ممانعت برخی مدارس از ورود دانش‌آموزان قرآنی به کلاس
کد خبر: 3819537
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱

ممانعت برخی مدارس از ورود دانش‌آموزان قرآنی به کلاس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مربی حفظ جامعةالقرآن خردسالان ذوالریاستین و روستای دهپیاز گفت: از آنجا که خردسالان و کودکان این مجموعه، قرائت قرآن را به زبان، صوت و لحن عربی آموزش می‌بینند، پس از ورود به مدرسه نیز با همان سبک و سیاق قرآن را در کلاس تلاوت می‌کنند که این به مزاج معلمان به اسم قرآن خوش نمی‌آید و در برخی موارد شاهد ممانعت از حضور دانش‌آموز در کلاس‌های قرآن بوده‌ایم.

ممانعت برخی مدارس از ورود دانش‌آموزان قرآنی به کلاسسمیرا ورمزیار، مربی حفظ واحد خردسالان جامعةالقرآن شعبه ذوالریاستین و روستای دهپیاز در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: طی بازه زمانی یک‌ساله با گذراندن طرح یک‌ساله حفظ تخصصی، توانستم طی سال‌های 84 تا 85 حافظ کل قرآن شوم.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط مربی‌گری حفظ در جامعةالقرآن، حفظ کل قرآن از سوی مربی است، افزود: در سال 85 با قبولی در کنکور طی 4 سال در رشته حسابداری در دانشگاه مشغول به تحصیل شدم، پس‌ از آن در سال 89 با قبولی در آزمون ورودی جامعةالقرآن و مصاحبه و گذراندن یک دوره آموزشی 10 روزه در قم جذب جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان شدم.

ورمزیار بابیان اینکه قرآن‌آموزان جامعةالقرآن خردسالان و کودکان هستند، گفت: اکنون بیش از 400 پوینده قرآنی 4 تا 12 سال به مدت 3 روز در هفته در محل جامعةالقرآن شعبه ذوالریاستین مشغول به آموزش قرآن در دوره‌های، «اشاره، روخوانی، روان‌خوانی و حفظ» هستند.

این مربی قرآن ادامه داد: دوره 9 ماهه «اشاره» ویژه خردسالان 4 ساله است که در آن پوینده قرآنی با آیات مهم و کاربردی همچون شکرگزاری، احترام به والدین، دوری از اسراف و انفاق در قالب قصه، بازی و داستان آشنا می‌شود.

وی ابراز کرد: دوره بعدی، دوره «روخوانی قرآن» است که در این دوره خردسالان 5 ساله در قالب کاردستی و بازی با حروف آشنا می‌شوند، به‌ گونه‌ای که در سن 5.5 سالگی، خردسال قادر به خواندن کلمات و حروف شده و پس از گذشت مدتی وارد دوره «روخوانی قرآن» می‌شود.

ورمزیار بیان کرد: از سن 6 سالگی پوینده قرآنی وارد دوره «حفظ قرآن» می‌شود که این دوره با استفاده از کتب نقاشی شده «بهار 1، 2 و 3» براساس حجم سوره‌های ابتدا با حفظ سوره‌های کوچک جزء 30 آغاز و به سمت سوره‌های بزرگ‌تر ادامه می‌یابد.

4 پوینده قرآنی روستای دهپیاز حافظ قرآن شده‌اند
مربی قرآن روستای دهپیاز با اشاره به اینکه 100 پوینده قرآنی حفظ قرآن در ذوالریاستین و 35 پوینده در روستای دهپیاز تحت آموزش وی است، گفت: اکنون حدود 100 قرآن‌آموز خردسال در جامعةالقرآن روستای دهپیاز در دوره‌های اشاره، روخوانی و حفظ قرآن مشغول به آموزش هستند.

وی با اشاره به اینکه 5 سالی است در روستا دهپیاز مشغول به آموزش حفظ قرآن به خردسالان و کودکان است، بیان کرد: از زمان آغاز فعالیتم در جامعةالقرآن در سال 89، تاکنون 30 حافظ کل تربیت‌ شده است که 4 حافظ از پویندگان قرآنی روستای دهپیاز هستند.

این حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه قرآن‌آموزان این مجموعه همواره با این مجموعه در ارتباط بوده و به حال خود رها نمی‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از قرآن‌آموزان این مجموعه پس از گذراندن دوره‌های ویژه خردسالان همواره تا سنین بالا با جامعةالقرآن در ارتباط هستند و تا حفظ کل قرآن با مجموعه پیش می‌روند.

وی با اشاره به اینکه همواره آمار بالایی از مقام‌آوران مسابقات قرآن آموزش‌وپرورش و بسیاری از دستگاه‌‌های مختلف متعلق به جامعةالقرآن است، گفت: «زهرا همتی»، رتبه اول رشته حفظ مسابقات قرآن و عترت آموزش و پرورش استان، تابستان سال جاری برای شرکت در مسابقات کشوری به مشهد اعزام می‌شود. همچنین فاطمه شوقیان، رتبه اول رشته تفسیر، از افتخارات جامعةالقرآن است.

ورمزیار با اشاره به اینکه حفظ قرآن قدرت یادگیری ذهن را افزایش می‌دهد، گفت: بسیاری از حافظان قرآن جامعةالقرآن، جزء دانش‌آموزان ممتاز مدرسه و کنکور و حتی مقام‌آور در رشته‌های مختلف ورزشی، نقاشی، خطاطی و ... هستند.

نبود مکانی مستقل برای فعالیت‌های قرآنی
این مربی قرآن با اشاره به اینکه جامعةالقرآن یک مجموعه مردمی است، گفت: هزینه‌های این مرکز قرآنی از طریق خیرین و شهریه‌های ناچیزی است که از قرآن‌آموزان دریافت می‌شود.

ورمزیار با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل جامعةالقرآن، عدم برخورداری از مکانی مستقل جهت فعالیت است، اظهار کرد: متأسفانه این مجموعه با وجود خروجی و دستاورد بسیار خوب در جذب و پرورش خردسالان و کودکان در حوزه قرآن از سوی هیچ نهاد دولتی حمایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز قرآنی با توجه به نبود فعالیت شاخص قرآنی از سوی چندین دستگاه حمایت می‌شوند، گفت: جامعةالقرآن خردسالان با وجود حجم بالایی از خردسالان و کودکان حافظ قرآن، مکانی متمرکز جهت فعالیت ندارد و مجبور به پرداخت اجاره در این شرایط نامناسب اقتصادی است.

ورمزیار با بیان اینکه متأسفانه شاهد روند نزولی بودجه‌های قرآنی هستیم، گفت: بسیاری از مراکز، همچون ارشاد، با ثبت‌نام قرآن‌آموزان جامعةالقرآن در آزمون‌های قرآنی مجموعه خود، حافظان قرآن را به اسم خود تمام کرده و در نتیجه، بودجه بیشتری از دولت برای آموزش مخاطبان خود دریافت می‌کنند، در حالی‌ که آموزش‌های تخصصی قرآن توسط جامعةالقرآن به خردسالان و کودکان ارائه می‌شود.

ضعف‌ آموزش قرآن در مدارس
این حافظ قرآن با اشاره به اینکه مدارس یکی از مخالفان مجموعه جامعةالقرآن هستند، گفت: از آنجا که خردسالان و کودکان جامعةالقرآن، قرائت قرآن را به زبان و صوت و لحن عربی آموزش می‌بینند، پس از ورود به مدرسه نیز با همان سبک و سیاق قرآن را سر کلاس تلاوت می‌کنند که این به مزاج معلمان به اسم قرآن خوش نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان قرآن در مدارس، هیچ آشنایی با قرآن و فنون تلاوت و قرائت ندارند، بیان کرد: در بسیاری از موارد شاهد بحث‌وجدل بین دانش‌آموز و یا والدین او با معلمان قرآن و حتی مدیران جهت تبعیت از معلم در قرائت قرآن به زبان فارسی و در موارد بدتر ممانعت از حضور دانش‌آموز در کلاس‌های قرآن بوده‌ایم.

این مربی قرآن بابیان اینکه متأسفانه در مدارس، قرآن با زبان فارسی تدریس می‌شود، گفت: در استان همدان ظرفیت بالایی از مربیان و مدرسان مجرب قرآن وجود دارد که آموزش‌وپرورش می‌تواند از این نیروی انسانی برای آموزش تخصصی قرآن به دانش‌آموزان بهره‌مند شود.
انتهای پیام

captcha