لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان
کد خبر: 3829671
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان

گروه بین‌الملل ـ ترامپ در حالی مدعی محو افغانستان از نقشه دنیا در کمتر از 10 روز است که حضور 19 ساله آمریکا در این کشور نتیجه‌ای جز افزایش ناامنی، فقر و خشونت نداشته و آمریکا امروز در تلاش برای خروج از باتلاق افغانستان است.

به گزارش ایکنا؛ تحقیر برخی کشورها و ملت‌ها، توهین به مهاجران و آوارگان، نژادپرستی و اسلام‌هراسی از رویکردهای اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از زمان تبلیغات انتخاباتی تا زمان رسیدن به قدرت در کاخ سفید بوده است.

امروزه دیگر شنیدن اظهارات عجیب و خارج از عرف دیپلماتیک از ترامپ درباره مشکلات و معضلات دنیا مسئله عجیبی نیست و تقریباً مردم آمریکا و سراسر جهان به سخنان نامتعارف درباره مسائل مختلف جهانی عادت کرده‌اند.

ترامپ، دوشنبه‌شب (31 تیرماه) برای نخستین بار در واشنگتن پذیرای عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، بود. دیداری که اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک دونالد ترامپ پوزخند تمسخرآمیز عمران خان را به همراه داشت؛ اظهاراتی که در آن از محو یک ملت بزرگ و با تاریخ و تمدن چندهزارساله سخن به میان آمد.

توهین به افغانستان

رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار به ملت بزرگ افغانستان توهین و ادعا کرد: «آمریکا می‌تواند طی یک هفته در جنگ افغانستان پیروز شود، اما نمی‌خواهد که ۱۰ میلیون نفر کشته شوند، در غیر این صورت می‌تواند در کمتر از ۱۰ روز این کشور را از نقشه دنیا محو کند».

ترامپ در حالی کشور تاریخی و متمدن افغانستان را با اظهاراتی نسنجیده تهدید به نابودی کرد که این کشور از قدیم‌الایام محل پیوند تمدن‌های بزرگ جهان بوده و یکی از مهم‌ترین مراکز بازرگانی عصر باستان به شمار می‌رود. این موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی افغانستان در شکل دادن موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ همچون ایرانی، یونانی، هندی و بین‌النهرینی در این کشور نقش مهمی داشته و مردم افغانستان جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته‌اند.

طرح این موضوع نسنجیده از سوی ترامپ به خاطر قدرت و توان نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا نیست، بلکه بیانگر این نکته است که راهبرد نظامی آمریکا در قبال افغانستان امروز پس از 19 سال کاملاً شکست خورده است، موضوعی که حتی بلندپایه‌ترین مقامات نظامی آمریکا نیز در رسانه‌های غربی بارها به آن اعتراف کرده‌اند.

ترامپ در حالی مدعی نابودی یک هفته‌ای افغانستان است که حملات هوایی پنتاگون در 19 سال اخیر نتیجه‌ای جز افزایش ناامنی در این کشور نداشته، به‌ طوری که مؤسسه آمریکایی «پژوهش‌های صلح و جنگ» درباره شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۱۹، افغانستان را به دلیل وجود خشونت، تلفات بالا و تروریسم رسماً خطرناکترین کشور دنیا اعلام کرده است.

لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان از نقشه دنیا
امروز بیش از 60 درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان قرار دارد. از سوی دیگر عناصر داعشی‌ پس از شکست در عراق و سوریه راهی افغانستان شده‌اند و این کشور به مراتب بسیار ناامن‌تر از 19 سال پیش یعنی قبل از حمله آمریکا به این کشور است و این جنگ طولانی‌مدت باعث شده که وضعیت مردم افغانستان بیش از پیش دچار بحران شود.
 
خروج از باتلاق افغانستان

آمریکا با میزبانی از عمران خان در کاخ سفید به دنبال این است که با دادن امتیازاتی به پاکستان، راهی برای خروج نظامیان خود از افغانستان پیدا کند. بنابراین اظهارات ترامپ مبنی بر نابودی افغانستان در کمتر از 10 روز واقعاً از روی توانمندی قدرت نظامی آمریکا نیست، بلکه این اظهارات به‌ خاطر درماندگی دولت آمریکا و تلاشی برای وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها و لاپوشانی شکست نظامی و سیاسی است.

پوزخند عمران خان

نخست‌وزیر پاکستان که اظهارات ترامپ درباره نابودی افغانستان پوزخند تمسخرآمیز وی را به دنبال داشت، واکنش معناداری به این اظهارات ترامپ نشان داد و خطاب به وی گفت: «توافق صلح با طالبان بیش از هر زمان دیگری نزدیک است و ما امیدواریم که در روزهای آتی بتوانیم از طالبان بخواهیم که با دولت افغانستان صحبت کند و به سازش و راهکار سیاسی روی آورد».

لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان از نقشه دنیا
این برای نخستین بار نیست که ترامپ این گونه کشور و ملتی را توهین و تحقیر می‌کند. وی پیش از این بارها به کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی توهین کرده و مدعی شده بود که آمریکا رژیم‌های عربی را در رأس قدرت نگه داشته و اگر آمریکا نباشد، حکومت آن‌ها دو هفته دوام نمی‌آورد؛ به‌طوری که حتی از دولت عربستان به «گاو شیرده» تعبیر کرده بود.

سران کشورهای عربی به دلیل نداشتن پایگاه و عدم مشروعیت مردمی تلاش کرده‌اند که با سکوت در برابر مواضع و اظهارات ترامپ و بستن قراردادهای کلان تسلیحاتی و روانه‌ کردن دلارهای نفتی به سمت آمریکا، ترامپ را راضی نگه‌ دارند، اما کاخ ریاست جمهوری افغانستان و شماری از شخصیت‌های سیاسی و امنیتی این کشور با وجود وابستگی‌هایی که از نظر مالی به آمریکا دارند، واکنش قاطعی به اظهارات ترامپ نشان دادند.

واکنش افغانستان

کاخ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این اظهارات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «ما از همکاری آمریکا برای برقراری صلح حمایت می‌نماییم، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران کشورهای خارجی بدون حضور رهبران افغان‌ نمی‌تواند تعیین شود. افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند».

لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان از نقشه دنیا
رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، نیز اظهارات ترامپ را توهین به سربازان افغان، که خون آن‌ها در مبارزه با تروریسم بر زمین ریخته شده، دانست و گفت: «‌ای کاش زمانی که می‌گفتند ما می‌توانیم افغانستان را از نقشه جهان محو کنیم، عمران خان به او می‌گفت که شعار هر افغانستانی این است که تا یک افغانی هست، افغانستان زنده است.» این در حالی است که برخی کارشناسان و صاحب‌نظران بر این باورند که به دلیل وابستگی دولت افغانستان به کمک مالی آمریکا، این اظهارات و مواضع تأثیرگذاری زیادی ندارد و در همین راستا، یزدان حاتمی، تحلیلگر سیاسی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: «کسانی که تو را می‌پرورانند به تو فرمان هم می‌دهند».

زلمای خلیل ‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان، که مذاکرات با طالبان را مدیریت می‌کند، سعی کرد که فضا را تلطیف کند و کدورت افغان‌ها در این زمینه را تا حدودی از بین ببرد. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «ترامپ در گفت‌وگو با عمران خان بار دیگر به جهان تأکید کرد که هیچ راه حل معقول نظامی برای پایان جنگ افغانستان وجود ندارد و صلح باید از راه تلاش‌های سیاسی به دست آید. پاکستان متعهد است هرچه را در توان دارد برای به دست آوردن صلح به کار گیرد».

حامد کرزای

حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، نیز سخنان ترامپ درباره افغانستان را بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور افغانستان دانست و گفت: «آن‌ها برای زندگی و کرامت انسانی هیچ احترامی قائل نیستند».

لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان از نقشه دنیا
این برای نخستین بار نیست که دونالد ترامپ احساسات افغانستانی‌ها را جریحه‌دار می‌کند، چرا که وی پیش از این در سخنانی گفته بود که ورود شوروی به خاک افغانستان یک اقدام درست و برحق بوده است. به‌طوری که ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که پس از تجاوز شوروی سابق، تمام رؤسای جمهور آمریکا نه تنها این تجاوز را مورد نکوهش قرار دادند، بلکه حامی جهاد مقدس افغان‌ها بودند.

اظهارات ترامپ در دیدار با عمران خان نشان داد که گزارش برخی رسانه‌ها از جمله «سی ان ان» و «نیویورک تایمز» که در آن‌ها بر بی‌سوادی ترامپ در تاریخ جهان و حتی کشورش تأکید می‌شود بی‌علت نیست، چرا که رئیس‌جمهور آمریکا با اظهارنظر ناشیانه خود درباره افغانستان بار دیگر نشان داد که او هیچ چیز نمی‌داند! اگر ترامپ به رشادت‌ها و مجاهدت‌های مردم افغانستان رجوع کند، کشوری را می‌بیند که زمانی به قتلگاه شوروی بدل شده بود تا جایی که حتی سقوط امپراطوری بلوک شرق را در پی داشت. به همین دلیل این گونه راحت در مورد نابودی افغانستان سخن به میان نمی‌آورد.

از سوی دیگر، ترامپ در حالی متکبرانه از نابودی افغانستان سخن گفت و مدعی شد که یک هفته‌ای جنگ را تمام می‌کند که زلمای خلیل‌زاد، نماینده این کشور، از اول سال جاری میلادی درگیر مسئله صلح افغانستان بوده و تا امروز راه به جایی نبرده است. در واقع یک پای زلمای خلیل‌زاد در دوحه و یک پای دیگرش در کابل است و اگر پای دیگری داشت احتمالاً همزمان در پاکستان هم برای میانجیگری تردد می‌کرد تا بلکه عمران خان با گوشه‌چشمی بتواند طالبان را راضی کند.

لاپوشانی شکست با تهدید به محو افغانستان از نقشه دنیا
در پایان این نوشتار باید به این نکته توجه کنیم که ادعای آمریکا مبنی بر دوری از جنگ در افغانستان به دلیل ترس از تلفات انسانی واقعیت ندارد، چرا که اقدامات نظامی و حملات پهپادی این کشور از 19 سال اخیر تاکنون ده‌ها هزار غیرنظامی افغان را به خاک و خون کشیده و سیاست‌های آمریکا در افغانستان تنها موجب افزایش قدرت گرفتن نیروهای طالبان، تشدید جنگ، کشته و آواره شدن غیرنظامیان در این کشور شده است.
 
همچنین نیروهای آمریکایی با استفاده از 40 هزار بمب در 19 سال گذشته در افغانستان، توان نظامی خود را برای پیروزی در برابر طالبان در افغانستان به کار گرفته است که نشان می‌دهد تلفات غیرنظامیان در این کشور به هیچ وجه برای واشنگتن اهمیتی نداشته است. از سوی دیگر، همزمان با آغاز دوره ترامپ و اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، حملات هوایی پنتاگون در این کشور دوبرابر شده و تلفات کودکان ناشی از حملات هوایی ارتش آمریکا، نیروهای ناتو و افغانستان، انفجار مین، بمب کنار جاده‌ای، حملات انتحاری به تجمعات مردمی و غیره در این کشور به گونه بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که دونالد ترامپ با تلاش برای تسریع روند صلح، در پی این است که این موضوع را به منزله دستاورد خود در دوران ریاست جمهوری تلقی کند و به دیگران اطمینان دهد که افغانستان به تهدیدی برای کشورش تبدیل نخواهد شد.
 
جواد پارسامهر

انتهای پیام
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۴:۴۵
0
0
اگر افغانستان این قدر حقیر و ضعیف است پس چرا تمام کارشناسان نظامی تراز اول غرب و شرق جهان به این خاک نظر و طمع دارند و پول ها و نیز خود نظامیان خود را برای سلطه و سیطره البته ناکام و نافرجام بر آن خرج کرده اند و می کنند
از اسکندر مقدونی تا انگلیس و آمریکا و شوروی سابق و فرانسه و آلمان و سازمان ناتو و....
captcha