دریافت پول هنگفت از سوی مبلغان مشهور صحت ندارد/ بسیاری از طلاب زیر خط فقرند
کد خبر: 3832529
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶
معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه:

دریافت پول هنگفت از سوی مبلغان مشهور صحت ندارد/ بسیاری از طلاب زیر خط فقرند

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه گفت: گاهی پولی که به یک مداح می‌دهند معادل پولی است که به ده‌ها مبلغ و منبری پرداخت می‌شود. تا جایی که بنده پیگیری کرده و مطلع هستم دریافت پول هنگفت از سوی مبلغان مشهور صحت ندارد.

نبوحجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد زی طلبگی که برخی از حوزویان به آن پایبند نیستند، گفت: صرف داشتن ثروت، گناه نیست ولی اگر از مسیر غیرمشروع باشد اشکال دارد و این مسئله حوزوی و غیرحوزوی ندارد. گاهی کسی با صداقت کار می‌کند و زحمت می‌کشد و کلاهبرداری و اختلاس و ... نمی‌کند؛ به دنبال این تلاش محصولی به دست می‌آورد و خمس و زکات آن را هم می‌دهد که کسب این مال اشکالی هم ندارد.

نبوی با بیان اینکه البته وضعیت مدیران متفاوت است و حداقل باید همانند افراد متوسط جامعه زندگی کنند، تصریح کرد: مدیری که اشرافی زندگی کند نمی‌فهمد فقر چیست و وضعیت فقیری که نان ندارد چگونه است. در روایت نیز داریم که «ان الله فرض علی ائمة العدل ان یقدروا معیشتهم بضعفة الناس؛ خدا واجب کرده برای پیشوایان عادل که هماننند ضعفای جامعه زندگی کنند» از این روی امیرالمؤمنین علی(ع) وقتی در جایگاه خلیفه مسلمین و امامت بود همانند فقرا و حتی ضعیف‌تر از آنان زندگی می‌کرد.

تأکید بر انفاق در دین اسلام

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این جایگاه مدیریتی، بحث دیگری است، اظهار کرد: کسانی که از راه حلال پول حتی زیادی به دست می‌آورند و خمس و زکات مالشان را هم می‌دهند خیلی در دین اسلام سفارش شده است که انفاق و از فقرا دستگیری کنند؛ البته این سفارش اخلاقی قابل تأمل فراوان مدیران مملکت است.

نبوی ادامه داد: اینکه بگوییم طلاب همه باید فقیر باشند حرف بیراهی است ولی امروز اینطور است و غالب طلاب زیر خط فقر هستند؛ چند نفر را که مسئولیتی در حوزه و حقوقی دارند نگاه نکنید؛ عموم طلاب برای رفع نیازهای بدیهی زندگی خود ناتوان هستند.

وی با بیان اینکه روحانیونی که وضع مالی بهتری دارند نباید اشرافی زندگی کنند، اظهار کرد: روحانی که زندگی اشرافی داشته باشد واقعاً بد است البته اینکه بگوییم حتماً فقیرانه زندگی کنند هم پسندیده نیست ولی کسی بتواند زاهدانه و با رعایت اعتدال زندگی کند قطعاً بهتر است.

نبوی با بیان اینکه دنیای طلبگی معضل اشرافی‌گری ندارد و عمده روحانیون درگیر مسائل ابتدایی زندگی خود هستند، تصریح کرد: افرادی هم هستند که ممکن است به علت قرار گرفتن در مسئولیت‌های بالا وارد چنین فازهایی شوند و تخلفاتی داشته باشند که دادگاه ویژه روحانیت می‌تواند با آنان برخورد کند.

تصمیمی که به تبلیغ ضربه زد

معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه‌های علمیه همچنین در مورد طرح هجرت و اینکه بخشی از مسئولیت این طرح از معاونت تبلیغ سلب شده است، اظهار کرد: کسانی که تصمیم گرفتند تا بخشی از مسئولیت طرح هجرت یعنی کوتاه مدت را از معاونت بگیرند درصدد جلوگیری از موازی‌کاری بودند؛ اولاً گفتند دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی است ولی کسانی که تصمیم گرفتند توجه نداشتند که به تبلیغ ضربه می‌خورد که امروز معتقدم چنین ضربه‌ای به تبلیغ خورده و گاهی هزاران طلبه داریم که منتظر و آماده برای تبلیغ هستند و معاونت می‌تواند آنان را اعزام کند ولی این فرصت از حوزه سلب شده است.

نبوی با بیان اینکه ما حدود هفت هزار مبلغ تحت پوشش داریم، گفت: بیشترین حمایت از روحانیون طرح هجرت صورت می‌گیرد که میانگین پرداخت به آن‌ها یک میلیون و دویست هزار تومان است؛ کسانی که در مدارس امین هستند میانگین پرداختی به آن‌ها 700 هزار تومان است و طلاب طرح بینات هم مبلغ کمتری می‌گیرند که حتی کرایه راه آن‌ها هم تأمین نمی‌شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه در پاسخ به سؤالی در مورد لزوم نظارت بر مبلغانی که برای تبلیغ هزینه زیاد می‌گیرند و سبب بدبینی مردم به دین می‌شوند، تصریح کرد: بنده سال‌هاست که در معاونت تبلیغ با مبلغان کار می‌کنم و از نزدیک ارتباط دارم و حتی شش نفر را هم نمی‌شناسم که چنین کاری انجام دهند و برای منبر رفتن و تبلیغ، پول گزاف بگیرند.

رفع سوءتفاهم در مورد پناهیان

وی اظهار کرد: فردی به بنده می‌گفت آقای پناهیان وقتی منبر می‌رود پول زیادی می‌گیرد و بنده همانجا به ایشان زنگ زدم و پرسیدم که شما و دفترتان برای منبر مبلغ تعیین می‌کنید؟ ایشان گفت نه بنده و نه دفترم چنین کاری نمی‌کنیم.

نبوی با بیان اینکه بنده دو نفر را در میان یک لشکر مبلغ می‌شناسم که آن هم به صورت نیم‌بند چنین کاری می‌کنند، تصریح کرد: گاهی پولی که به یک مداح می‌دهند معادل پولی است که به ده‌ها مبلغ و منبری پرداخت می‌شود و نباید این مسئله را بزرگنمایی کرد؛ معمول این است که مبلغان به تبلیغ می‌روند و پول ناچیزی هم می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 تا 30 مبلغ ملی نداریم، افزود: گاهی در مورد این افراد حرف‌هایی زده می‌شود که تا جایی که بنده می‌شناسم این افراد هم این ویژگی را ندارند و ممکن است دو یا سه نفر در جمع آنان چنین کاری انجام دهند که در مجالس خصوصی مطرح و به ایشان تذکر می‌دهیم؛ در مجموع در این جلسات به این مسئله نرسیدیم که بگوییم این موضوع امری فراگیر است؛ واقعاً چنین نیست.

انتهای پیام

captcha