جهاددانشگاهی؛تشکّل فعال فرهنگی و علمی در میان جوانان
کد خبر: 3832248
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

جهاددانشگاهی؛تشکّل فعال فرهنگی و علمی در میان جوانان

گروه اجتماعی ــ نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی جهاد‌دانشگاهی را یک تشکّل فعال فرهنگی و علمی بین جوانان دانست و گفت: جهاد‌دانشگاهی می‌تواند در عرصه استفاده از ظرفیت جوانان در کشور پیشقراول باشد.

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در آستانه 16 مردادماه سالروز تأسیس جهاد‌دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، جهاد‌دانشگاهی را یک تشکل علمی ـ فرهنگی خواند و با اشاره به اینکه این مرکز آموزشی همواره در این دو بخش فعالیت خوبی داشته و نقش‌آفرین بوده است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب توسعه علمی، اتکا به توانمندی و توسعه ظرفیت‌های علمی داخلی و حمایت از فعالیت‌های علمی تأکید شده است.

جهاددانشگاهی در توسعه علمی کشور نقش‌آفرین باشد

وی بیان کرد: توسعه علمی یکی از راهکارهای مطمئن و مناسب برای ترسیم آینده روشن کشور است که باید به آن پرداخته شود و جهاد‌دانشگاهی به عنوان تشکلی انقلابی با همین رویکرد در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت؛ لذا این مجموعه قادر است در توسعه علمی کشور نقش‌آفرین باشد.

کریمی در ادامه به مجموعه علمی، پژوهشی و درمانی رویان اشاره کرد و افزود: این مجموعه توانسته یکی از عرصه‌ها و چشم‌اندازهای مهم علم در حوزه سلول‌های بنیادین را برای عموم جامعه ترسیم کند و دانشمندان خوب ما در این مؤسسه توانستند افتخارات بسیار فراوانی را خلق کنند.

منتخب مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار می‌رود حرکت توسعه علم، به صورت گسترده و همگانی دنبال شود، همه استان‌ها و همچنین استان مرکزی با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، صنعتی و تولیدی و کشاورزی در مسیر تحقق گام دوم انقلاب قدم‌های بلندتری برداشته و بیش از گذشته نقش‌آفرین باشند و در مسیر توسعه علم در کشور افتخار بیافرینند.

کریمی بخش فرهنگی را از دیگر محورهای فعالیتی جهاد‌دانشگاهی برشمرد و اظهار کرد: در بیانیه گام دوم به تقویت فعالیت‌های فرهنگی، امنیت و تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به توانمندی داخلی و نفی رویکرد انفعالی، سازش و ضعف تأکید شده است.

وی ادامه داد: مبارزه با دشمنان اسلام، قدرت و سلطه استکبار جهانی مستلزم تقویت برنامه‌های فرهنگی و استمرار در کارهاست که جوانان به ویژه دانشجویان به خودباوری گذشته برسند و در این مسیری که برای آنان ترسیم شده است باید فرهنگ مقاومت و ایستادگی را نهادینه کرد تا اینکه به هر منطقه‌ای از جهان هستی قدم می‌گذارند نقش‌آفرین باشند. توسعه علم با همراهی روحیه مقاومت، ایستادگی و اتکا به ویژگی‌های انقلابی و پایبندی به مبانی دینی و فرهنگی می‌تواند سرمایه ارزشمندی باشد تا بتوانیم دهه‌های آینده را با گام‌های بلندتر و مستحکم‌تر برداشت.

کریمی بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه بیانیه گام دوم تأکید بر نقش جوانان در توسعه و استفاده از آنان در مسئولیت‌های مختلف کشوری است، سپردن کارها و اعتماد به جوانان در این بیانیه مورد توجه مقام معظم رهبری است که باید به آن اهمیت داد.

وی جهاد‌دانشگاهی را تشکل فعال فرهنگی و علمی بین جوانان دانست و گفت: جهاد‌دانشگاهی می‌تواند در این عرصه استفاده از ظرفیت جوان پیشقراول باشد، در کنار جهاد‌دانشگاهی تشکل‌های دیگری همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ... وجود دارند که می‌توانند بدنه فعالیتی خود را به جوانان متعهد و متخصص تجهیز کنند.

کریمی با اشاره به اینکه برای اعتماد به جوانان و تقویت روحیه انقلابی و مقاومت باید از سنین کودکی و از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد، اضافه کرد: آموزش و پرورش و دیگر مراکز آموزشی در تربیت نیروهای نخبه علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... می‌توانند نقش‌آفرین باشند. رویکرد استفاده از نیروی انسانی جوان باید در همه دستگاه‌ها وجود داشته باشد که این اقدامات به رویکرد غالب تبدیل شود تا به این هدفی همچون دستیابی به کادر نیروی جوان متعهد و متخصص برسیم.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات خوب و شایسته جهاد‌دانشگاهی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر روند رو به رشد جهاد‌دانشگاهی کمی کند شده است یا حداقل ما اطلاع دقیقی از فعالیت‌ها نداریم و شاید این روند در استان مرکزی روند صعودی قابل توجه نداشته است، اما در هر حال احساس می‌شود آن‌چنان که باید و شاید و نسبت به آنچه قبلا در جهاد‌دانشگاهی وجود داشته و اقداماتی که در گذشته انجام شده است امروز این نقش کمرنگ شده است.

کریمی نیاز به نوآوری و شکوفایی در جهاد‌دانشگاهی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ابتکارات و رشد در این مجموعه باید جدی‌تر دنبال شود تا هم دستاوردهای گذشته حفظ و هم فعالیت‌های امروز گسترده باشد و با ورود به عرصه‌های جدید شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این مجموعه باشیم.

لزوم بهره‌گیری جهاددانشگاهی از ظرفیت‌های صنعتی استان مرکزی

وی بیان کرد: شاهدیم که در جهاددانشگاهی از ظرفیت‌های صنعتی استان مرکزی استفاده نمی‌شود و ما شاهد اقدام جدی مشترک همچون اقدام تحقیقاتی پژوهشی نو بین جهاد‌دانشگاهی و صنعت در راستای تولید محصول علمی، ایجاد مؤسسه جدید دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری رشد و خیلی زمینه‌های دیگر که می‌شود در این مجموعه علمی که مورد‌نیاز جامعه است دنبال شود نیستیم و یا کمتر در جهادددانشگاهی به آن پرداخته است.

منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت در پایان گفت: در سطح کشور هم آنچنان که باید و انتظار می‌رفت که در گذشته شاهد فعالیت جهاد بوده‌ایم امروز نیستیم، در شرایط فعلی می‌طلبد مسئولان جهاد‌دانشگاهی تدبیر بیشتری کرده و از این ظرفیت گسترده که در جوانان نخبه وجود دارد با برنامه‌ریزی مناسب استفاده کنند.

انتهای پیام

captcha