دلایل حذف مرحله منطقه‌ای از جشنواره قرآنی وزارت علوم/ برگزاری مرحله سراسری در دانشگاه قم
کد خبر: 3818850
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
رشید جعفرپور بیان کرد:

دلایل حذف مرحله منطقه‌ای از جشنواره قرآنی وزارت علوم/ برگزاری مرحله سراسری در دانشگاه قم

گروه مسابقات ــ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به اینکه مرحله سراسری سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم شهریورماه امسال در دانشگاه قم برگزار می‌شود، از حذف مرحله منطقه‌ای این جشنواره خبر داد.

دلایل حذف مرحله منطقه‌ای از جشنواره قرآنی وزارت علوم / برگزاری مرحله سراسری در دانشگاه قم

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ به تشریح آخرین جزئیات سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم پرداخت و گفت: تاکنون نتایج بخش معارفی در ۹ رشته و آزمون کتبی رشته حفظ قرآن کریم در چهار رشته اعلام شده و برگزیدگان برای حضور در مرحله کشوری معرفی شده‌اند. در بخش آوایی نیز طی روز‌های آینده نفرات برگزیده و راه‌یافته به مرحله سراسری معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها تا آخر خردادماه فرصت دارند تا آثار هنری، پژوهشی، فناوری، ادبی و ... را ارسال کنند، گفت: داوری و ارزیابی این آثار در تیرماه انجام خواهد شد تا برگزیدگان این بخش نیز معرفی شوند.

تشکیل شورای سیاستگذاری در دانشگاه میزبان

همچنین، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم به تشکیل شورای سیاستگذاری در دانشگاه میزبان اشاره و اظهار کرد: کمیته‌ها و فضای اسکان و داوری و محل برگزاری جشنواره نیز پیش‌بینی شده است تا ان‌شا‌ءالله در ایام برگزاری جشنواره شاهد برپایی سطح مطلوبی از آن باشیم. جلسه شورای سیاستگذاری نیز هفته آینده برای بررسی آخرین سیاست‌ها و برنامه‌ها برگزار می‌شود و در افق دید ما این موضوع قرار دارد که با سیاستگذاری‌های موجود شاهد جشنواره‌ای منظم و حرکت به سمت اهداف تعیین شده آن باشیم.

جعفرپور در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود به برگزاری مرحله سراسری جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم در نیمه اول اردیبهشت‌ماه اشاره و اظهار کرد: این جشنواره در سی و چهارمین دوره و در شهریورماه به میزبانی دانشگاه قم با حضور برگزیدگان بخش‌ها و رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی در مورد حذف مرحله منطقه‌ای از جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم و دلایل آن گفت: امسال برای اولین بار است که مرحله منطقه‌ای حذف می‌شود و یکی از دلایل عمده آن مباحث مالی و بودجه‌ای است. با توجه به شرایط اقتصادی، برای سال‌های آتی شاید تا حدودی شکل و شمایل مسابقات را تغییر دهیم و با توجه به گسترش فضای مجازی، باید به این امر توجه کنیم.

پنج دانشگاه در پنج منطقه کشور

جعفرپور در مورد تأثیر حذف مرحله منطقه‌ای در جشنواره قرآنی وزارت علوم بیان کرد: وزارت علوم به لحاظ تعداد بالای دانشگاه‌ها و مشارکت‌کنندگان زیادی که داشت مسابقات خود را در سه مرحله برگزار می‌کرد؛ مرحله منطقه‌ای به صورت فیلتر عمل می‌کرد و باعث می‌شد توانمندی و خلاقیت افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با وجود این اگر مکانیسمی داشته باشیم که ارزیابی‌ها در مرحله دانشگاهی استاندارد باشد، شاید نیاز به مرحله منطقه‌ای نباشد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم اظهار کرد: برگزاری مرحله منطقه‌ای باعث می‌شد تا پنج دانشگاه در پنج منطقه کشور، که به عنوان میزبان این مرحله انتخاب می‌شدند، فعال شوند و همین باعث مشارکت جدی آن‌ها در برگزاری جشنواره می‌شد. ضمن اینکه دانشجویان در این مرحله تبادل نظر می‌کردند. با وجود این باید منتظر ماند و دید در سال‌ها و ادوار آینده برای تأمین بودجه برای برگزاری این مرحله اقدام می‌شود یا همچنان شاهد حذف این مرحله خواهیم بود.

جعفرپور با اشاره به اینکه برگزاری این مرحله در جشنواره باعث می‌شد تا شور و نشاط خاصی در دانشگاه‌ها حاکم شود، گفت: همچنین، باید کاهش هزینه‌ها در شرایط اقتصادی فعلی را نیز مدنظر قرار دهیم. با تمام این تفاسیر، بازخورد‌هایی که از جانب مخاطبان جشنواره دریافت شده است شاهد مخالفت عده‌ای از دانشجویان و حمایت عده‌ای دیگری از این اقدام بوده‌ایم.

حذف یک مرحله از جشنواره قرآنی

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که حذف یک مرحله از جشنواره قرآنی نیاز به مجوز خاصی از سوی مراجع بالادستی همچون شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها یا ... دارد یا خیر، گفت: نیاز به طرح این مسئله نیست، با این حال در شورای هماهنگی مطرح شده و مشکل خاصی وجود نداشته است. این شورا معمولاً مداخله‌ای در تصمیمات درون دستگاهی ندارد.

یادآور می‌شود، جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم در بخش‌هایی همچون دانشجویی و کارکنان در شش بخش و بیش از ۳۰ رشته برگزار می‌شود. از جمله بخش‌های این جشنواره می‌توان به بخش‌های آوایی، معارفی، ادبی، هنری، فناوری و پژوهشی اشاره کرد.

بخش آوایی یا شفاهی و بخش کتبی این جشنواره، که به عنوان دو بخش اصلی جشنواره به حساب می‌آیند، به ترتیب در این رشته‌ها برگزار می‌شود: قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، دعا و مناجات، اذان و تواشیح، مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با سیره معصومین(ع)، احکام، پرسمان قرآنی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۱:۰۹
0
0
در مرحله دانشگاهی مسابقات معمولا از داوران با سطح پایین تر استفاده می شود. و مسابقات در سطح بالایی برگزار نمی شود و انتخاب تعدادی دانشجو در رشته های آوایی از بین بیش از چند صد دانشگاه عملا از دقت کافی برخوردار نیست.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۸ - ۱۷:۲۷
0
0
متاسفیم که بودجه هیچ وقت برای حذف مسابقات ورزشی مانع نشده است
captcha