حجاب؛ نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه
کد خبر: 3827779
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

حجاب؛ نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه حجاب و سبک پوشش مذهبی، پوسته و نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه است، گفت: عموم مردم ایران از دوران باستان تاکنون همواره مبادی آداب و نجیب بوده و به ارزش‌های مذهبی از جمله حجاب پایبند بوده‌اند.

حجاب؛ نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جباری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه، صبح امروز، ۲۶ تیر ماه، در نشست راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه که به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: محور هفته عفاف و حجاب ، یادآوری واقعه خونین مسجد گوهرشاد است که یک جریان نظامی ضدفرهنگی برای سرکوب علایق ریشه‌دار مردم و مقابله با تجمع مردم مسلمان کشور در جهت صیانت از حجاب و ارزش‌های اسلامی بود.

تغییرات فکری و انقلاب اسلامی

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ ما فرهنگ اسلامی بوده و با پشتوانه فرهنگی عظیم اهل بیت، برای شناخت اسلام اصیل تلاش می‌کنیم، بیان کرد: تغییرات فکری و فرهنگی، موجب شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد.

وی افزود:  در واقع آن زمان تغییراتی در عقاید و اندیشه‌های مردم رخ داد و یکی از مسائل مطرح‌ شده بازگشت به زندگی همراه با معنویت، عدالت و توجه اکید به بازیابی سلامت خانواده‌ها و راهپیمایی زنان مسلمان محجبه از مقابل دانشگاه تهران نیز در آغاز انقلاب حامل پیام مهم عفاف و حجاب بود.

جباری ادامه داد: حجاب و سبک پوشش مذهبی، پوسته و نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه است، درواقع همه تغییرات اساسی انسان ابتدا از ذهن و فکر شروع شده و سپس در رفتارهای بیرونی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: مردم ایران نیز به یک جهان‌بینی دست یافتند که براساس آن انقلاب کردند و اکنون شرایط عفاف و حجاب قابل قیاس با آن دوران نیست چراکه آن زمان این میزان از رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای وجود نداشت و امروز امکان ارتباط با سراسر جهان به حد توصیف‌ناپذیری افزایش یافته و تغییراتی که اکنون در رفتار مردم می‌بینیم، قابل بررسی علمی است. برای هر نوع اصلاح و بازسازی فرهنگی و امر به معروف در این عرصه ابتدا باید نظرسنجی جامع و کاملی درباره وضعیت موجود و نگرش‌های موجود در میان مردم در عرصه حجاب و عفاف صورت گیرد.

حجاب؛ لازمه زندگی سالم

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: عموم مردم ایران از دوران ایران باستان تاکنون همواره مبادی آداب و نجیب بوده و به ارزش‌های مذهبی از جمله حجاب پایبند بوده‌اند و بحث حجاب یک بحث مشترک در میان همه ادیان و لازمه یک زندگی سالم انسانی است، اگر آسیب‌شناسی کنیم، وضعیتی که از نظر عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد، نسبت به فضای عمومی شهرها و انظار عمومی به مراتب بهتر است.

وی بیان کرد: استاد مطهری در سال ۱۳۵۰ در کتاب مسئله حجاب می‌گوید اساس تغییراتی که در نسل جوان است، فکری بوده و ریشه در ذهن و فکر نسل جوان دارد و اگر مخاطب دانشجو را درنظر بگیریم، باید الگوهای ذهنی و فکری او را مدنظر قرار دهیم و اگر شخصی به چیزی معتقد نباشد یا کم‌ اعتقاد باشد و او را وادار به کاری کنیم که بدان باور ندارد، قطعاً قبول نخواهد کرد و گلایه‌ها و عکس‌العمل‌های معکوس افزایش خواهد یافت.

لزوم اصلاح نگرش مردم به مقوله عفاف و حجاب
وی در رابطه با نحوه تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب گفت: تا نگرش مردم اصلاح نشده و درک درستی از معنویت و دینداری اصیل همراه با زندگی شاد و جذاب و متنوع اسلامی در جامعه مطرح نشود، نمی‌توان انتظار داشت مردم به شکل مطلوب به ایده‌های فرهنگی روی‌ بیاورند.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه  افزود: باید الگوی موفق و شاد از افراد متعهد و محجبه را در جامعه معرفی کنیم تا مردم آگاه شوند که یک فرد محجبه می‌تواند به راحتی ارتباطات اجتماعی و شغلی را همراه با تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌های خانوادگی داشته باشد و این موارد نیاز به الگوسازی در جامعه دارد و طراحی سریال‌ها و فیلم‌های متناسب تلویزیونی و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی نقش مهمی در این عرصه دارد.

جباری گفت: برخی از محدودیت‌های نمودهای ظاهری رفتار به ملاحظات عرفی رایج متدینین هر عصر برمی‌گردد که شرع نیز بر آن صحه گذاشته است.

وی گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید که بهترین لباس هر زمانه‌ای لباس متعارف و متداول در همان عصر است، مثلاً اینکه امروز برخی مردان موهای خود را بلند می‌کنند، دین هیچ مخالفتی با آن ندارد، چراکه در زمان اهل بیت مردان مسلمان موهای سر خود را بلند می‌کردند،  ولی امروزه در عرف جامعه اسلامی این مورد رایج و پذیرفته نیست و این امر به همان تغییر شرایط عرفی جامعه بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: اینکه دین اسلام با تأکید گفته باشد لباس حتما باید سیاه باشد، چنین چیزی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد و اهل بیت عصمت و طهارت نیز لباس‌های سفید و روشن به تن می‌کردند و رنگ‌های تیره در اسلام توصیه نشده است. در موضوع عبا و چادر استثنا شده، ولی توصیه و تأکیدی بر رنگ‌های تیره نشده است.

امر به معروف و نهی از منکر بدون تکریم شخصیت فرد تأثیرگذار نیست

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تأکید بر اینکه امربه معروف و نهی از منکر بدون تکریم و احترام به شخصیت فرد تأثیرگذار نیست، گفت: رفتار توهین‌آمیز و نامناسب در برخورد با افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، قطعاً تاثیر بسیار منفی بر شخصیت و رفتار آنان خواهد گذاشت و به‌هیچ وجه امر به معروف را اثربخش نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: این یک اصل اساسی روانشناختی و تربیتی است که اصلاح و تغییر رفتار اشخاص حتماً باید با تاکید بر خودباوری و افزایش اعتماد به نفس مخاطب در جهت یافتن هویت معنوی و انسانی متعالی درونی خودش باشد.

جباری یادآور شد: شرط اصلی در امر به معروف و نهی از منکر احتمال تأثیرگذاری و تحول‌آفرینی مثبت و رو به تعالی است و بدین‌منظور، برخوردهای فرهنگی و ارشادی باید کاملاً منطقی و حساب شده و با ملاحظه جمیع شرایط صورت گیرد، به گونه‌ای که هم آثار مثبت آن در جامعه و لااقل در بخش‌هایی از زندگی واقعی مردم به‌طور طبیعی ملموس باشد و به‌عنوان سبک زندگی رایج (و نه تصنعی و مقطعی و در موقعیت‌های خاص) پذیرفته شود و نیز برای رسانه‌هایی که خانواده سالم و معنویت هیچ ارزشی برای آنان ندارد و به ترویج مناسبات غیراخلاقی اهتمام ویژه دارند، قابل سوءاستفاده تبلیغاتی علیه عفاف و حجاب و فرهنگ دینی نباشد.

نیاز به مطالعات علمی در شناخت آسیب‌های اجتماعی

وی با تأکید بر اینکه به فرموده پیامبر اکرم(ص) مهمترین پایه دین، علم است، گفت: متأسفانه مواجهه علمی و اصولی با معضلات اجتماعی و اخلاقی و از جمله بدحجابی و به‌طور کلی عرصه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نادیده گرفته شده و نیاز به مطالعات علمی هم در شناخت کم و کیف آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی مطرح است و هم در برنامه‌ریزی برای پیشگیری و مقابله با آنها و هم برای متقاعدسازی و همراه‌سازی ذهنی و روانی مخاطبان در این مسیر بلند.

لازم به ذکر است، ادامه جلسه به‌صورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان ادامه یافت.

انتهای پیام

captcha