جهاددانشگاهی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را پایه‌ریزی کرد
کد خبر: 3831931
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
حسن نظری:

جهاددانشگاهی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را پایه‌ریزی کرد

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بزرگ‌ترین خدمت جهاددانشگاهی اتصال دانشگاه به میدان عمل و کاربردی کردن مباحث نظری است، گفت: جهاددانشگاهی مقدمات اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور ایجاد کرد و علم را به کار گرفت و کاربردی ساخت؛ این راه باید با قوت و قدرت بیشتری تداوم یابد.

جهاد دانشگاهی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را پایه‌ریزی کردحجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: اگر بخواهیم فواید جهاددانشگاهی را تبیین کنیم باید بگوییم که قبل از تأسیس آن، یعنی پیش از انقلاب، دانشگاه‌ها فاصله زیادی با نیازمندی‌های جامعه داشتند و جهاددانشگاهی تا حدودی این فاصله را کاهش داده است.

وی افزود: در مباحث فنی، پزشکی و حتی علوم انسانی کتبی از آن طرف دنیا وارد دانشگاه‌های ما شده و تدریس می‌شد که با صنعت و طب و علوم انسانی مورد نیاز کشور ما گاهی در حد زیاد و گاهی به مقدار اندک بیگانه بود، چون اقتضائات کشور در این متون لحاظ نمی‌شد.

نسخه‌های بومی برای مشکلات

نظری افزود: یک دانشجوی رشته پزشکی هفت سال درس طبابت را در دانشگاه می‌خواند، آن هم با استفاده از متون درسی غربی که در نهایت دانشجو با امراض کشورهای دیگر آشنا می‌شد که طبیعتاً مقداری از آن مشترک بود، ولی هر جامعه‌ای بیماری‌هایی دارد که منحصر به خود او بود و به این مسئله کم‌توجهی داشت.

وی با بیان اینکه این مسئله در زمینه علوم انسانی مشهودتر بود، تصریح کرد: مثلاً یکی از مشکلات جامعه ایران، اعتیاد است که برخی عوامل آن و راه‌حل‌های آن متفاوت از جوامع دیگر است، یا طلاق، سن ازدواج و ... که ریشه‌های گاه متفاوتی از جوامع دیگر دارد و نمی‌توان با  نسخه غربی این معضلات را درمان کرد. سال‌ها علوم انسانی غربی را در دانشگاه‌ها تدریس کرده‌ایم، ولی با تلاش‌های انجام شده حوزه و برخی نهادها مانند جهاددانشگاهی گام‌هایی در این عرصه برداشته شده است.

کاربردی‌سازی دانش صنعت و پزشکی

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بزرگترین خدمت جهاد دانشگاهی اتصال دانشگاه به میدان عمل و کاربردی کردن مباحث نظری است، بیان کرد: در پزشکی و صنعت تا حدودی این نقیصه برطرف شده و جهاد توانسته است فارغ‌التحصیلان دانشگاه را با آموزش‌های واسطه‌ای وارد عرصه کاربردی جامعه کند که موفقیت‌های آن در بحث رویان، سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری همچنین ساخت دکل‌های حفاری و ... مشهود است.

اگر نفت خام به مشتقات مختلف تبدیل شود و به جای خام‌فروشی آن‌ها را بفروشیم تحریم معنا نخواهد داشت و نقش نهادهایی مانند جهاددانشگاهی در چنین بزنگاه‌هایی بیشتر نمایان می‌شود و نهادهای دیگر هم باید همانند جهاد وارد این عرصه شوند

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی، کارخانه داشتیم، ولی صنعتی نبودیم، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی کشور را به عرصه صنعتی برده است و در زمینه علوم انسانی هم تا حدودی از حالت ذهنی و انتزاعی محض وارد مباحث معطوف به مسائل جامعه شده‌ایم، گرچه بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی کاری مرتبط با همه نهادها است.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اگر جهاددانشگاهی نبود رابطه دانشگاه و جامعه کاملاً قطع بود، بیان کرد: اولین دانشکده دانشگاه تهران با عنوان حقوق کار خود را آغاز کرد، ولی غالب آن مباحث حقوقی برگرفته از کشورهای دیگر به خصوص فرانسه است و ارتباط چندانی با حقوق اسلامی نداشت؛ گرچه کارهای زیادی برای رفع این نقیصه انجام شده است.

پایه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان

وی افزود: جهاد دانشگاهی مقدمات اقتصاد دانش‌بنیان را  در کشور ایجاد کرد و علم را به کار گرفت و کاربردی ساخت و این راه باید با قوت و قدرت بیشتری تداوم یابد؛ ما باید هر چه سریعتر درآمد کشور را از بودجه نفت جدا کنیم و با تولید و صنعت و رشد علمی، درآمد غیر نفتی خود را آن قدر بالا ببریم که نیازی به بودجه نفت نباشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحریم در سایه خام‌فروشی نفت معنا دارد، اظهار کرد: اگر نفت خام به مشتقات مختلف تبدیل شود و به جای خام فروشی آن‌ها را بفروشیم تحریم معنا نخواهد داشت و نقش نهادهایی مانند جهاددانشگاهی در چنین بزنگاه‌هایی بیشتر نمایان می‌شود و نهادهای دیگر هم باید همانند جهاد وارد این عرصه شوند.

جهاد دانشگاهی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را پایه‌ریزی کرد

وی با تأکید بر اینکه همه باید کاری کنیم که زمینه تحریم از بین برود و دشمن نتواند اراده خود را بر ما تحمیل کند، بیان کرد: دشمن می‌تواند تا حدودی فروش نفت ما را محدود و آن را تحریم کند؛ روابط بانکی ما را دچار اختلال کند، ولی پتروشیمی قابل تحریم نیست؛ زیرا 30 تا 40 کشور خریدار مواد پتروشیمی هستند؛ لذا می‌بینیم پتروشیمی ما با وجود تحریم‌های شدید به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه تجربه اثبات کرده است که باید از جهت علمی خودمان را تجهیز کنیم، ادامه داد: طوری باید برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که آیندگان ما را تحسین کنند.

واگذاری امور به جهاددانشگاهی

نظری در پایان با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری کارها از سوی دولت به جوانان مؤمن و انقلابی به ویژه تصریح ایشان به نام جهاددانشگاهی در دیدار ائمه جمعه بیان کرد: دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید نهادهای واسط مانند جهاد دانشگاهی را مورد توجه بیشتر قرار داده و بهای بیشتری به آن بدهند. همچنین امکانات لازم مانند نیروی انسانی، ابزار و مسائل مالی نیز در حد نیاز در اختیار آنان باشد؛ زیرا هم برای وزارت علوم و هم برای جامعه مفید است و عملکرد و کارآیی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha