نقد و خودآگاهی؛ از وظایف جهاددانشگاهی در تحقق بیانیه «گام دوم»
کد خبر: 3832302
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶

نقد و خودآگاهی؛ از وظایف جهاددانشگاهی در تحقق بیانیه «گام دوم»

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب تمامی دستگاه‌ها باید خود را ارزیابی و سپس نقد کنند تا بتوانند با این بیانیه ‌همراه باشند.

نقد و خودآگاهی؛ از وظایف دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهی در تحقق بیانیه گام دومیعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در دوران اولیه انقلاب که جهاد سازندگی در عرصه عمومی و مشکلات جامعه ایجاد شد و به مشکلات مناطق محروم، جاده‌سازی و رفع مشکلات جامعه کمر همت بسته بود، جهاددانشگاهی نیز در کنار دانشگاه‌ها ایجاد شد تا تغییر مزاجی بین دانشجویان برقرار کند.

وی ادامه داد: در ابتدای تأسیس جهاددانشگاهی، دانشگاه‌ها در نسل اول به‌صورت آموزش‌محور بودند و این نهاد پس‌ از آن کم‌کم به سمت پژوهش‌محوری و مسائل کارآفرینی روی آورده و سپس بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی همچون پژوهشکده رویان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را بر‌عهده گرفت.

محمدی‌فر درباره عملکرد جهاد‌دانشگاهی در 40 سال پس انقلاب، بابیان اینکه در پیدایش و تأسیس هر نهاد و سازمانی باید ابتدا به علت ایجاد همان نهاد توجه داشت، بیان کرد: جهاددانشگاهی در شرایطی پا به عرصه وجود گذاشت که احزاب و تشکیلات زیادی منحل شده بودند و در این میان تعدادی جوان پویا و فعال بنای این نهاد انقلابی را نهادند.

وی انتقاداتی هم به عملکرد جهاددانشگاهی داشت و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باوجود خدمات و پژوهش‌های فراوانی که در طول تأسیس خود داشته اما آن‌گونه که باید نتوانست با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کند که این را می‌توان به‌عنوان نقدی منصفانه از آن یادکرد.

محمدی‌فر افزود: جهاددانشگاهی در عرصه اطلاع‌رسانی بسیار عملکرد خوب و موفقیت‌آمیزی داشته است اما هر جا که خواست به‌طور مستقل حرکت کند دچار ناکامی شده و نتوانسته از بدنه دانشگاه به نحو مطلوب استفاده کند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه سخنانش درباره تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه در گام دوم باید خودمان را نقد کنیم و همه دستگاه‌ها باید خودآگاهی را تجربه کنند، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب همه دستگاه‌ها باید خود را ارزیابی سپس نقد کنند تا بتوانند در گام دوم انقلاب همراه باشند.

وی مطرح کرد: این مسئله به‌تازگی توسط مقام معظم رهبری مطرح‌شده که باید توسط دانشگاه‌ها ارزیابی شود که در این راستا هر نهاد و دستگاهی یک خودارزیابی و یکدیگر ارزیابی دارد که در گام دوم انقلاب همه دستگاه‌ها باید ابتدا خود را ارزیابی کنند تا بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و در رفع و تقویت آن‌ها بکوشند.
انتهای پیام

captcha