شیرینی قرآن چشانده شود، کل راه را رفته‌ایم/ مسیری که بهتر از تحصیل در دانشگاه یافتم
کد خبر: 3831054
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
آشنایی با حافظان قرآن/

شیرینی قرآن چشانده شود، کل راه را رفته‌ایم/ مسیری که بهتر از تحصیل در دانشگاه یافتم

گروه چهره‌ها ــ سمانه دشمیر، حافظ و مدرس قرآن، علاقه وافری به فراگیری مفاهیم و تفسیر قرآن دارد. او معتقد است که اگر شیرینی قرآن از سوی معلمان خوش‌ذوق و متخصص به کودکان چشانده شود، به هیچ اجباری برای یادگیری قرآن نیاز نیست و فرد این مسیر را تا انتها خواهد پیمود.

به گزارش ایکنا؛ سمانه دشمیر علاوه بر تدریس و آموزش قرآن، حافظ کل قرآن کریم است. وی متولد 1361 است و پس از اخذ دیپلم، با وجود قبولی در دانشگاه، به دلیل شرایط زندگی تحصیلات آکادمیک را رها کرد و در راه بهتری قرار گرفت و آن حفظ قرآن است.

دشمیر با تأکید بر حمایت‌های همسرش در ادامه این راه و با اشاره به اینکه سال 84 حفظش را با کمک مؤسسه قرآن‌پژوهان آغاز کرده است، اظهار کرد: این مؤسسه جزء مراکز مهمی بود، اما چون مورد حمایت قرار نگرفت تعطیل شد. البته پس از چهار سال توانستم حافظ کل آیات قرآن شوم. پس از آن نیز ارتباطم را با اساتید و مربیانم قطع نکردم و دوره‌های تفسیر و تثبیت و مرور محفوظاتم را تاکنون ادامه دادم.

وی درباره روش شیوه حفظش بیان کرد: مبنای حفظم براساس ترجمه آیات و کتاب تفسیر نسیم حیات جناب آقای ابوالفضل بهرا‌م‌پور بود که به صورت ترمی از قرآن‌آموزان امتحان گرفته می‌شد و سرانجام در سال 88 موفق به اتمام حفظم شدم. در ابتدا هفته‌ای دو صفحه بود، اما در ترم‌های آخر به دلیل فشردگی برنامه‌ها گاه سه تا چهار صفحه را طی یک هفته حفظ می‌کردم.

این حافظ قرآن از محضر اساتیدی چون خانم‌ها نصرالله، مرضیه اقبالی و ... استفاده کرده است. همچنین در حال حاضر نیز در جلسات تفسیر مرضیه اقبالی، که در مهدیه تهران براساس کتاب تسنیم آیت‌الله العظمی جوادی آملی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

حفظ آیات در کنار فراگیری مفاهیم

وی با تأکید بر اینکه هر حافظ قرآن باید به درک مفاهیم و ترجمه آیات و همچنین تفسیر آیات مسلط باشد تا بتواند آنها را به کار گیرد، اظهار کرد: کتاب تفسیر تسنیم آیت‌الله العظمی جوادی آملی عمیق است. خیلی‌ها تنها به تفسیر نسیم حیات بسنده می‌کنند که محدود است، اما تفسیر تسنیم شیرین است و جای آن میان مخاطبان مباحث تفسیری یا علاقه‌مندان به فراگیری مباحث تفسیری خالی است.

دشمیر با اشاره به اینکه دوره‌های تثبیت را نزد خانم احمدی گذرانده‌ است، تصریح کرد: از محضر اساتید زیادی استفاده کرده‌ام. هنوز نیز از شرکت‌کنندگان پروپاقرص کلاس‌های تفسیر هستم و در کنار اینکه روزی یک تا سه جزء را در حلقه‌های قرآنی که با دوستانم دارم مرور می‌کنم. به صورت حضوری یا غیرحضوری نیز از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای افزایش اطلاعات قرآنی‌ام استفاده می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه مهم فهمیدن قرآن است نه تثبیت تیتروار آیات، اظهار کرد: همان طور که در روایات آمده است، تنها توجه به قرائت قرآن و یا تثبیت و مرور آیات مهم نیست، هرچند اینها زیباست و قشنگی خودش را دارد، مهم‌تر از آن درک و فهمیدن آیات است، چنانکه قرآن می‌گوید: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ»، لذا فهمیدن آیات قرآن مهم است. به خاطر همین نیز بر تفسیر تسنیم تأکید دارم، چون هنگامی که به آن مراجعه می‌کنیم، با نکات ظریفی از مفاهیم و تفسیر آیات آشنا می‌شویم که موجب فهمیدن کاربرد آن در زندگی فردی و اجتماعی‌مان می‌شود.

قرآن، کتاب زندگی 

اگر ظرایف قرآن با زبانی نرم و اصولی گفته شود، برای طرف مقابل نیز شیرین‌تر است، به ویژه در مدارس باید به این امر توجه شود. متأسفانه آموزش و پرورش معلمانی را انتخاب می‌کند که تخصص‌های لازم را در عرصه قرآنی ندارند

دشمیر با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی و انسان‌ساز است، گفت: متأسفانه در میان مردم جا نیفتاده است که مراد از انسان‌سازی چیست و چگونه قرآن کتاب زندگی ما می‌شود؟ قرآن برای همه چیز راه‌حل ارائه می‌کند و در کنار آن نیز سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) به معنای واقعی انسان‌ساز است. بنابراین درک قرآن موجب ساختن انسان می‌شود. هنگامی که قرآنی باشید و آن را فهمیده باشید و خودتان را متناسب با آن پرورش دهید، قطعاً می‌توانید دیگران را نیز جذب کنید.

این حافظ قرآن که دو فرزند دختر و پسر دارد، دخترش 12 ساله و حافظ جزء سی‌ و اول قرآن و پسرش نیز با 10 سال سن حافظ جزء سی‌ام قرآن است. وی معتقد است نباید کودکان را با فشار و اجبار به این راه سوق داد، بلکه باید قطره قطره مزه حلاوت آیات کلام وحی را به فرزندان چشاند تا با انگیزه و علاقه این راه را ادامه دهند و به جلو بروند.

دشمیر درباره برنامه آینده قرآنی‌اش افزود: به دلیل علاقه‌مندی به فراگیری بحث تفسیر و مفاهیم و چشاندن شیرینی آن به دیگران، به دنبال فهمیدن آیات و کاربرد آن در زندگی هستم و این را برای خودم از قالب شعار خارج کردم و به عینیت رسانده‌ام. لذا تجوید را تا حدودی فراگرفته‌ام، اما نه اینکه صرفاً به دنبال فراگیری قرائت یا حفظ باشم.

وی از احساس اولین تدریسش گفت و ادامه داد: نخستین بار در مؤسسه قرآن‌پژوهان تدریس کردم، طوری که خاطرم هست از طرف این مؤسسه همایش بزرگی را در حاشیه نماز جمعه تهران برگزار کردیم که تعدادی شاگرد به من دادند که طی آن صفحه‌ای را که آیه 122 سوره مبارکه آل‌عمران در آن بود، همراه با بیان مفاهیم آموزش دادم. در حال حاضر نیز با تعدادی از اساتید و مربیان همراه هستم که آنها قرآن‌آموزانی را در مکان‌های مختلف دارند و پس از تقاضا برای اعزام مربی، به آنجا می‌رویم. چنانکه در چند سال گذشته در امامزاده معصوم(ع) کلاس داشتم و اکنون نیز در همانجا کلاس دارم. لذا رویکرد آموزشم در کنار توجه به حفظ آیات، اهتمام به درک مفاهیم و تفسیر آیات است.

کم‌کاری مدارس

این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه اساتید قرآن زیبایی‌های قرآن را به قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان بچشانند، بیان کرد: اگر ظرایف قرآن با زبانی نرم و اصولی گفته شود، برای طرف مقابل نیز شیرین‌تر است، به ویژه در مدارس باید به این امر توجه شود. متأسفانه آموزش و پرورش معلمانی را انتخاب می‌کند که تخصص‌های لازم را در عرصه قرآنی ندارند.

وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به آرزویش برای استفاده از نکات تفسیری در محضر مقام معظم رهبری، گفت: در مراسم و مناسبت‌ها در جلسات عمومی ایشان حضور داشتم، اما اینکه به عنوان شاگرد در جلسات ایشان حضور یابم و ایشان برایمان نکات تفسیری بگویند، متأسفانه این امکان برایم حاصل نشده است.
انتهای پیام

captcha