جهاددانشگاهی پیشگام حرکت‌های خودجوش علمی است
کد خبر: 3833234
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

جهاددانشگاهی پیشگام حرکت‌های خودجوش علمی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام حکیمیان با تأکید بر نظریه امت واحده در اسلام و لزوم تلاش دوجانبه ملت و دولت، گفت: جهاددانشگاهی نماد حضور در عرصه علمی و فناوری و پیشرفت و پیشگام حرکت‌های خودجوش علمی است.

جهاد دانشگاهی پیشگام حرکت‌های خودجوش علمی استحجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا با تبریک سالروز تأسیس جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی برآمده انقلاب و تفکر امام(ره) و نهادی برای وحدت حوزه و دانشگاه است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه باید برای پیشبرد کشور به خصوص در عرصه علمی و فناوری تلاش کنند، تصریح کرد:  یکی از آموزه‌های غلط رایج میان مردم این است که همه کارها را باید دولت‌ها انجام دهند و در منابر نیز آن را ترویج می‌کنیم، در صورتی که واقعیت این است که برای پیشرفت کشور نباید منتظر دولت‌ها باشیم.

وی افزود: در اسلام امت واحده مدنظر است؛ یعنی هم دولت و هم ملت‌ باید فعالیت کنند و جوانان و مردم بدانند که مشکلات از دریچه خود آنان قابل حل است و این موضوع مبنای اسلامی دارد و همه مردم باید کنار دولت باشند و نباید این انسجام، گسیخته شود.

این محقق و استاد حوزه علمیه بیان کرد: جهاددانشگاهی نماد حضور در عرصه علمی و فناوری و پیشرفت و پیشگام حرکت‌های خودجوش علمی است؛ نهادی که به صورت خودجوش وارد عرصه‌های مورد نیاز نظام شده و منتظر دولت‌ها نبوده است.

حکیمیان با بیان مردم باید اقدام و دولت، حمایت و نظارت عادلانه کنند و خود را کمتر در اجرا درگیر کنند، تصریح کرد: رسالت ما جوانان و دانشگاهیان این است که این ایده را در جامعه تقویت کنیم؛ زیرا 80 میلیون نفر بهتر می‌توانند کار کنند تا اینکه فقط سه میلیون پشت میزنشین بخواهند مشکلات 80 میلیون نفر را حل کنند. حتی اگر خالصانه هم تلاش کنند، باز نمی‌توانند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید این بینش غلط اصلاح شود، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با کمک نهادهای دیگر می‌تواند به بحث علوم انسانی ورود کند، زیرا علوم انسانی مقوله‌ای پیچیده است و باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

حکیمیان با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های اساسی در این مسئله، تغییر متون علوم انسانی است که فرایندی کند دارد، افزود: بحث تبادل علمی میان استادان دانشگاه و حوزه از دیگر اقدامات لازم است و جهاد می‌تواند حلقه واسط در این موضوع باشد.

یادآور می‌شود، روز 16 مردادماه سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در سال 1359 است.

انتهای پیام

captcha