جهاددانشگاهی به دنبال نوآوری‌های خلاق باشد
کد خبر: 3831932
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

جهاددانشگاهی به دنبال نوآوری‌های خلاق باشد

گروه اجتماعی ــ امام جمعه یزد با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی باید اقدامات نوآورانه و جدید را دنبال کند، گفت: جهاددانشگاهی در مسیر علم به صورت جهادی حرکت‌های متمایزی انجام دهد.

HGFبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، صبح امروز، 12 مردادماه در جمع اعضای جهاددانشگاهی استان یزد اظهار کرد: جهاددانشگاهی دارای سابقه و قدمت خوبی است و حرکت‌هایی صورت گرفته با موفقیت روبرو بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جهاددانشگاهی باید در مسیری گام بردارد که به دنبال آن حرکت‌های جهادی باشد و به لحاظ دانشگاهی بودن غیر از حرکت متداول که در دانشگاه‌هاست، گام بردارد و به لحاظ جهادی بودن باید با جدیت و تلاش و احساس مسئولیت مثمر ثمر باشد.

آیت‌الله ناصری افزود: جهاددانشگاهی باید در مسیر علم به صورت جهادی حرکت‌های متمایزی انجام دهد و آسیب‌های اجتماعی و مشکلات علمی و نواقص را بررسی و ارائه خدمت نماید.

امام جمعه یزد بیان کرد: در مسئله پیشرفت علمی گاهی همان سیر را طی می‌کنیم که دیگران هم رفته‌اند البته این اقدام خوب است و خود چند قدم جلو هستند اما آنچه رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند و باید توجه شود اینکه علاوه بر مسائل علمی، فکری برای علوم پایه شود و غیر از آنچه در دنیا که الان می‌بینیم، است چرا که آن‌ها علوم دریافتی است که از دیگران می‌بینیم و دریافت می‌کنیم و انجام می‌دهیم ولی علوم پایه خود باید در اختراعات جدید تلاش کند.

آیت‌الله ناصری افزود: جهاددانشگاهی باید در ارتقا علمی و کیفیت آن گام بردارد و نوآوری در برنامه‌ها را مدنظر داشته باشد و در این صورت در قبال زیاده خواهی‌های استکبار خواهیم ایستاد چرا که آمریکا و استکبار نخوتی دارند که در این کشورهای کذایی رواج داده و به نوعی سیره آنها شده است.

وی ادامه داد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با همت بزرگ امام خمینی (ره) خود را از قدرت‌های پوشالی کنار زده و به منبع لایزال الهی وصل شدیم و در طول چهل سال انقلاب در مقابل بیش از ۵۰ قدرت ایستادگی کردیم چرا که آنها میلیاردها هزینه کردند و می‌کنند که به این انقلاب صدمه بزنند اما خداوند متعال کمک کرد که این امر باید قدر دانسته شود.

ناصری  با تأکید بر دل نبستن به فاجران و کافران گفت: کسانی که فکر خدایی ندارند عقب مانده هستند و از امام جواد در حدیثی آمده است: اگر کسی به کفار و دشمنان تکیه کند کمترین عذابش محرومیت است چرا که آنان قرار نیست به کسی ترحم کنند.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه عزتی که هم اکنون داریم باید حفظ شود و راهکار آن در گرو ایمان به حق و توسل به خداست گفت: مسئله پیشرفت در مسایل علمی و ابتکارات علمی است که باید در دنیا زبانزد باشیم و خوشبختانه جهاددانشگاهی توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب کند و پیشرفت داشته ولی باید در تمام زمینه‌ها موفق باشیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به صنایع عمومی بیان کرد: آنچه باید انجام شود در بهره‌وری‌های بهتر است چراکه در مصرف خوب ولی بهره‌وری مصرف عقب هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به بهره‌وری از وقت نیز گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه اقدامات خوبی به لحاظ فن و مسایل علمی انجام دهد و همچنین بهره‌وری از تفکر و تعقل دیگر موردی است که باید توجه شود چرا که انگلیسی‌ها مکتب‌های قرآن را از ما گرفتند و جوانان ما را از مبانی دینی کنار زدند بویژه از مبانی فکری که در حال حاضر در سیستم آموزشی بخوان، حفظ کن و نمره بگیر رواج پیدا کرده اما آنچه باید مدنظر باشد تفکر است که باید بخوان، فکر کن و نوآوری داشته باش رواج یابد.

وی ادامه داد: جوانان در دانشگاه‌ها بعد از مدتی که تحصیل می‌کنند بیکار وارد جامعه می‌شوند چرا که این تحصیل و دروس همراه با تفکر و تدبر نبوده و اینکه نوآور و تولیدگر باشند.

آیت‌الله ناصری با اشاره به اینکه تفکر به کار عمق می‌دهد و تعقل انتخاب برتر است گفت: شما باید بررسی کنید که در جامعه چه باشد تا سرآمد دنیا باشیم و در این راه می‌توان احساس توانمندی و قدرت عقلانیت را افزابش داده و البته آنچه مهم است که فوق همه قدرت‌هاست، ایمان است که در همه موارد باید در اولویت باشد.

امام جمعه یزد گفت: به عنوان مثال ظالم‌ترین سیستم، سیستم کارگری است را که فرد به عنوان کارگر ۳۰ سال زحمت می‌کشد ولی این کارگر بعد از این مدت به حالت همان کارگر و بیکار تحویل جامعه داده می‌شود این در حالی است که این کارگر استعداد دارد و می تواند توانمند شود و متاسفانه این سیستمی است که در جامعه وجود دارد.

مهدی باصولی، رئیس جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاددانشگاهی مسئولیت را صد چندان کرده اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان یزد این هدف را دنبال می‌کند تا بتواند در نقشه علمی کشور جایگاه مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع سرامیک‌های صنعتی موضوع مهمی که جهاد دانشگاهی یزد دنبال می‌کند و در سال ۹۶ پژوهشکده مواد نوین سرامیکی تاسیس شد  و در کنار حرکت‌های خوبی که شده توفیقاتی در زمینه تجاری سازی که یافته‌ها به مرحله تولید رسیده است، داشته‌ایم.

باصولی افزود: در بحث گیاهان دارویی فعالیت‌های خوبی انجام شده و در زمینه آموزشی، فرهنگی و تجاری سازی نیز هر یک اقدامات خوبی صورت گرفته است.

انتهای پیام

captcha