علوم بین رشته‌ای و سرمایه‌گذاری
کد خبر: 3827705
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸

علوم بین رشته‌ای و سرمایه‌گذاری

سال‌هاست که اقتصاد کلاسیک در پیش برد نظریه‌های سرمایه‌گذاری و بازار سهام نقش کلیدی را ایفا می‌کند. این که بتوانیم بر اساس اعداد و ارقام مشخص، تخمین‌های جامعی از ارزشمند بودن سهام شرکت‌هایی که مایل به خرید آن هستیم، داشته باشیم، به ما کمک می‌کند کاراتر از سایر سهام‌داران عمل کنیم.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: گاهی در روند سرمایه گذاری با وقایعی روبرو می شویم که نمی توان آنها را در چارچوب های منطقی جای داد. خیلی ها بر این باورند که این رفتار غیر منطقی بازار قابل کنترل نیست و بخشی از قواعد بدیهی بازار است.

اگر قبول کنیم که قادر به فهم روند های نامرئی بازار نیستیم، راحت ترین راه را برای پاک کردن صورت مسئله ای انتخاب کرده ایم که پاسخ درست به آن، می تواند ما را در مسیر رشد بازار و انتخاب و اداره یک پرتفوی قدرتمند پیش براند.

با این حال بعد از سالها تحقیق و بررسی در علوم روانی و ساختارهای مبتنی بر شناخت شخصیت سهامداران به این موضوع مهم پی برده ام که راه حل پی چیده وقایع غیر قابل فهم و مبهم بازار سرمایه در بررسی و فهم شایعات منتشر شده در بازار است.

در مکتب روانکاوی واژه ای به نام آفازیا وجود دارد که به شرح عواملی می پردازد که انسانها نیت ها و اهداف خود را بر اساس آن و در قالب تمثیل ها، پوزخندها، کنایه ها، لطیفه ها و ضرب المثل هایشان به زبان می آورند.

آفازیا؛ یعنی پنهان کردن یک نیت ناخودآگاه در پوشش یک استعاره . بر همین اساس اگر بازار را مجموعه افرادی بدانیم که نیت های خود را در قالب یک استعاره چند پهلو به زبان می آورند، پس ساده لوحانه است باور کنیم بازار اهدافش را عقلایی و با چارچوبی قابل سنجش و پیش بینی افشا می کند.

واقعیت این است که برای فهم رفتار بازار باید توانایی درک و جستجوی شایعات یا استعاره های بازار سرمایه را داشته باشیم و همین موضوع ما را وا می دارد که به ابزار و دانش های جدیدی مجهز شویم که قاردمان می کند به ناشناخته ترین بخش انسان یعنی “روان او” وارد شوم تا با این روش بتوانیم استعاره های روانشناختی سرمایه گذاران را حدس بزنیم و بر مبنای آن نه تنها پرتفوی سهام خود را طراحی کنیم، بلکه با شناخت از سبک سرمایه گذاری مان بتوانیم استراتژی های قابل حصولی برای پیشبرد اهداف سرمایه گذاریمان طراحی کنیم.

با این حال برای کسانی که نقش روانشناسی دردانش مالی و سرمایه گذاری را به عنوان یک عامل اثر گذار بر بازارهای اوراق بهادار و تصمیمات سرمایه گذاران بدیهی می دانند، تردید در مورد اعتبار چنین دانشی دشوار است.

در عین حال هنوز بسیاری از دانشگاهیان و حرفه ای های طرفدار مکتب مالی کلاسیک، بررسی جنبه های رفتاری انسان و تاثیر آن در تصمیمات مالی را به عنوان یک شاخه مستقل مطالعاتی باور ندارند.

در طرف مقابل، طرفداران دانش مالی رفتاری اعتقاد دارند که آگاهی از تمایلات روانشناختی در عرصه سرمایه گذاری، کاملا ضروری و نیازمند توسعه جدی دامنه مطالعاتی است.

captcha