع تأکید کردند که هفته آخر ماه مبارک رمضان برای برگزاری چنین نمایشگاهی یک فرصت سوخته است و به هیچ وجه حق نمایشگاه ادا نمی‌شود و در شأن و جایگاه مردم تبریز نیست.
آن‌ها با اشاره به ایام تعطیلات پایان هفته معتقد بودند با توجه به مسافرت‌های صورت گرفته عموم شهروندان بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه اولین هفته ماه مبارک رمضان بود و امید است از سال‌های آینده این موارد مد نظر قرار گیرد.
عبادی با اشاره به اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه گفت: تصمیم‌گیری برای برگزاری نمایشگاه درهفته پایانی ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد تصمیم شتاب زده‌ای گرفته شده است؛ بنابراین هیچ گونه تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز انجام نشده. اگر قبلاً اطلاع داده بودند مؤسسات قرآنی می‌توانستند برنامه‌های مختلف قرانی با حضور نونهالان قرآنی انجام دهند.
وی بیان کرد: اجرای برنامه زنده در نمایشگاه خیلی مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد اگر قبلاً اطلاع‌رسانی می‌شد مؤسسات قرآنی می‌توانستند مسابقات قرآنی و فرهنگی تدارک دیده و همفکری بیشتری با همدیگر داشته باشند.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است

نبود فضای مناسب شهری در تبریز
ابراهیم لایقی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، نیز با اشاره به برگزاری دوره‌های قبلی نمایشگاه قرآن در تبریز، گفت: 11 سال قبل در سال 87 نمایشگاه بزرگ قرآنی در مصلی تبریز برگزار شد که نحوه و کیفیت برگزاری این نمایشگاه فوق‌العاده خوب بود و موجب استقبال زیاد شهروندان شده بود.
وی ادامه داد: در آن نمایشگاه بیش از 130 مؤسسه قرآنی و فرهنگی حضور داشتند و 70 میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده بود و مردم رضایت زیادی داشتند ولی بعد از آن سال دیگر نمایشگاه قرآنی در شان و جایگاه تبریز برگزار نشده است و برخی از دستگاه‌هایی که به برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تبریز اعتراض می‌کنند خودشان دراین نمایشگاه حضور ندارند و انگار همیشه حق به جانب بوده و اعتراض می‌کنند.
لایقی عمده‌ترین عامل موفقیت‌آمیز نبودن نمایشگاه‌های قرآنی طی سال‌های اخیر در تبریز را نبود فضای مناسب شهری در تبریز اعلام کرد و گفت: مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در تبریز وجود ندارد، البته مصلای تبریز بهترین مکان و در دسترس ترین مکان است ولی نمی‌دانیم به چه علت مدیریت مصلی همکاری‌های لازم را برای برگزاری نمایشگاه انجام نمی‌دهد.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است
وی ادامه داد: حتی در سال‌های قبل مدیر‌کل وقت اداره فرهنگ و ارشاد استان با مدیریت مصلی صحبت‌های مقدماتی را برای برگزاری مصلی انجام داد و آن‌ها موافقت کردند ولی چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه آن را لغو کرده و مانع از برگزاری نمایشگاه در مصلی شدند.
لایقی با تأکید مجدد بر اینکه مصلی تبریز بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه قرآن است، بیان کرد: در سال 93 نمایشگاه قرآن در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد و 180 میلیون تومان هزینه در برداشت ولی اصلاً مورد استقبال مردم قرار نگرفت و این طبیعی بود که مورد قبول و پذیرش شهروندان نیست که با زبان روزه چندین کیلومتر راه را تا نمایشگاه بین‌المللی تبریز طی کنند. نمایشگاه قرآن باید در مرکز شهر و در دسترس عموم مردم باشد که رفت و آمد مردم به آنجا به سهولت انجام گیرد.

استقبال از مؤسسات قرآنی برای برگزاری نمایشگاه
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پایان با استقبال از برگزاری نمایشگاه قرآن از سوی مؤسسات قرآنی گفت: اگر مؤسسات قرآنی برای برگزاری نمایشگاه اعلام آمادگی کنند ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
خانه حجاب و موسسه فرهنگی و هنری سادات یکی از مجموعه‌هایی بود که در این نمایشگاه به عرضه محصولات حجاب و عفاف می‌پرداخت.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است

بهترین زمان برگزاری نمایشگاه هفته اول ماه مبارک رمضان
حامد شعاع، مدیر یکی از غرفه، گفت: در همه شهرهای ایران معمولاً نمایشگاه قرآن و محصولات فرهنگی را در اولین هفته برگزار می‌کنند که شور و اشتیاق مردم برای ماه مبارک رمضان بیشتر است ولی در تبریز در آخرین هفته آن هم بدون تبلیغات و اطلاع‌رسانی که هیچ نکته قابل توجهی ندارد.
وی ضمن تشکر از متولیان برگزاری نمایشگاه که تعامل خوبی با غرفه‌داران داشتند افزود: در عین حال که از آن‌ها تشکر می‌کنیم ولی بهتر بود نمایشگاه بعد از افطار بود تا خانواده‌ها بعد از افطار و سرحال به بازدید می‌آمدند. از ساعت 4 که اینجا هستیم مردم استقبال خوبی نکرده‌اند، زیرا اصلاً اطلاع ندارند.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است

نبود همکاری بین دستگاه‌های دولتی
حسن عباسیان، مدیر مؤسسه فرهنگی و قرآنی «یاران انتظار سبز» بزرگ‌ترین علل برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تبریز را نبود مکان و فضای مناسب اعلام کرد و گفت: در این شهر به این بزرگی جایی برای برگزار کردن نمایشگاه قرآن وجود ندارد و مصلی هم که بهترین و مناسب‌ترین مکان است اجازه نمی‌دهند.
فعال فرهنگی و قرآنی تبریز با اشاره به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه نیز زمان مناسبی نیست، گفت: من نیز موافق هستم که زمان برگزاری مناسب نیست و امیدواریم برای سال بعد با برنامه‌ریزی بهتر و مناسب به برگزاری نمایشگاه اقدام کنیم.

نبود فضای مناسب شهری نمایشگاه قرآن تبریز را به حاشیه رانده است
عباسیان که در هفته‌های اولیه ماه مبارک رمضان در نمایشگاه قرآن تهران حضور داشت با اعلام اینکه نمی‌توان نمایشگاه قرآن تهران را با نمایشگاه تبریز مقایسه کرد، گفت: برای نمایشگاه قرآن تهران 10 میلیارد تومان هزینه می کنند ولی ما برای نمایشگاه تبریز نمی‌توانیم حتی 10 میلیون تومان هزینه و اعتبار جذب کنیم.
وی ادامه داد: در تهران تمامی وزارت‌خانه‌ها با تمامی هزینه‌ها، تجهیزات و امکانات تدارکاتی پای کار هستند ولی در تبریز همه ادارت خود را کنار کشیده‌اند و می‌گویند فقط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد به تنهایی مسئولیت نمایشگاه را برعهده بگیرد و آن را برگزار کند.
مدیر مؤسسه فرهنگی و قرآنی «یاران انتظار سبز» تصریح کرد: اگر فقط یک درصد بودجه و اعتبار نمایشگاه تهران را به تبریز اختصاص دهند، نمایشگاه قرآن تهران را در تبریز برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha