آغاز دوره آموزش تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در قم
کد خبر: 3827643
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

آغاز دوره آموزش تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در قم

کانون خبرنگاران نبأ ــ نخستین کلاس دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با حضور مسئول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در قم برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛  نخستین کلاس دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری، دوشنبه، 24 تیرماه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای جلسه با اشاره به لزوم توجه به خاطرات شفاهی به عنوان یکی از منابع مهم تاریخ انقلاب و جنگ تصریح کرد: اطلاعاتی که در قالب خاطرات جمع می‌شود، شبیه قطعاتی است که در پایان تصویر کاملی از واقعه می‌دهند و بررسی این آثار برعهده تاریخ‌نگار است.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: تاریخ‌نگار با استفاده از اطلاعات و جزئیات به درستی وقایع و صحت موضوع نزدیک می‌شود یا آن خاطره را با خاطرات دیگر افراد حاضر در ماجرا مقایسه می‌کند و به نتیجه درست می‌رسد.

فخرزاده تأکید کرد: بار اصلی تاریخ‌نگاری به عهده مصاحبه‌گر است. او باید خاطره را طوری بنویسد که برای مخاطب قابل فهم باشد و اگر متنی مبهم و غیرفنی بنویسد مخاطب را سردرگم می‌کند.

وی در پایان افزود: استان قم از ظرفیت‌های تاریخی فراوانی در حوزه تاریخ انقلاب و جنگ برخورد است که هنوز مغفول مانده و نیاز است تا گروهی از دل این جلسات به آن موضوعات بپردازند و آن را ثبت و ضبط کنند.

گفتنی است، در دوره مبانی تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در 8 جلسه به موضوعات سوژه‌یابی، تکنیک‌های مصاحبه، شناخت گونه‌های نوشتاری، تدوین و تنظیم خاطرات، روایت اسارت و ... پرداخته می‌شود. این دوره با حضور پژوهشگران و نویسندگان حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری چون محمد قاسمی‌پور، محمد مهدی بهداروند، بهناز ضرابی‌زاده، خسرو عباسی و جواد موگویی برگزار می‌شود.

جلال بيطرفان

انتهای پيام

captcha