عیب‌پوشی؛ مهم‌ترین اصل در آداب دوستی
کد خبر: 3827348
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
آیت‌الله قرهی بیان کرد:

عیب‌پوشی؛ مهم‌ترین اصل در آداب دوستی

کانون خبرنگاران نبأ ــ تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران گفت: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرماید که برادران دو قسم‌اند، برادران مورد اعتماد و صميمى و برادران ظاهر‌ساز؛ و چون برادر خود را صميمى يافتى مال و جانت را از او دريغ مكن، با دوستان او دوست باش و با دشمنان او دشمن؛ عيب او را بپوشان و نيكى او را اظهار كن.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه ماهیانه «اخلاق در خانواده» آیت‌الله روح‌الله قرهی، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران شب گذشته، 23 تیرماه همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) در یکی از هیئت‌های مذهبی میدان خراسان برگزار شد.
آیت‌الله قرهی در این مراسم با تبریک میلاد امام رضا(ع)، گفت: هر کس از شیعیان که وجود مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) را قبول داشته باشد، به معنای این است که وی شیعه اثنی‌عشری است. قبل از ولایت حضرت ثامن الحجج(ع) به علت فریب‌های شیاطین جن و انس، و همچنین تفرقه‌انگیزان در دین و تشیع باعث ایجاد فرقه‌هایی حتی در مذهب شیعه شدند.
این استاد اخلاق بیان کرد: تفرقه‌انگیزان در دین باعث شدند که دین در دو وجه شیعه و سنی شناخته شود و سپس در اهل جماعت فرق مختلفی را ایجاد کردند و بعد از آن سراغ شیعه آمدند و در بین شیعیان فرقه‌های مختلفی همچون علوی، زیدی، اسماعیلی را ایجاد کردند.
پیروان امام رضا(ع) شیعیان واقعی و اثنی‌عشری
وی پیروان امام رضا(ع) را شیعیان واقعی دانست و گفت: وقتی کسی امامت و ولایت آقا ثامن الحجج(ع) را قبول دارد به معنای این است که دیگر امامان را تا وجود مقدس حضرت حجت ابن الحسن المهدی(عج) نیز قبول دارد و شیعه اثنی‌عشری است.
تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران ادامه داد: در کلام اهل بیت(ع) درباره ایران سخنانی وجود دارد؛ از جمله اینکه وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) با عناوین «فارس» و «اهل ری» از کشور ایران سخن گفته‌اند و همچنین در روایت مختلف از حضرات معصومین(ع) نیز با عنوان‌های «خراسان» درباره ایران سخن گفته شده است.
‌حمایت امیرالمؤمنین(ع) از عجم‌ها
آیت‌الله قرهی با اشاره به حمایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) از عجم‌ها، اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در یک روز جمعه در حال خواندن خطبه نماز جمعه بودند که مردی بلند می‌شود و خطاب به مولا عرض می‌کند که عجم‌ها را بر عرب‌ها ترجیح دادی و بعد شروع به بی‌ادبی می‌کند؛ حضرت که در حلم و بردباری زبان‌زد است، در حین خطبه خواندن پای خود را محکم به زمین می‌زند و می‌فرماید که این مردک جاهل چه می‌گوید؛ روزی را می‌بینم که همین عجم‌ها همان‌گونه که شما ظاهر قرآن را به آنها یاد دادید، آنها حقایق و باطن قرآن را به شما یاد می‌دهند. می‌بینم آن روز را که این دین و قرآن به دست عجم‌ها به همه دنیا می‌رسد و آن را تبلیغ می‌کنند.
آیت‌الله قرهی جمهوری اسلامی ایران را تنها کشور شیعه اثنی عشری در جهان به برکت قدوم امام رضا(ع) دانست و گفت: حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) به کشور ایران می‌آیند و این نشان می‌دهد که این مملکت تنها مملکت شیعه اثنی عشری خواهد شد و امروز شاهد این رخداد هستیم که در قانون اساسی نیز به ثبت رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به بحث اخلاق در خانواده با استناد به روایتی از امام رضا(ع)، اظهار کرد: امام رضا(ع) در روایتی که به حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌رسد، می‌فرماید که مردى در بصره در حضور اميرالمؤمنين عرض كرد يا اميرالمؤمنين خبر ده مرا از برادران، حضرت فرمود برادران دو قسم‌اند، برادران مورد اعتماد و صميمى و برادران ظاهر‌ساز؛ برادران صميمى همانا دست و بال و اهل و مال هستند و چون برادر خود را صميمى يافتى مال و جانت را از او دريغ مكن، با دوستان او دوست باش و با دشمنان او دشمن؛ عيب او را بپوشان و نيكى او را اظهار كن، و اى سائل بدان كه اينها از كبريت احمر كمياب‌تر هستند.
وی ادامه داد: سپس حضرت فرمود برادران ظاهرساز همان، لذت معاشرت را از آنها دريغ مدار و توقع بيش از آن هم از دل آنها نداشته باش و خوش‌رویى و خوش‌گویى كه به تو بذل می‌كنند به آنها بذل كن.
این استاد حوزوی بیان کرد: در کتاب النهایه که از بهترین کتب لغت است «کبریت احمر» به «گوگرد سرخ» معنا شده است. حالا چرا گوگرد سرخ؟ چون گوگرد سرخ بسیار کمیاب است و در صنعت هم بسیار پر کاربرد است. پس به این معناست که خیلی کم است و خیلی هم تأثیرگذار است و حضرت چنین دوست و برادری را کبریت احمر می‌داند.
حُسن و خوبی‌ها را آشکار کنید
آیت‌الله قرهی اظهار کرد: شاید سؤال شود که این حدیث درباره دوستی و برادری بود و چه ارتباطی با بحث خانواده داشت؟ در این حدیث وقتی صحبت از دوستی و برادری شده و حضرت یک دسته از برادری را برادران مورد اعتماد معرفی می‌کند و می‌فرماید که چنین دوست و برادری مانند مال و دست و بال تو و جزء خانواده است، می‌بینیم از لفظ «اَلْأَهْلُ» استفاده شده که به معنای خانواده است. حالا چرا مثال خانواده را زده است؛ چون خانواده اول این خصوصیت را دارد که اگر عیبی بین اعضای خانواده هست، اولین کس خود خانواده است که عیب‌ها را می‌پوشاند و حُسن و خوبی‌ها را به جای آن آشکار می‌کند، که این از ویژگی خانواده است.
وی با بیان اینکه اولین چیزی که خانواده را تشکیل می‌دهد همین عیب‌پوشی است، گفت: در قرآن، خانواده و زوجین لباس یکدیگر معرفی شده‌اند که لباس نیز به معنی عیب‌پوشی است؛ خداوند در آیه 187 سوره مبارکه بقره می‌فرماید «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ... در شب‌هاى روزه هم‌خوابگى با زنانتان بر شما حلال شده است آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستيد...».
امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha