مشکلی در مورد پروازهای حجاج ایرانی نداریم
کد خبر: 3823967
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
جهانگیری:‌

مشکلی در مورد پروازهای حجاج ایرانی نداریم

گروه جامعه ــ معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی حج و زیارت با اشاره به کارشکنی عربستان در خصوص پروازهای حجاج ایرانی، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت؛ جلسه شورای عالی حج و زیارت پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 11 تیرماه، به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به حضور بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی در مراسم حج امسال بر لزوم تلاش،‌ همكاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برای حفظ عزت و كرامت حجاج ایرانی در سرزمین وحی تاكید كرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به برخی كارشكنی‌های دولت عربستان در خصوص پروازهای حجاج ایرانی، گفت: البته سازمان حج و زیارت با همكاری سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را برای جابجایی حجاج ایرانی انجام داده‌اند و هیچ مشكلی در این خصوص وجود ندارد اما لازم است وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مراتب اعتراض و گلایه‌مندی كشورمان را به دولت عربستان منتقل كنند و خواستار رفع برخی موانع شوند.

جهانگیری افزود: كشور عربستان باید به وظایف و مسئولیت‌هایش در برگزاری باشكوه مراسم حج عمل كند و دنیای اسلام باید برگزاری هر چه بهتر و مطلوب‌تر حج را از كشور عربستان مطالبه کنند.

وی همچنین با اشاره به گزارش‌های رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مراسم اربعین امسال، افزود: راهپیمایی اربعین رویدادی استثنایی، بی نظیر و بی‌سابقه است كه ظرف مدتی اندک چندین میلیون زائر میان دو كشور ایران و عراق تردد می‌كنند كه جا دارد از میزبانی و همكاری دولت و مردم عراق نیز قدردانی شود. 

جهانگیری همچنین با تبریک به حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب به خاطر انتصاب به عنوان نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، از تلاش‌ها و خدمات حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر در دوران تصدی این نمایندگی قدردانی كرد.

در این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت نیز گزارشی از آخرین اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته در آستانه مراسم حج ارائه كرد و گفت: امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر از ایران اعزام خواهند شد و شروع پروازها به مقصد عربستان از ۱۷ تیر و بازگشت حجاج از ۲۶ مرداد صورت خواهد گرفت.

رشیدیان افزود: در مراسم حج امسال، زائران ایرانی در قالب ۵۷۵ كاروان اعزام خواهند شد كه ۳۱۱ كاروان مدینه قبل و ۲۶۴ كاروان مدینه بعد هستند.

وی با اشاره به اینكه زائران ایرانی با شعار خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی در مراسم حج امسال شركت خواهند كرد، اظهار كرد: خوشبختانه همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط همكاری و همراهی لازم را با سازمان حج و زیارت انجام داده‌اند و ثبت نام، سازماندهی، معاینات پزشكی، واكسیناسیون و جلسات توجیهی برای زائران به بهترین شكل ممكن انجام شده ضمن آنكه دارو و تجهیزات پزشكی مورد نیاز نیز تأمین شده تا حجاج ایرانی هیچ دغدغه‌ای برای خدمات درمانی و بهداشتی در مراسم حج نداشته باشند.

حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این نشست از برگزاری بیش از پنج هزار جلسه برای كاروان‌های حج خبر داد و گفت: اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای زائران به خوبی انجام شده و انتظار می‌رود كه حجاج ایرانی مراسمی آرام و معنوی را تجربه كنند. 
در این جلسه كه وزیر راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان اورژانس كشور نیز با اشاره به اینكه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امور بهداشتی و درمانی حجاج را عهده دار شده است، گفت: تداركات و تمهیدات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی اندیشیده شده است.

در پایان این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی نیز از آخرین اقدامات انجام شده و پیش‌بینی امكانات لازم برای سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات و نیز برگزاری هر چه با شكوه‌تر مراسم اربعین امسال ارائه كرد.

انتهای پیام

 

captcha